Miksei vanhuksia hoideta kotona?
Kommentit (42)
No niitähän hoidetaan, siellä heidän omissa kodeissaan. Sellaisiakin, jotka ei kotona enää pärjää.
No kyllä hoidetaan, ei ole mitään vanhainkoteja enää
No todellakin hoidetaan. Kotihoito hoitaa vanhuksia kotona, saattaa käydä jopa kuusi kertaa vuorokaudessa. Laitospaikkaa ei saa, vaikka kuinka haluaisi.
Laita osoite ap, niin pistän ukin tulemaan.
Kukaan ja mikään ei estä sinua ap hoitamasta omia vanhempiasi omassa kodissasi tai vanhempiesi kodissa. Kokeile edes viikko eli 24/7.
Perusta ryhmäkoti ap, sinne mahtuu useampi hoidettava.
Miksi omaiset ei osallistu omien vanhempiensa hoitoon?
Jos meinaat, että aikuiset lapset hoitaisi omia vanhempiaan kotona niin moni ei kykene. Jos vanhempi on sellaisessa kunnossa ettei yksin pärjää pitäisi olla poissa töistä huolehtimassa ja tuo ei ole monelle mahdollista. Se on fyysisesti ja henkisesti rankaa olla noin sidottu hoitamaan toista.
Mä hoidin omani. Muut saa hoitaa omansa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mikset sinä hoida?
Miten niin säästyisi? Nythän vanhukset maksaa ihan itse suurimman osan hoidostaan! Kuukaudessa hoitomaksu on kaikkine hallintokuluineen noin 3800 e tavallisessa hoivakodissa ja vanhuksista yli 75% maksaa tuon kaiken itse.
No ei siellä kotona ole ketään klo 7.20 - 17.00 välillä. Lisäksi monet vanhukset ovat nykyään eronneita ja heillä on uudet puolisot.
Niin aggressiivinen, paskova ja mahdollisesti monta hoitajaa tarvitseva omaisten kotiin asumaan? Eiköhän ne kuuskymppiset tyttäret ole jo ansainneet vähän helpommat vuodet ennen kuin puolisoa pitää alkaa hoitaa?
En osaa hoitaa ketään. En ole hoitaja. Siivota voin ja pyykkiä pestä jos tarvis. Kaupassakin kävisin, mutta kun en osaa ostaa mitään oikein. Harmi kun ei niitä 60-luvun ruokatarvikkeita ei enää myydä ja kaikki on vaan huonoa. Täyttelen liput laput ja lomakkeet. Ruokaa en osaa laittaa ollenkaan, olen kuulemma huono kokki. Näin tää elämä menee, onneksi on työpaikka, jonne pääsee arkisin lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä hoidetaan, ei ole mitään vanhainkoteja enää.
Täältäkin lakkautetaan useampia vaikka sen sijaan olisi tarve uusille vanhojen 60-80 luvun hökkeleiden sijaan. Mahtava tämä hyvinvointialueuudistus, entisetkin riittämättömät palvelut ajetaan alas.
Jos oma vanhempi 95 vuotias niin tää lapsi voi olla 75 vuotias. Ja tällä taas 55 vuotias. Eli papparaisia 3 sukupolvessa. Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osallistuu. Käyn kaupassa ja apteekissa, kuskaan lääkäriin, käyn monta kertaa viikossa ties mitä ongelmaa selvittämässä tai hukassa olevaa tavaraa etsimässä. Ihan oman elämän ohessa. 90-luvulla vanhempani olisi ollut vanhainkodissa, nyt sinnitellään kotona
Vanhuksia hoidetaan kotona. Minäkin työkseni kolmessa vuorossa. Vuodepotilaitakin on yllättävän paljon kotona. Monilla puoliso omaishoitajana 24/7, hoitajat käy 4-6 kertaa päivässä tekemässä fyysisesti raskaimmat työt. Niin älä väitä ettei hoideta.
En hoitaisi omia enkä mieheni vanhempia missään olosuhteissa. En heittäisi hukkaan omaa elämää.
Siitä vaan hoitamaan.