Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tästä harva kehtaa edes puhua ääneen - Maahanmu*tto toi aivan uuden ilmiön kouluihin ja päiväkoteihin Suomessa

Vierailija
07.01.2026 |

Suomen lasten mullistus

Suomalaiset koulut ja päiväkodit ovat murroksen edessä. Lähes 500 suomalaista kertoo nyt ilmiöstä, josta harva kehtaa edes puhua ääneen. Ryhmässä ei ollut pojalleni yhtään suomea osaavaa kaveria. Näin jopa opettajat itse toimivat nyt omien lastensa kanssa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/96006ec4-a780-4f23-881a-43aefd89f554

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Sanomat kysyi apulaispormestarilta ja arabian kielen opettajalta, mikä on mennyt pieleen, kun yli 60 prosentilla maa-hanmuuttajalapsista on heikko lukutaito.

Maa-hanmuuttajalapsista 61 prosentilla on heikko lukutaito.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010731772.html

Eivätkö opettajat uskalla jättää näitä luokalle tai edes vaatia samaa osaamista kuin muilta lapsilta? Pelkäävätkö rasismisyytteitä vai aggressiivisia vanhempia?

Eihän ne suomalaisen mätisäkin lastakaan jätä, jos mäkisäkki ei siihen suostu. 
Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja, välipitämättömiä vanhempia, jotka yrittää ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kavereita, eikä tule kenenkään kanssa toimeen. Haetaan penskalle joku diagnoosi ja syytetään ongelmia "neuroepätyypillisyydestä". 

Vierailija
22/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islamistit ovat paheneva ongelma Sulmen koululaitoksessa.

N**kerit toinen...

Persut kuitenkin ylivoimaisesti suurin ongelma valtakunnan johdossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väestönvaihto on vain persuhörhöjen salaliittoteoria.

mvh,

deGröna

Niin, eipä mua enää jaksa kiinnostaa naisten- ja lasten oikeudet, sillä naiset ovat itse tätä halunneet äänestämällä vihervasemmistoa vuosikymmeniä.

Sipilän hallitus eli perskeko otti yli 30 000!! Älkää valehdelko mitään muuta!! Uusi joukko 2022 jälkeen sotapakolaisia 80 000 Ukrainasta. 

Vierailija
24/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rasisti mutta maassa maan tavalla ja kielellä. Vapaa-ajalla sitten omat perinteet ja kieli. Näinhän kaikissa sivistysmaissa on aina toimittu ja mielestäni järkevää. Jos itse lähtisin ulkomaille, ehdottomasti ensin pitäisi hankkia kielitaito ja maan tapoja kunnioittaen eläisin enkä kehtaisi vaatia koko maata sopeutumaan minun tapoihini. Röyhkeys ei ole miellyttävä piirre ihmisessä.

Vierailija
25/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLE: S2-lapset eivät osaa lukea tai kirjoittaa peruskoulun jälkeen

Jyväskylän yliopiston ja opetus- ja kulttuuriministeriön tutkimuksen mukaan maa-hanmuuttajataustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden välillä on valtavan isoja osaamiseroja.

Ensimmäisen polven maa-hanmuuttajataustaisista oppilaista peräti 61 prosentilla on niin heikko lukutaito, etteivät he voi täysillä osallistua vaikkapa jatko-opintoihin tai työelämään.

https://yle.fi/a/74-20115327

Itä- ja Pohjois-Suomen pojat ovat lukutaidoltaan noin 2 lukuvuotta samanikäisiä tyttöjä jäljessä PISA-tutkimusten mukaan..

Mutta he tuskin tekevät jengirikoksia. Tai myyvät huumeita. 

Vierailija
26/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni alakoulun luokalla on ma-mu-lapsia. Saavat kokeista 5 ja 4. Viedään useita kertoja päivässä ulos luokasta. Olen surullinen.

Mitä töitä he voivat tehdä?

Miksi heitä ei auteta. Toki tuo pilaa muidenkin opiskelua, mutta heidän elämänsä tulee olemaan aikuisena aika hirveää. Yhteiskunta on pettänyt heidät. Jos ei muuten niin yksityisopetusta jokaiselle (jotain on tehtävä). Ei tässä nyt ole mitään järkeä, että käyvät koulussa noin. Ei mitään järkeä. Eivät opi mitään - vaikka systeemi ylikuormittuu.

Jos haluat maksaa näille yksityisopetuksen niin maksa se tai anna sitä itse. Jos prseilevät ilmaisen eli meidän työssäkäyvien maksaman koulutuksen, ne saa minun mielestä sitä mitä tilaa. 
Pitäisi jättää luokalleen niin monta kertaa että läpäisevät luokkatason vaatimukset tai takaisin kotiin. Näistä ei ole meille kuin harmia ja turhia kustannuksia. 

Vierailija
27/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mvh,

deGröna

Niin, eipä mua enää jaksa kiinnostaa naisten- ja lasten oikeudet, sillä naiset ovat itse tätä halunneet äänestämällä vihervasemmistoa vuosikymmeniä.

Naisten ja lasten ongelma ei ole maahan muuttajat vaan nämä "perinteisten arvojen äärikristityt miehet"

Vierailija
28/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasistinen aloitus poistoon. 

Miksi pelkäät totuutta ja todellisuutta?

Vierailija
29/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pikkukaupungissa,syrjässä. Täälläei vuosikymmeniin ollut yhtään ulkomaalaista. Nyt on. Aasialaisia "ooiskelijoita" jotka toivat perheen mukana. Asuvat opiskelija ja vanhusten asunnoissa. 11 % koululaisista jo vieradkielisiä. Heille omat pienryhmät-eivät siis opi suomea kun ovat omissa ryhmisdä. Naiset kulkee rätit päässä ja maata laahaavissa asuissa-kesälläkin. Ukrainalaiset naiset kovaäänisiä,kopeita.

Vierailija
30/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasistinen aloitus poistoon. 

Epäkohdista kertominen ei ole rasismia. Ei myöskään se, että kaikkien on noudatettava samoja lajeja.

Tämä. Ongelmista täytyy voida keskustella, jotta ne voidaan ratkaista. Vaikenemalla ja kieltämällä asiat pahenevat päivä päivältä, kunnes mitään ei voi enää tehdä. Pään työntäminen vihreään puskaan ei auta.

Vierailija
31/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto (ja media) vahtii agressiivisesti että tietyistä asioista ei keskustella edes. Samalla kun nuo itsekin pitää huolen ettei esim. heidän lapsensa joudu 90% ei suomenkielisten luokalle.

Helsingissähän paremmisto koulushoppailee siten, että nää erikieliset hajasijoitetaan (itään) vain tietyille asuinalueille joten paremmiston asuinalueille ei kouluihin mitenkään edes päädy niin montaa viearaskielistä että luokka olisi muuta kuin kotimainen suurimmalta osaltaan.

Samalla tietty moralisoidaan niitä jotka hakee lapsensa muuhun kuin alueen kouluun vaikka itse tekevät tasan samaa mutta eri keinolla. 

Vierailija
32/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mvh,

deGröna

Mäkin olen ampunut ämpäriini reikiä. Naiset, areena on teidän. TE olette nyt vallassa. Pitäkää kivaa. 

Mäkään en enää äänestä. Vaikka tekoni on vain symbolinen annan tilaa niille, jotka haluaa tämän ääliöliberalismin leviävän kulovalkean tavoin. Minulle valtio nimeltä Suomi on ohi. 

Vierailija
33/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokalla on jokunen mutta eri vuosikymmenellä. Vuoden kielikylvyn jälkeen ne puhui suomea siinä missä muutkin. 
Miksi näille maksetaan opetusta kymmenillä kielillä? Pitää olla suomen tai ruotsinkielisissä luokissa kuulemassa ja puhumassa vain suomea tai ruotsia. Lapset oppii kielen nopeasti. Hyysääminen seis ja vaatimukset kehiin. 

Vierailija
34/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun pikkukaupungissa,syrjässä. Täälläei vuosikymmeniin ollut yhtään ulkomaalaista. Nyt on. Aasialaisia "ooiskelijoita" jotka toivat perheen mukana. Asuvat opiskelija ja vanhusten asunnoissa. 11 % koululaisista jo vieradkielisiä. Heille omat pienryhmät-eivät siis opi suomea kun ovat omissa ryhmisdä. Naiset kulkee rätit päässä ja maata laahaavissa asuissa-kesälläkin. Ukrainalaiset naiset kovaäänisiä,kopeita.

Eivät ne ukrainalaiset pitään pulmesia ole. Kovia ovat vaatimaan erillaisia oikeuksia itselleen. Aivan kun Suomi olisi syypää heidän ongelmiin kotimaassa.

Vierailija
35/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi maksaa todellisuudessa aasialaisten perheiden elämisen Suomessa. Ukrainalaiset naiset olisisivat voineet jäädä omaan maahansa tukemaan miehiään sodassa. Niin suomalaiset naiset aikoinaan tekivät. Miksi tulla vääräuskoisten maahan vapaaehtoisesti? Siinä voisi olla Suomen päättäjillä pohdittavaa. 

Vierailija
36/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystävä psykoosipersu on tehokkaalla tuulella tänään. Työpäivä alkanut.

Vaalit saattaa tulla koska tahansa, ja kun muuta esitettävää ei ole niin tehdään näitä mamualoituksia, niillä saa aina ääniä. 

Ei kyllä pystyttäis tarjoamaan palvelua koko päiväksi, mutta onneksi toverit idässä tekee osansa. 

Vierailija
37/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna järjesti vähän rikkautta teillekin...

Vierailija
38/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassareillakin hymy hyytyy kun jälkikasvunsa ei saa työpaikkaa positiivisen syrjinnän takia.

Vierailija
39/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen älymystö taas kokoontunut.

Vierailija
40/167 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vihvas-poliitikkojen lapset mamupäiväkodeissa tai kouluissa.