Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska suurituloiset alkavat kuluttamaan ja lama loppuu

Vierailija
06.01.2026 |

Niin milloin? Uuden auton romutuspalkkio ei saa pienituloista ostamaan uutta autoa. He jotka ajavat vanhoilla autoilla, heillä tuskin on varaa ostaa uutta autoa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi kyllä dynaamisten vaikuttajien pistää talouteen vipinää. Senhän takia on veroalet velaksi annettu.

Vierailija
2/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohta. Pitää vain kurittaa muita hieman vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nyt vaan ostelemaan sitä sun tätä ihan vaan kannatuksen vuoksi! Oisko rempalle tarvetta, keittiötä, putkia? Ilmanvaihdon puhdistusta tarvitaan aina, kattoon vähä villaa? Vaatteita kosmetiikkaa elämäntapavalmennusta ja muuta personal reenausta!!?? 

Osallistukaas nyt talkoisiin kovatuloiset, me persaukiset pistämme 100% likoon!

Vierailija
4/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät suurituloiset ole mikään homogeeninen ryhmä joka kuluttaisi sykleissä enemmän ja sitten jälleen säästäisi. Tuo on taloustieteen liiallista yksinkertaistamista.

Nousukaudella korot nousevat, eli minä ainakin olen silloin pyrkinyt lyhentämään enemmän velkojani kuin kuluttamaan. Laskukaudella olen sitten sijoittanut, kun osakkeita on saanut edullisemmin.

Vierailija
5/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kovatuloinen, mutta minä laitan kaiken ylimääräisen rahan pörssiin ja rahastoihin. 
Ihan vaan sen takia että pitää varautua siihen pahaan päivään.

Nyt jo sijoitusomaisuutta yli 700 000€ ja toivon mukaan pörssiromahdusta ei tule vaan omaisuus vaan lisääntyy, kun sijoitusasunto tuottaa ja kevään osingotkin tulevat tilille Rahastoihin siirrän palkastani 2 000€ joka ikinen kuukausi.

Vierailija
6/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten , kun hallitus vaihtuu niin kulutuskin alkaa kasvamaan.Hallitus saa nyt mitä tilaakin.

Vierailija
7/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa kohta taloyhtiössä iso remontti, jossa oma osuuteni on n. 20 000€. Eikö sen maksaminen riitä kulutukseksi tälle vuodelle? Siinä saa rakennusmiehet kyllä töitä, kokonaislasku on miljoonia. 

Vierailija
8/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kovatuloinen, mutta minä laitan kaiken ylimääräisen rahan pörssiin ja rahastoihin. 

Nyt jo sijoitusomaisuutta yli 700 000€ ja toivon mukaan pörssiromahdusta ei tule vaan omaisuus vaan lisääntyy, kun sijoitusasunto tuottaa ja kevään osingotkin tulevat tilille Rahastoihin siirrän palkastani 2 000€ joka ikinen kuukausi.

Mitä aiot noilla sijoitusvaroillasi tehdä, sitten joskus? Antaa pörriäisille?

Vierailija
9/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan parhaani mukaan kulutan. 

Vierailija
10/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin laitan kaiken ylimääräisen rahan kulutukseen. Missä suurituloisten osallistuminen "laivan" uppoamisen estämiseksi? Vai ovatko juuri suurituloiset niitä "rottia" jotka jättävät "uppovan velkalaivan"?

Vierailija
11/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aika vähän suurituloisia kun verotus vie puolet palkkatulosta. Monella on asuntolainaa eli ei välttämättä ole rahaa tuhlattavaksi valtavia määriä. Ensi vuonna palkkaverotus kevenee yli 100 000 euroa vuodessa tienaavilta eli silloin voisi olettaa jotain tapahtuvan. 

Autojen kohdalla on epävarmuutta sähköautojen arvon  säilyvyydestä kun akun vaihto voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Hybridiautoissa on monenlaista ongelmaa pienen akun ja moottorin vuoksi. Pelkästään bensiinillä toimivia autoja ei enää edes tuoda Suomeen. Dieselautojen adblueongelmaa ei ole saatu vieläkään ratkaistua. 

Uusien autojen hinnat ovat korkeat osin verotuksen takia joten ei ihme että vanhoilla autoilla ajetaan pitkään ja uuden auton ostamisen sijaan hankitaan vaihtoauto ulkomailta. 

Vierailija
12/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo kuulostaa kyllä hyvältä, vähän olen kade, mutta minullakin on sentään jonkin verran sijoitusomaisuutta. Mutta jos nyt palkastani olisi noin paljon "ylimääräistä " ja jo noin paljon omaisuutta, niin kyllä minä nauttisin elämästäni. Kävisin hyvissä ravintoloissa, kivoilla reissuilla ihan vaan Suomessakin, ynnä muuta.

Vierailija
13/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät suurituloiset ole mikään homogeeninen ryhmä joka kuluttaisi sykleissä enemmän ja sitten jälleen säästäisi. Tuo on taloustieteen liiallista yksinkertaistamista.

Nousukaudella korot nousevat, eli minä ainakin olen silloin pyrkinyt lyhentämään enemmän velkojani kuin kuluttamaan. Laskukaudella olen sitten sijoittanut, kun osakkeita on saanut edullisemmin.

Jep, kiitos. Tuossa onkin juuri se syy, miksi suurituloisten veronalennukset ovat sulaa hulluutta, joka ei kansantaloutta auta pätkääkään.

Vierailija
14/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin minun pitäisi kuluttaa, olen eläkkeellä ilman tukia ?

Vierailija
15/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on aika vähän suurituloisia kun verotus vie puolet palkkatulosta. Monella on asuntolainaa eli ei välttämättä ole rahaa tuhlattavaksi valtavia määriä. Ensi vuonna palkkaverotus kevenee yli 100 000 euroa vuodessa tienaavilta eli silloin voisi olettaa jotain tapahtuvan. 

Autojen kohdalla on epävarmuutta sähköautojen arvon  säilyvyydestä kun akun vaihto voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Hybridiautoissa on monenlaista ongelmaa pienen akun ja moottorin vuoksi. Pelkästään bensiinillä toimivia autoja ei enää edes tuoda Suomeen. Dieselautojen adblueongelmaa ei ole saatu vieläkään ratkaistua. 

Uusien autojen hinnat ovat korkeat osin verotuksen takia joten ei ihme että vanhoilla autoilla ajetaan pitkään ja uuden auton ostamisen sijaan hankitaan vaihtoauto ulkomailta. 

Vanhojen sähköautojen aukut eivät ole varakkaiden ongelmat, jotka vaihtavat uuteen tai liki uuteen muutaman vuoden välein. Ne ovat käytettyjen ostajan ongelma sitten, kun se auto on siellä 5-8 -vuotias. 

Vierailija
16/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katse temuttajiin, siellä on potentiaalia kulutusmyönteistä sakkia !

Vierailija
17/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä alkaa kohta taloyhtiössä iso remontti, jossa oma osuuteni on n. 20 000€. Eikö sen maksaminen riitä kulutukseksi tälle vuodelle? Siinä saa rakennusmiehet kyllä töitä, kokonaislasku on miljoonia. 

halvalla pääset, meillä oli oma osuus 95K€ sis putket ja paljon muuta. Heti rempan jälkeen myytiin kämppä kun vastike nousi 600€kk. Ei ollut tota rahaa jemmassa.

Samanlaisia miinoja Suomessa aika paljon, talo oli 70-luvulla rakennettu.

Vierailija
18/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me voida, kun vuosikausia on jankutettu miten kuluttaminen tuhoaa ympäristön. Olkaa nyt tyytyväisiä kun maapallo on pelastettu kun kulutus on lähes lopetettu. 

Vierailija
19/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lasketin uuden verokortin. Näyttäisi että jää 400 euroa käteen kuussa enemmän. Nämä menee suoraan säästöön. 100 euroa neljään eri indeksirahastoon tai vaihtoehtoisesti asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen.

Tietoisuus nykytilanteessa siitä että 14 000 euron kk-tuloilla saa reilut 3000 euroa kuussa ansiosidonnaista, ja että seuraavat yt:t voi olla kulman takana ihan koska tahansa, ohjaavat kulutusta kummasti. Hullua sitä olisi ostaa mitään tarpeetonta. Palveluita en osta kuitenkaan ja esim kaikki ruokani teen itse.

Vierailija
20/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

halvalla pääset, meillä oli oma osuus 95K€ sis putket ja paljon muuta. Heti rempan jälkeen myytiin kämppä kun vastike nousi 600€kk. Ei ollut tota rahaa jemmassa.

Samanlaisia miinoja Suomessa aika paljon, talo oli 70-luvulla rakennettu.

Kyse ei ole putkiremontista, sekin on kyllä tulossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän