Kampaajayrittäjä?
Olen hiljattain aloittanut kampaajana kauneudenhoitomyymälässä itsenäisenä yrittäjänä. Maksan vuokraa liikevaihdostani ja laskutan vain omista asiakastöistäni.
Ongelma on se, että jos minulla ei ole omia asiakkaita tai jos myyjää ei ole paikalla, minulta vaaditaan olemaan liikkeessä useita tunteja myymälätyössä, siivouksessa ja päivystyksessä ilman korvausta.
Työajat määritellään etukäteen, eikä niistä voi joustaa, vaikka asiakkaita olisi vähän (esim. yksi asiakas koko päivässä). Päivä voi olla 68 tuntia, joista tuottavaa työtä on vain hetki.
Kun olen kyseenalaistanut tämän ja puhunut kannattavuudesta, on vedottu että näin on aina toimittu.
Kysymys muille sopimusyrittäjille:
Onko tällainen työvelvoite mielestänne normaalia tai hyväksyttävää, vai pitäisikö sopimusyrittäjän voida rajata työaikansa vain omaan laskutettavaan työhön?
Kommentit (3)
Itse en olisi tuollaista sopimusta tehnyt. Toimin myös itse itsenäisenä yrittäjänä kauneushoitolassa ja sain päättää itse työtuntini. Maksoin provision tekemästäni työstä, siihen sisältyi vuokra. Siivosin oman työpisteeni, mutta päivystysvelvollisuutta minulla ei ollut.
Vaihtaisin työpaikkaa tai aloittaisin täysin oman yrityksen vaikka omassa autotallissa. Tai sit jos pysyisi nykyisessä,mainostaisin somessa et saisin uusia asiakkaita siinä päivystys työn ohessa. Kuva nettiin paita isolla kaula aukolla,rintavako esillä ja eiköhän sieltä ala mies asiakkaita tulemaan.
Pitkät on päivät teidän alalla