Auttakaa tulkitsemaan tälläisen ihmisen käytössä ja sen syitä!
Eli minulla on eräs itseäni vanhempi tuttavanainen, pian eläkeiässä jonka käytöstä en ymmärrä. Kerron seuraavaksi esimerkin. Meillä on eräs vapaa-ajan viettopaikka jossa käymme molemmat ja tässä paikassa jäsenet hoitavat vuorollaan siivoamisen.
Ei tässä mitään muuten, mutta minun vuorollani tämä tuttavani soitteli minulle ja kyseli aina, että olenko käynyt siivoamassa. Ja että olenko todella siivonnut, mistä nuo murut tulivat (kun ihmisiä oli kävellyt kengät jalassa sisään yli puoli tuntia) jne jne. Ja taustaksi voin kertoa, että tein siis otse tuntikausien suursiivouksia. Tuttu vielä ns vaati, että pitää jokapaikka imuroida jne.
Tämä loppui kuin seinään, kun tutun mies kerran pyysi että menen heidän puolestaan siivoamaan ja kertoi, ettei siellä tarvitse kuin imurilla vetää keskeltä lattiaa ja roskiksesta vaihtaa pussit... Vieressä istunut tuttu eli pariskunnan nainen ei ole sen jälkeen sanallakaan maininnut minun siivoamisestani mitään.
Tämä kuvio meinaa kuitenkin toteutua myös monissa muissa asioissa tämän tutun kanssa. Eli ns päällepäsmäröi. Miten tätä käytöstä pitäisi tulkita ja miten te muut reagoisitte tällöiseen käytökseen?
Kommentit (16)
Haluaa esittää sinulle/muille ihmisille jotain? Eli koittaa ns päteä sillä, että on muka itse siistimpi kuin sinä tai muut jotka käytte tuolla siivoamassa?
Itse tulkitsisin näin. Varsinkin jos pariskunnan miehen kertomus lopetti tuon käytöksen kuin seinään. Eli nainen jäi ns housut kintuissa sinulle kiinni.
Näin minä tätä tulkitsen.
Vierailija kirjoitti:
Dementia
En usko. On melkein eläkeiässä, käy töissä ja vaikuttaa skarpilta ja olevan ihan ok. Enemmänkin tuntuu, että tahtoi jotenkin loukata esim noilla kyselyillä siivoamisesta.
Ap
Hän kokee että sinä et jostain syystä siivoa tai tee jotain sovittua asiaa. Tämän ei tarvitse olla todellisuus, vaan on tuon henkilön kokemus asiasta sinun suhteesi.
On sitä ihmistyyppi, joille on opittava sanomaan suoraan ja kysymään tarvittaessa, että mikä se ongelma oli? Niin kauan kuin et ap sano vastaan, saat kuulla loukkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Hän kokee että sinä et jostain syystä siivoa tai tee jotain sovittua asiaa. Tämän ei tarvitse olla todellisuus, vaan on tuon henkilön kokemus asiasta sinun suhteesi.
Hmm voi olla. Toisaalta tuolla paikassa todella muu on kehunut sitä, miten paljon ja hyvin siivoan. Eli vain tämä tuttu on se, joka on sanallakaan arvostellut negatiivisesti minua. Kukaan muu ei.
Ap
Tuo on jo törkeää, ihan oikeasti vaatii jo pokkaa arvostella ketän jatkuvasti noin! Itse sanoisin, että kun tiedät missä siivousvälineitä ovat, niin tee itse paremmin.
Voi olla vaan luonteenpiirre, tai yrittää pomottaa sinua, jos olet nuorempi.
Olisin varmaankin kysynyt siltä mieheltä että niinkö ei tarvitsekaan tehdä suursiivousta kuten akkasi sanoi? Miten te olette asian hoitaneet vuorollanne?
Vierailija kirjoitti:
Haluaa esittää sinulle/muille ihmisille jotain? Eli koittaa ns päteä sillä, että on muka itse siistimpi kuin sinä tai muut jotka käytte tuolla siivoamassa?
Itse tulkitsisin näin. Varsinkin jos pariskunnan miehen kertomus lopetti tuon käytöksen kuin seinään. Eli nainen jäi ns housut kintuissa sinulle kiinni.
Näin minä tätä tulkitsen.
Tämä. Haluaa jostain syystä esittää ja päteä aloittajalle. Varmaan on niitä ihmisiä, joiden kodit ovat vauva-aikoinakin hoitaneet puhtaina ja koti on ollut pullantuoksuinen paratiisi, kun maailman paras äiti teki vauvan soseetkin alusta lähtien itse jne?
Eli ihan oikeasti vtun rasittava ihmistyyppi.
Eikös tää nyt ole aika klassinen esimerkki sellaisesta rajattomasta ihmisestä, joka ei usko, että muut ihmiset osaavat elää elämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm voi olla. Toisaalta tuolla paikassa todella muu on kehunut sitä, miten paljon ja hyvin siivoan. Eli vain tämä tuttu on se, joka on sanallakaan arvostellut negatiivisesti minua. Kukaan muu ei.
Ap
Siispä se kokemus on hänen kokemus, ei todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vaan luonteenpiirre, tai yrittää pomottaa sinua, jos olet nuorempi.
Olen paljon nuorempi, tutun (aikuisten) lasten toisaalta on samanlainen kaikkia kohtaan. On ihmisiä, jotka eivät oikein tule tämän vuoksi kunnolla toimeen tämän ihmisen kanssa.
Ap
Tuollaisille ihmisille on opittava sanomaan samantien vastaan. Minulla on itselläni rajaton isä, tutulta kuulostaa.
Oikeasti ap, opettele sanomaan vastaan. Muuten olet vielä pulassa, koska kuten olet varmaan itsekin huomannut, ei tuollainen ihminen välitä sosiaalisista normeista tai häpeä mitään tekojaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo törkeää, ihan oikeasti vaatii jo pokkaa arvostella ketän jatkuvasti noin! Itse sanoisin, että kun tiedät missä siivousvälineitä ovat, niin tee itse paremmin.
Samaa mietin. On todella törkeää jo, että tuo käytös on jatkuvaa. Täytyy puuttua joku palikka päästä.
Dementia