Miten kannattaa yrittää päästä nielurisojen poistoon?
Mulla on oikein koloisat nielurisat, joiden takia kärsin valtavasta määrästä proppuja ja niistä seuraavasta pahanhajuisesta hengityksestä. Toisinaan oikein proppuiset risat aiheuttavat myös kipua, joka kylläkin helpottaa kun proppuja tonkii ulos. Lääketieteellisestä näkökulmasta mulla on siis ilmeisesti aika lievät syyt leikkaukselle. Leikataanko julkisella pelkkien proppujen takia? Kuinka pitkät jonot leikkaukseen mahtavat olla? Kannattaako lähete leikkaukseen hakea yksityiseltä, vai miten tätä asiaa kannattaisi ylipäätään lähestyä? Ja onko todella niin, että jos koko operaation suorittaisi yksityisellä, niin hintaa tulisi vähintään 3 000 €? :o
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
On komplikaatio riskinen leikkaus. Voi alkaa vuotamaan ja henki pois.
Kuolleisuus on käsittääkseni noin 1:30 000, sen riskin voin mielelläni ottaa.
ap
Käy terveyskeskuksessa, lääkäri tekee lähetteen.
Vierailija kirjoitti:
Käy terveyskeskuksessa, lääkäri tekee lähetteen.
Pahoittelen tietämättömyyttäni, onneksi en ole joutunut juurikaan terveydenhuollon palveluita aikuisiällä käyttämään. Mistä päästään kysymykseeni, kuinkahan pitkät jonot mahtavat tällaisen asian suhteen olla julkisella? Viimeksi kun olin vuosi-pari sitten kiireettömän asian suhteen yhteyksessä terveyskeskukseen, piti ensinnäkin odottaa viikko jo pelkkää takaisinsoittoa, ja sen jälkeen ensimmäinen vapaa lääkäriaika oli jonnekin muutaman kuukauden päähän. Hoidin sitten yksityisen kautta. Jos saisin lähetteen reilulla sadalla eurolla yksityiseltä ilman tätä odotusta, niin se ei haittaa mitään. Tähän liittyen pohdin myös sitä leikkausjonon pituutta, kolmen tonnin leikkaus yksityisellä sitten kirpaiseekin jo jonkin verran joskaan sekään ei minulle mikään maailmanloppu olisi. Soittelemalla ympäriinsähän nämä asiat varmaan selviäisi mutta ajattelin että jos jollakin täällä olisi sattunut olemaan tietoa :)
...ja ap jatkaa vielä, että en tosiaan tiedä saisinko julkiselta edes sitä lähetettä (onko tilanteeni liian lievä), niin ei huvittaisi senkään takia jonotella pelkkää lääkäriin pääsyä kovin pitkään.
Taksi on aika luotettava vaihtoehto päästä nielurisaleikkaukseen. Bussit ja muu julkinen ovat vähemmän luotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Taksi on aika luotettava vaihtoehto päästä nielurisaleikkaukseen. Bussit ja muu julkinen ovat vähemmän luotettavia.
Kiitos! Taidan kuitenkin kaikkein mieluiten valita ystävältä autokyydin
ap
Jos asia ei ole kiireellinen, se ei ole sitä terveyskeskuksenkaan kannalta. Jos haluat nopeasti arvion nielurisoistasi, mene korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin yksityisvastaanotolle. Siellä saat vastauksen kysymyksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos asia ei ole kiireellinen, se ei ole sitä terveyskeskuksenkaan kannalta. Jos haluat nopeasti arvion nielurisoistasi, mene korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin yksityisvastaanotolle. Siellä saat vastauksen kysymyksiisi.
Näin vähän uumoilinkin, kiitos. Näemmä tuokin 20 min vastaanotto maksaa jopa pari sataa, ei ole halpaa lystiä
Mulla oli jatkuva angiinakierre pienten, mutta repaleisten risojen takia ja pääsin/jouduin sen takia leikkaukseen 32-vuotiaana.
Toipuminen leikkauksesta oli aivan hirveää. Jos leikkaus ei ole ehdottoman tärkeä niin jätä väliin. Kaikkien henki haisee joskus ja käsittääkseni maitotuotteiden ja viljan välttely vähentää proppuja.
Ymmärrän pahan hajuisen hengityksen aiheuttavan harmia ja häpeää, mulla oli samaa. Mutta proppujen rönkkiminen tulehdutti nieluni alunperinkin!
Muistan jonkun sanoneen, että ihmisillä on sisemmässä nielussa vielä toisetkin risat joihin voi jäädä "mömmöä", eli pahimmassa tapauksessa ongelma siirtyy alemmas ja haju tulee sieltäkin. En tiedä onko näin.
Mutta angiinakierteellä pääset leikkaukseen... En tietenkään toivo sitä sinulle.
Ehkä ottaisin lainan ja maksaisin itse leikkauksen sinuna. Tsemppiä. Ymmärrän ongelmasi tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli jatkuva angiinakierre pienten, mutta repaleisten risojen takia ja pääsin/jouduin sen takia leikkaukseen 32-vuotiaana.
Toipuminen leikkauksesta oli aivan hirveää. Jos leikkaus ei ole ehdottoman tärkeä niin jätä väliin. Kaikkien henki haisee joskus ja käsittääkseni maitotuotteiden ja viljan välttely vähentää proppuja.
Ymmärrän pahan hajuisen hengityksen aiheuttavan harmia ja häpeää, mulla oli samaa. Mutta proppujen rönkkiminen tulehdutti nieluni alunperinkin!
Muistan jonkun sanoneen, että ihmisillä on sisemmässä nielussa vielä toisetkin risat joihin voi jäädä "mömmöä", eli pahimmassa tapauksessa ongelma siirtyy alemmas ja haju tulee sieltäkin. En tiedä onko näin.
Mutta angiinakierteellä pääset leikkaukseen... En tietenkään toivo sitä sinulle.
Ehkä ottaisin lainan ja maksaisin itse leikkauksen sinuna. Tsemppiä. Ymmärrän ongel
Kiitos paljon viestistäsi. Olen tässä pari päivää lukenut näitä kauhutarinoita toipumisesta, enkä siinä mielessä mitenkään innoissani leikkaukseen ole menossa. Kuitenkin nyt tuntuu siltä että en jaksa enää kärsiä pahanhajuisesta henkityksestä, josta olen koko ikäni kärsinyt. Suuhygienia ja ruokavalio ovat kunnossa, joten sinänsä kyseessä on viimeinen keino.
Viimeinen rivisi on hieman ristiriitainen muun viestisi kanssa ? Jos päätyisin koko leikkauksen ottamaan yksityiseltä, niin selviäisin siitä ilman lainaakin oikein hyvin.
Lapsena oli kitarisaleikkaus ja teininä nielurisaleikkaus. Kyllä se vaikuttaa hieman tulehduksia vähentävästi ettei risoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ottaisin lainan ja maksaisin itse leikkauksen sinuna. Tsemppiä. Ymmärrän ongel
Olen eri, mutta olen kanssa lukenut kokemuksia, että aikuisiällä tästä toipuminen on rankkaa. Jokunen vuosi sitten Ylellä oli juttua, että nainen oli Suomessa menehtynyt risojen poiston jälkeiseen komplikaatioon, viissin verenvuoto vei hengen, eli se ei aivan riskitöntä ole edes Suomessa.
Loppuiko edes sairastelukierre?
Tuosta Ylen jutusta mä tuon lukeman 1:30 000 löysin, että sinänsä tosiaan erittäin harvinaisesta tapauksesta kyse.
ap
Sain lähetteen ja pääsin n.2kk:ssa terv. keskuksesta. Kipuja ei ollut leikkauksen jälkeen, mutta monella on. Saa hyvät lääkkeet kipuihin. Ei tarvitse pelätä.
Teinillä oli jatkuva angiinakierre. Alkoi myös korvasäryt. Mehiläisestä olisi saanut lähetteen keskussairaalaan mutta jono olisi ollut vähintään puoli vuotta. Onneksi oli vakuutus niin leikkaus tehtiin Mehiläisessä ja hinta oli yli 3000e. Mutta homma toimi todella hyvin ja hoito oli erittäin hyvää. Siihen loppui sairastelu. Olisi pitänyt tehdä aikaisemmin niin olisi säästynyt monelta antibioottikuurilta.
Jos saisit jotenkin ne risat palstalle niin nehän olisi poistettu jo.
Minä olen tuo jolta 32-vuotiaana poistettiin risat.
Pahoittelut ristiriitaisesta viestistä. Ajattelin ehkä, että jos leikkaus on sulle aidosti tärkeä niin älä odota julkiselle tai rönki enää risoja, vaan mene ja maksa leikkaus ja se on sillä selvä.
Itse olin neljä kertaa angiinassa ja jatkuvasti lääkekuurilla. Kuumetta aina 39-40 eli mulle leikkaus alkoi olla välttämätön. En ikinä myöntänyt lääkärille, että pitelen jatkuvasti risoja kun proput ällöttävät ym. Se oli mulle pakkomielteistä tutkia kurkkuni päivittäin.
Positiivinen juttu, että en ole sairastanut kovinkaan paljon leikkauksen jälkeen edes flunssia! Mulla oli angiinaa jo lapsena useastikin. Olisin varmasti kuollut kurkkuni takia ilman nykylääketiedettä.
Henki ei ainakaan puolisoni mukaan haise, hänen mielestään se ei tosin haissut ennen leikkaustakaan... Uskon että haisee kuitenkin silloin tällöin niin kuin ihmisillä haisee!
Olen pahoillani sun puolestasi kun tiedän mitä käyt läpi, mutta en toivoisi leikkausta kenellekään. Mutta jos sulla on korkea kipukynnys ja olet rohkea niin anna mennä. Maksa itse ja pääset risoista eroon!
Mulle sanottiin, että julkisella (HUS) pääsee leikkausjonoon, kun on kolme nielutulehdusta vuoden sisään. Arvatkaa vaan tulehtuiko sen kolmannen kerran... eipä tietenkään. Mulla on myös kuoppaiset ja arpiset nielurisat monien nielutulehdusten jäljiltä. Välillä tulee proppuja tännekin...
Ootko varma että henkesi haisee proppujen takia? Oon ymmärtänyt että monilla ihmisillä on noita proppuja mutta henki ei haise pahalle vaikka suussa tuntuisi sellainen paha maku. Itsellä alkaa henki haista jos en puhdista hammasvälejä ja hammaskivi vaikuttaa kait myös. Mulla oli joskus myös aiemmin lievä pakkomielle katsella nielurisoihin kun mulla toinen tosi iso ja siellä näkyy pieniä proppuja.
On komplikaatio riskinen leikkaus. Voi alkaa vuotamaan ja henki pois.