Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kannattaako konsultiksi opiskella? mukava työ, hyvä palkka jne.

Vierailija
14.01.2026 |

Todella siisti toimistotyö, hyvät edut työnantajalla, hyvä palkka, saa tehdä työtä kaikessa rauhassa pitkillä tauolla eikä mitkään päälliköt kyttäile taukoaikoja ja tehtyä työn määrää. ajattelin että pitäisikö opiskella tälle alalle kun esim vuokrafirmoihin moni haluaa töihin kun se voittaa kaikki perusduunit miten vaan pelkästään työajalla kun ovat päivätyötä vklp vapaat!

AP

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sellaista ammattia kuin konsultti, pösilö.

On sellainen ammatti, itsekin olen, mutta sellaista tutkintoa ei ole.

Vierailija
22/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin konsultti on pelkästään konsultti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kuullut jonkun tuttavan olevan "konsultti" ja on nyt katkera kateudesta. Oikeasti ei selvästi ole mitään hajua asiantuntija-alojen konsultointityöstä, joka on kaukana leppoisasta ja helposti omaksuttavasta.

Joku jo sanoikin että menestyvällä konsultilla on takanaan 10, mieluummin 20v kokemusta omasta erikoisalastaan. Henkinen paine on kova ja "en tiedä" ei kuulu sanastoon: jos jotain ei tiedä, vastaus on vähintään "Näin saamme tämän selville". Ja yleensä piirit on kullakin alalla pieniä, joten sluibailemalla ja arvailemalla ei pitkää uraa luoda. Homma on tuulista ja uuteen projektiin pitää kyetä integroitumaan nopeasti ja vakuuttavasti. 

It-konsultti

Vierailija
24/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuta tai kauppis 

Vierailija
25/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

Vierailija
26/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita hommia tekoäly korvaa joka päivä. Kouluttaudu mielummin persvakoduunariksi. Niitä hommia robotit ei vie heti.

Huom. koskee vain miehiä. Naisia ei persvakoduunareiksi palkata. Naisten persvakohousut on jotain ihan muuta... 

Vierailija
27/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen pomo sai potkut ja on nyt linkedinissä Independent Consultant. Tokihan se kuulostaa hienommalta kuin työtön.

Vierailija
28/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsultiksi (halutessaan) edetään työuran aikana, ei kouluttauduta. Konsultit tuntevat oma toimialansa / tehtäväkenttänsä erittäin hyvin, ovat ehkä aiemmin tehneet erikoisasiantuntijan tehtäviä. Heillä on myös myynnillinen asenne työhön, ovat valmiita koko ajan löytämään kehityskohteita ja ratkaisemaan asiakkaan ongelmia.

Että siitä vaan ap hankkimaan jonkun erityisosaamisalan huippuosaaminen, ekstrovertti luonne ja myynnillinen asenne sekä pitkä työkokemus ja sitten aletaan puhua siitä konsultin urasta vasta.

Vierailija
29/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen pomo sai potkut ja on nyt linkedinissä Independent Consultant. Tokihan se kuulostaa hienommalta kuin työtön.

Ihana esimerkki suomimentaliteetista. Menis vaan sohvalle makaamaan ja masentumaan, pthyi, mitä se luulee olevansa, muka joku yrittäjä lol! 

Vierailija
30/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosiaan tuo vahva oman alansa erityisosaaminen vaaditaan ja myös tietynlainen tunnetuksi tuleminen omalla alallaan. Sitten voi ryhtyä konsulttihommiin, joko kokopäiväisesti tai sivussa hankkia lisätuloa yrittäjänä.

Vierailija
31/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tosiaan tuo vahva oman alansa erityisosaaminen vaaditaan ja myös tietynlainen tunnetuksi tuleminen omalla alallaan. Sitten voi ryhtyä konsulttihommiin, joko kokopäiväisesti tai sivussa hankkia lisätuloa yrittäjänä.

Ei konsultin tarvitse olla yrittäjä, vaikka heitäkin toki on. Esim. IT-alalla on yleistä, että konsultit ovat työsuhteessa ja tekevät töitä asiakasyrityksille, osa useammalle kerrallaan, osa yhdelle. Toimeksiannot voivat olla mitä tahansa päivän mittaisista kartoitustapahtumista yli vuoden kestäviin projekteihin tai reilusti pidempiäkin.

Vierailija
32/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla juuri ketjussa mainittu tausta; ensin 20 vuotta erilaisissa vaativissa johto- ja asiantuntijatehtävissä teollisuudessa, ja nyt konsulttina joitakin vuosia takana.

Koko ajan täytyy olla ajan hermolla, ja osoittaa, että tulosta syntyy asiakkaalle. Jossain määrin on toki mahdollisuus määrittää itse, miten hommat teet, jos vain tavoitteet saavutetaan.

Palkka on ns. kilpailukykyinen, mutta on se tällä kokemuksella yleensä teollisuudessakin kohdillaan. Varsinainen palkinto tulee vasta, jos olet osakas ja yritys menestyy.

Mitä vierestä nähnyt, niin isojen konsulttitalojen alemmilla portailla konsultin palkka ei ole itse asiassa mikään kovin hyvä, jos verrataan työn vaatimuksiin. Siinä on pitkä tie kiivettävänä, joten oikotietä onneen ei oikein ole.

Tsemppiä ap.

Vierailija
33/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei konsultin tarvitse olla yrittäjä, vaikka heitäkin toki on. Esim. IT-alalla on yleistä, että konsultit ovat työsuhteessa ja tekevät töitä asiakasyrityksille, osa useammalle kerrallaan, osa yhdelle. Toimeksiannot voivat olla mitä tahansa päivän mittaisista kartoitustapahtumista yli vuoden kestäviin projekteihin tai reilusti pidempiäkin.

Tiedän tämän. Tunnen useita IT-alan konsultteja. Siksi kirjoitinkin että joko kokopäiväisesti toimii konsulttina tai SIVUSSA hankkii lisätuloa yrittäjänä. Eli jos tekee oman päivätyönsä ohella, on kannattavampaa tehdä oman yrityksen kautta.

Vierailija
34/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla juuri ketjussa mainittu tausta; ensin 20 vuotta erilaisissa vaativissa johto- ja asiantuntijatehtävissä teollisuudessa, ja nyt konsulttina joitakin vuosia takana.

Koko ajan täytyy olla ajan hermolla, ja osoittaa, että tulosta syntyy asiakkaalle. Jossain määrin on toki mahdollisuus määrittää itse, miten hommat teet, jos vain tavoitteet saavutetaan.

Palkka on ns. kilpailukykyinen, mutta on se tällä kokemuksella yleensä teollisuudessakin kohdillaan. Varsinainen palkinto tulee vasta, jos olet osakas ja yritys menestyy.

Mitä vierestä nähnyt, niin isojen konsulttitalojen alemmilla portailla konsultin palkka ei ole itse asiassa mikään kovin hyvä, jos verrataan työn vaatimuksiin. Siinä on pitkä tie kiivettävänä, joten oikotietä onneen ei oikein ole.

Tsemppiä ap.

Jep, isot rahat tulee siitä että joko pääsee osakkaaksi (vaatii yleensä järjetöntä panostusta vuosien ajan) tai alkaa tehdä freelancena oman Oyn kautta (tätä voi myös tehdä jonkun konsulttifirman listoilla, jolloin ei joudu itse etsimään asiakkaita. Firma tietysti ottaa siitä oman provisions).

Itse olen tehnyt viimeiset 5v freelancena, ja tuntiveloitus luokkaa 120-140e. Tarkoittaa tietysti myös haittapuolena yrittäjäriskiä, eli kaikki lomat, sairastumiset jne on omalla vastuulla, ja työt voi loppua lyhyellä varoajalla. Ei siis kannata jos sairastelee paljon, aikoo tehdä lapsia, tai muuten ei voi ottaa riskiä tulojen vaihtelusta. Mutta siitähän se korkea korvaus juuri maksetaankin. 

Vierailija
35/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsultti saa heti kenkää asiakasyrityksestä jos tulosta ei synny. Ei ole yhtään leppoisa työ.

Vierailija
36/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointikonsultti. Monessa firmassa, jossa olen ollut, on ollut konsultin kanssa laadittu sama suunnitelma hyvinvoinnin parantamisesta seinällä. Konsultteja en ole koskaan tavannut. Tieto oli jätetty ytitykseen, eikä kukaan noudattanut, valvonut tai ohjannut ohjeita. 200 000 € maksettiin konsulttiyritykselle seinätaulusta. Hyvä työ. 

Vierailija
37/37 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan konsultiksi ajattelit. Ymmärtääkseni pitää lukea jotain alaa hyvin pitkälle tai olla muuten eniten kokenut jollakin alalla. Esimerkiksi rahoitusalalla päteviä konsultteja olisivat vaikka Olli Rehn ja Vesa Puttonen. Atlantin yli soutamisesta voisi konsultoida Jari Saario.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan