Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö tietokoneella töitä tekeviä pelota se että tekoäly tulee viemään teidän työt ensimmäisten joukoissa?

Vierailija
06.01.2026 |

Nykyään tekoäly korvaa insinöörejä,asiantuntijoita,tutkijoita yms tietokoneella istujia. Eikö teitä pelota että nämä työt katoavat? 

Tekoälyn myötä työt missä tehdään "oikeaa työtä" eli tuottavaa työtä tulee nousemaan arvoonsa, toki liukuhihnatyöt voi korvata robottilinjastolla mutta eipä vielä taloja rakentelet tekoälyrobotit. 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25v alaa takana ja odotan koko ajan että tulis ja korvais

Vierailija
2/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa kaikki voi makoilla kotona kun tekoäly tekee työt. Ajattelutyöt tekoäly korvaa helposti mutta vaikeammin fyysisiä töitä tekoäly korvaa. Joskus 50 vuoden päästä ei tarvitse tehdä muuta kuin maata sohvalla ja robotti tuo ruuan sohvalle ja antaa vielä seksiäkin.

M31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen töitä aivoilla, ei koneella. 

Vierailija
4/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly vie joka tapauksessa kaikki työt, joten ihan sama. Humanoidirobotteja otetaan jo nyt käyttöön suorittamaan helppoja käsitöitä ja itsestään ajavat taksit ovat jo jenkeissä käytössä.

Vierailija
5/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tapahdu hetkessä, kyllähän tekoäly voisi nykyisin tehdä valtaosan teidän töistä mutta asia ei vaan tapahdu sormia napsauttamalla. 

Vierailija
6/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä ollut tiedossa jo ainakin 30 vuotta, ettei kaikille riitä tulevaisuudessa työpaikkoja. Outoa se olisi nyt alkaa asiaa jotenkin kauheasti pelkäämään. 

Vierailija
7/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se enää pelota, koska vihreä siirtymä vei jo työni kiinaan

Vierailija
8/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun aivot voidaan korvata tekoälyllä. Tekoäly ajattelee nopeammin ja paremmin kuin ihminen.

Vierailija
9/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan sitä päivää.

M59

Vierailija
10/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei siellä töissä ole pakko olla.

Vierailija
11/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kuvittelen voivani palata tuossa tapauksessa siihen, mistä aloitin, eli kodinkoneiden korjaus ja sähköjen asennus. 

-Automaatiosuunnittelija

Vierailija
12/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän sitten tulee ja korvaa. Enemmän harmittaa nuorten puolesta, itse olen jo ehtinyt tovin istua sorvin ääressä.

Vierailija
13/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan sitä, että tekoäly osaisi jotain muutakin kuin seuloa tietoa. 

Lisäksi jokainen tekoälyn kanssa käyty keskustelu kuluttaa enemmän vettä kuin mitä itse käytän viikossa peseytymiseen. Ihanan kallista maapallolle!

Vierailija
14/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi jokainen tekoälyn kanssa käyty keskustelu kuluttaa enemmän vettä kuin mitä itse käytän viikossa peseytymiseen. Ihanan kallista maapallolle!

Niin, esim. netin käyttäminen ja pikamuoti eivät kuluta vettä, vai? Ai niin, mutta se on eri asia.

Vierailija
15/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tekoäly oikeasti korvaa ketään asiantutijatyötä tekevää vielä ainakaan vuosikymmeneen.

Tämä ei valitettavati auta työssäkäyviä kun jokaisessa organisatiossa johtoon on noussut niin kyvyttömiä pikkupomoja että ne kuvittelevat voivansa korvata työntekijänsä tekoälyllä.

Siinä vaiheessa kun virhe paljastuu koko firma on konkurssissa ja loputkin saavat kenkää paitsi johto jolle annetaan kultainen sateenvarjo ja uusi dirikan virka muualla.

Vierailija
16/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se erityisesti siellä pelottaisi? Tietotyö on niin suuri osa työvoimaa, että koko yhteiskunta siinä käytännössä sitten menee kerrannaisvaikutuksena.

Vierailija
17/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vasta kun se tekoäly nostaa testilaitteiston räkkiin, kaapeloi ne, tekee 220-690V kiintet asennukset, osaa "virittää" systeemin luotettavaksi...no siihen mene aikaa. Ja ensi kuun lainanmaksupäiväksi on tilattu ns luopumismaksulaskelma, joten aivan sama jos menetån duunini viiden vuoden kuluttua.

Vierailija
18/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ensin niitä ihmisiä tarvitaan kehittämään ne menetelmät ja robotit, jotka tekee kaikkien työt. 

Vierailija
19/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun aivot voidaan korvata tekoälyllä. Tekoäly ajattelee nopeammin ja paremmin kuin ihminen.

Ei se ihan niin mene, tekoäly on työkalu jota jonkun täytyy käyttää. Ei tekoäly itsestään tee mitään.

Vierailija
20/41 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, esim. netin käyttäminen ja pikamuoti eivät kuluta vettä, vai? Ai niin, mutta se on eri asia.

Ei läheskään niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme