Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tajuan, mistä kollegan itsekehu johtuu!

Vierailija
08.01.2026 |

Tulipa tällainen teksti vastaan somessa. Kolahti, sillä törmään tähän lähes päivittäin omassa työssäni!

---

Ihmisten kyky arvioida omaa osaamistaan vaihtelee paljon, eikä itsearviointi aina vastaa todellista taitotasoa. Eroa selittää DunningKruger-efekti, on kognitiivinen vinouma, jossa heikommin suoriutuvat yliarvioivat kykynsä, kun taas osaavat ja kokeneet henkilöt saattavat aliarvioida omansa. 

Asiantuntijat ymmärtävät oman alansa laajuuden ja monimutkaisuuden, minkä vuoksi osaaminen voi tuntua itsestään selvältä ja arkiselta. Tämä saa heidät usein vähättelemään omia taitojaan, erityisesti kun he vertaavat itseään muihin ja tunnistavat toisten vahvuudet.

Vähemmän taitavat taas eivät kykene hahmottamaan osaamisensa rajoja, koska heiltä puuttuu tarvittava tietopohja. Dunningin ja Krugerin tutkimuksissa heikoimmat suoriutujat arvioivat itsensä selvästi todellista paremmiksi juuri siksi, etteivät he tiedä, mitä eivät tiedä.

Tämä näkyy arjessa jatkuvasti työelämässä, keskusteluissa ja erilaisissa taidoissa.

---

Oletko samaa mieltä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Tämä näkyy jo koulussa.

Vierailija
2/7 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, allekirjoitan ton itse. Pitäisi saada tehtyä tässä loppuviikon aikana viime vuoden suoriutumisarviointi ja se ei voisi olla enemmän pakkopullaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista! Mutta mitä mieltä olet mustan transnaisen ja valkoisen heteromiehen sexuaalisesta suhteesta?

Vierailija
4/7 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää myös syynä siihen, miksi naiset aliarvioivat osaamistaan ja miehet liioittelevat?

Vierailija
5/7 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua muustakin, esim. huonosta itsetunnosta jota pyrkii peittelemään puheilla,, tai tarpeesta antaa esim. esimiehille edes puheilla itsestään kovan tekijän kuva vaikka itse tietäisi ettei ole kovin hyvä. Olen tehnyt tätä itsekin kun eka ammattini oli kykyihini täysin sopimaton, opin selviämään puhumalla.

Vierailija
6/7 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus. Mitä sivistymättömämpi tai heikkolahjaisempi, sitä vahvemmin henkilö on sitä mieltä että hänen tapansa olla ja tehdä on ainoa oikea.

Vierailija
7/7 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa. Myös ympäristö vaikuttaa eli vankipopulaatiossa normaaliälyinen voi pitää itseään lähes nerona, koska merkittävä osa muista on heikkolahjaisia. Muualla hän taas voi vaikuttaa yksinkertaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä