Onko mahdollista, että teen ikäni hoitotyötä ja mikään paikka ei "hajoa"?
Olen tehnyt nyt 15 vuotta hoitajan työtä, vanhusten kanssa.
Olen kuitenkin vielä nuori, vielä ei oo ollut mitään kremppoja missään.
Kuitenkin kaikki tuntemani hoitajat ovat viimeistään 50+ ikäisinä hyvinkin monisairaita. Ei ole ketään ns. fyysisesti tervettä ja kaikilla on joko kädet, olkapäät, lonkat tai polvet sökönä.
Tunnetko ketään ns. tervettä vanhempaa hoitajaa?
Kommentit (8)
Nykyään taitaa paikat hajota lähinnä väkivaltaisten hoidettavien takia.
En tunne kyllä yhtäkään. Mä olen tehnyt sairaanhoitajan töitä pian 20v ja ensimmäinen nivelrikon alku todettiin viime vuonna. Olen nyt 41v, aina liikkunut paljon, elänyt terveellisesti ja ollut hoikka.
Kaikki työ jättää jälkensä. Toimistotyö on yksi vaarallisimmista vaikkei sitä heti uskoisikaan. Staattinen vuosikausien perseellään istuminen rampauttaa tehokkaasti jollei muista pitää huolta kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa, että me vanhemmat hoitajat olemme aloittaneet uramme silloin kun ei vielä ollut nykyisin kaltaisia apuvälineitä, nostimia, turnereita, sähköisiä sänkyjä jne.
No tuokin on tietenkin totta. Ite kans yritän aina vaalia apuvälineitä ja erilaisia nostimia. Ennen vanhaan, itsekin kun työurani aloitin, niin ei ollut käytössä esim. Seisomanostimia tai passiivinostimia. Käsipelillä nostettiin. Ja monet edelleenkin niistä tykkää, ettei nostimia käytetä.
Ei ole, jos teet työtä, jossa joudut nostamaan ja kävelemään paljon. Tules vaivat taitaa olla toiseksi yleisin syy sairaseläkkeellä joutumiselle hoitoalalla.
Mulla enemmän vapaa ajalla hajoo paikat kuiten. Pohje revähti kotona. Käsi meni työmatkalla. Töissä on apuvälineitä ja kavereita auttamassa. Kotona pitää tehdä yksin raskaatkin työt eikä kotona ole kaikkia apuvempaimia.
Ei se valitettavasti taida olla mahdollista. Suurin osa jo nelivitosista käy töissä kipulääkkeiden voimalla. Tai etsii toista ammattia.
Täytyy muistaa, että me vanhemmat hoitajat olemme aloittaneet uramme silloin kun ei vielä ollut nykyisin kaltaisia apuvälineitä, nostimia, turnereita, sähköisiä sänkyjä jne.