Kuinka monta filosofian alaan kuuluvaa kirjaa olet lukenut elämäsi aikana?
Niitä ei lueta - tai ainakaan ymmärretä - montaa kuukaudessa tai edes vuodessa
Kommentit (13)
Kaksi (2). Toni Halmeen teokset "Jumala armahtaa, minä en" ja "Tuomiopäivä".
Arvelet, että esim. filosofian opiskelijat ei lue montaa filosofian teosta vuodessa tai kuukaudessa? 😃
Jaa, mitähän noita olisi tullut luettua?
Joitain kymmeniä ja edustankin keskimäärin oikein hyvää 1700-luvun lopun filosofiaa.
Joillain kapeilla aloilla olen jopa 1950-luvun tasolla. Vältän yleensä keskustelua aiheesa, koska aiheutan välillä melkoista ärtymystä näkemyksilläni.
Esimerkiksi fyysikoilla tuppaa kärähtämään käpy, kun kutsuu heidän luonnolakejaan malleiksi todellisuudesta. Tai että mittaukset eivät perustavalta olemukseltaan olekaan objektiivisia (vaikka Wikipedia mitä väittäisi).
Tai huvikseni selitän Descartesin heiton: "ajattelen, siis olen" ilman Descartesin demonia vapaan hengen käsitteen kautta.
Minua pidetäänkin yleisesti ottaen idioottina, joka ei ihan taas ole ymmärtänyt.
Kirjojen lukeminen ei tee ketään viisaaksi. Vain Jumala voi tehdä viisaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Arvelet, että esim. filosofian opiskelijat ei lue montaa filosofian teosta vuodessa tai kuukaudessa? 😃
Lukee, lukee, vaan ymmärtääkö paljonkaan?
Kannattaa lukea ehdottomasti Karl Popperin teos "Avoin yhteiskunta ja sen viholliset". Friedrich Nietzschen loppupään tuotanto kannattaa myös ehdottomasti lukea. En ole lukenut paljoakaan filosofian kirjoja, mutta filosofinen ajattelu on toki ollut tärkeä minulle tieteellisen ajattelun ohella.
Monta, opintoja varten. Enemmän liittyvät filosofian historiaan, ei niinkään nykyfilosofiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukee, lukee, vaan ymmärtääkö paljonkaan?
Täähän se olisi. Ja vaikka lukisikin niin tekeekö se viisaammaksi ja jääkö siitä mitään varteen sekä muistiin?
En ainoatakaan sellaiseksi laskettavaa.
En yhtään ja tuskin luen tulevaisuudessakaan. En jaksa pohdiskella.
Jotain kymmenkunta tai vähän yli mannermaisen filosofian puolelta. Lisäksi muutamia klassikkoja, joista osaa käsitelty yliopiston kursseilla.
Kirjastosta voi lainata lukemattomia filosofiankirjoja, jopa lehtiäkin siellä on luettavaksi.
Mitään absoluuttista ei ole. Koko elämä on filosofiaa.