"Älä käytä jatkojohtoa yleisen kodinkoneen kanssa"
Miksi tuossa otsikossa ei voi olla sen kodinkoneen nimi? Iltalehdessä.
Kommentit (72)
Pakko se on käyttää joskus jatkojohtoja, kun ei asunnossa ole kuin pari pistorasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään on niin lyhyet johdot?
Esim. airfryer. Ei voi lämmittää keittiön kaappien alla kun vaatii tuuletustilaa ympärilleen. Niinpä sitten nostan sen aina keskelle keittiön pöytää pöhisemään MUTTA entä se JOHTO! Johto on vajaa puoli metriä pituudeltaan, ei se yllä lattianrajaan normaaliin pistorasiaan.
Ratkaisuni on - tadaa jatkojohto.
Väittäisin muuten että munkin jääkaappi-pakastin on jatkojohdon varassa, ihan vuokraisännän asentajan asentama kun edellinen pakastin hajosi viitisen vuotta sitten niin vuokrayhtiö hommasi uuden. Pistorasiaa ei siellä jääkaapin takana ole vaan yläkaapissa parin metrin päässä...
Myös minulla jääkaappi-pakastimen pistorasia on yläkaapissa. Olen katsonut järkeväksi käyttää kytkimellistä jatkojohtoa niin että laitteesta voi tarvittaessa katkaista sähköt ilman tikkaita. Johto ei ole vaikuttanut kuumenevan.
Meillä on melko iso olohuone, siellä on kaksi pistorasiaa, makuuhuoneessa jostain syystä kolme ja toisessa mukuuhuoneessa vain kaksi pistorasiaa. Kaksipaikkaisia ovat mutta silti liian vähän. Keittiössä on jääkaapille oma ja siellä sun täällä joitain, esim loisteputkissa ja lattianrajassa yksi. Pakko käyttää jatkojohtoja.
Jatkojohtoja on nykyisin monen laatuisia. Sähköturvallisuusstandardit täyttävää jatkojohtoa voi käyttää pitkäaikaisestikin. Mutta joku temusta tilattu kiinanihme, jonka laadusta ei ole mitään takeita, ei pitäisi kytkeä verkkovirtaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jääkaappipakastin hajosi ja piti ostaa uusi, tajusin, että se on verkossa jatkojohdon välityksellä. Ollut keittiön remontista asti eli n. 20 vuotta. Ostin itse asunnon 2013.
Jos tuommoinen liitäntä on laiton, voiko siitä valittaa?
Vakuutus ei varmasti korvaa tuollaisia virityksiä.
Jatkojohto on piilossa jossain alakaappien takana. Ainakaan siihen ei kukaan liitä muita laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Pakko se on käyttää joskus jatkojohtoja, kun ei asunnossa ole kuin pari pistorasiaa.
Ei ole pakko, voit myös vähentää laitteita tai asennuttaa lisää rasioita sähköhenkilöllä.
Mun 2200W sähkösahassa on 50 cm johto itsessään. Se on selvästi tarkoitettu käytettäväksi jatkojohdolla. Ja vieläpä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit muutaman metrin mittaiset jatkojohdot eivät ole minkäänlainen riski.
Tämä vouhotus on jälleen vakuutusyhtiökartellin masinoimaa hälyä, johon vedoten voivat evätä vahingonkorvauksia.
Ihan samaa kuparipiuhaa se jatkojohtokin on kuin kiinteä.
Ongelma onkin pistotulpan liitoksessa, eikä itse johdossa.
Et ymmärrä sähköistä yhtään mitään.
Kaikkein merkittävintä on johdon koko. Ohut johto ei kestä isoa kuormaa
miksi vain tilapäisesti. jos ongelma niin ongelma on useassakin käytössä
Itse asiassa se kiinteä pistorasiakin väsyy kun aikaa kuluu tarpeeksi ja johtoa nyitään edes takaisin, tosin se väsyy siitäkin, kun pistoke makaa jatkuvasti rasiassa
Jatkojohtoa ei saisi minkään laitteen kanssa käyttää kuin tilapäisesti
Käytännössä mahdoton vaatimus useimmissa asunnoissa
Ei ole. Pistorasioita voi asennuttaa lisää.
Ja maksaa hitosti. Ei ehkä saa laittaakaan?
Jääkaappi-pakastin on iso kooltaan mutta pieni sähkönkulutukseltaan
Mikä on astiakone?