Ajattelen liikaa kokonaisuutta ja muita ihmisiä, miten oppia itsekeskeisemmäksi?
Olen todennäköisesti hyvin nuorena oppinut selviytymisstrategian, että pitää ottaa muut ja kokonaisuus (vaikka perhe) huomioon, enkä osaa sitten nyt aikuisenkakaan ottaa ensisijaisesti omia tarpeitani huomioon ja toimia niistä lähtien. Siitä toki seuraa, että oma elämä jumittaa kun muut posottaa.
Onko tähän jotain vinkkejä, että miten ymmärtää ja seurata paremmin omia tarpietaan? Muitakin kuin kallis terapia?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä mainitsemasi asiat ole toisiaan pois sulkevia. Ehkä ongelmasi on muualla. Et tiedä mitä tahdot, pelkäät päätöksiä ja siedät huonosti epävarmuutta. Sinä itse tiedät vastauksen.
On ne sinänsä toisiaan poissulkevia, että jos ei osaa ajatella itseään, niin eipä sitä kukaan muukaan ajattele. Mutta en tosiaan tiedä mitä tahdon, tai en tahdo mitään kovin vahvasti. Ei ole kasvanut jotain sisäistä persoonaa ollenkaan. On vaan miellyttäjä-kuori, joka haluaa mukavaa ympäristöä (niin että ihmisillä on hyvä fiilis ympärillä). Sitten itselläkin on turvallista.
Terapia olis varmaan hyväksi, mutta kun ei ole mitään mt-ongelmaa muuten, niin se olis sitten omalla rahalla kokonaan.
Kyllähän sinä osaat ajatella itseäsi. Et muuten olisi tehnyt tätä aloitusta itsestäsi. Jatka siis samaa rataa.
Olet lapsena oppinut hyvät käytöstavat, maailmassa jossa muilla einiitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Olet lapsena oppinut hyvät käytöstavat, maailmassa jossa muilla einiitä ole.
Tää on vähän eri juttu. Käytöstavat voi olla tosi ulkokultaisia. Ihminen voi olla todella kohtelias ja hyvätapainen, mutta samaan aikaan todella itsekeskeisesti ajaa omaa hyväänsä ja sivuuttaa täysin mikä on muille tai kokonaisuudelle hyväksi. Päinvastoin, ulkokultaisella kohteliasuudella saa hyvin perille mitä itse tarvitsee.
Useimmille riittää kun oppii välillä sanomaan ei. Ja kantaa pää pystyssä toisten reaktiot.
Ei on sana, josta monetkaan eivät pidä.
Myöskään ei ole mitään vikaa siinä, että huolehtii perheestään ennen omaa etua. Espanjalaisille se on ylpeyden aihe, auttaminen. Soisi monen oppivan täälläkin.
Eihän nämä mainitsemasi asiat ole toisiaan pois sulkevia. Ehkä ongelmasi on muualla. Et tiedä mitä tahdot, pelkäät päätöksiä ja siedät huonosti epävarmuutta. Sinä itse tiedät vastauksen.