Miksi aamulla on jalkapohjat tai jalkaterät kipeät ensimmäisen 15 metriä?
Minulle ja miehelle molemmille on tullut sama aamuilmiö viimeisen muutaman vuoden aikana. Ikää meillä on 57 ja 58.
Eli aamulla kun herää ja kävelee vessaan, niin toisella on jalkapohjat kipeät ja toisella koko jalkaterä nilkkaa myöten. Kun vessasta tuulee takaisin, ei mitään kipua tunnu, eikä sen jälkeen.
Mitä pidempi yö, sitä varmemmin jaloissa tuntuu. Koskaan muulloin ei ole mitään nivelkipuja eikä lihaskipuja.
Tietäjiä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama vaiva. Vaihdoin syksyllä kolestroli lääkkeen, tai oikeestaan apteekari vaihtoi kun ei ollut mun omaa. Sitten söin niitä pari kk, ja mun nilkat ja kantapää olikipeet aamuisin ihan jumissa. Sitten keksin, et jos se johtuukin tosta lääkkeestä. Kävin pari viikko sitten hakemassa sitä mulle määrättyy lääkettä ja nyt ei noi jalat oo enää niin tönköt. En tiedä johtuko siitä vai mikä lie.
Miehellä on kolesterolilääke, minulla ei.
Googlasin plantaarifaskiitin:
Oireet
Kipu: Terävä kipu jalkapohjassa kantapään ja jalan kaaren alueella.
=>. Kipu ei ole terävää, eikä se ole kantapäässä, vaan päkiässä ja jalan kaaressa. Kipu ei estä kävelyä, eikä satu varsinaisesti.
Aamukipu: Pahin kipu tuntuu aamulla ensimmäisten askelten aikana.
Jäykkyys: Jalkapohja voi tuntua jäykältä ja kireältä.
Rasituskipu: Kipu voi pahentua pitkän seisomisen tai rasituksen jälkeen.
=> mikään ei pahenna sitä. Se on vain aamuisin.
Voi liittyä kenkiin tai kylmiin lattioihin. Ehkäisyksi voisi kokeilla illalla huolellista jalkaterien hierontaa. Jalkaterapeutilla käynti voisi antaa tietoa ja hoito-ohjeita.
minulla on ollur 3,5 vuotta laastari. Tänä syksynä olen puolittanut sen, eikä se ole pahentanut oireita.
Outoa siis on, että ainakaan minulla tämä ei ole joka aamuista. Vain joskus, etenkin, jos olen sängyssä yli 8 tuntia. Ja juon iltaisin aina saman verran.
Miehellä on jalat kai kipeät joka aamu.