Miten 50+ isät jaksavat pikkulapsiarkea?
Useampi setämies olisi lähdössä uudelle kierrokselle. Osa aikuisten lasten isistä jopa sanoo kaipaavansa pikkulapsiaikaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei jaksaisi, unen tarve on paljon pienempi kuin nuorempana.
Unen tarve ei ole merkittävästi pienempi. Sen sijaan palautuminen univelasta on huonoa. 50 v+ ihmiset on kroonisesti väsyneitä ja ärtyneitä ilman pikkulapsi arkeakin. Olen itse 50 v ja samat oireet jo menossa.
Itsestä yleistäminen vie naisen usein harhaan.
Ei jaksa, jää sinun hoidettavaksi. Haluaa vaan sitoa sinut itseensä, alkaa jo kunto heiketä ja perussairauksia jo olemassa. Pyydä tekemään syväkyykky ja pistoolikyykky ja katso, miten ne onnistuu. Monet tuonikäiset miehet ovat huonossa kunnossa.
Varmaan vähän väärä palsta kysyä, kun täällä vastaukset tulee lähinnä vanhoilta ja katkerilta miesvihaajilta, joille se oma vanheneminen on arka paikka, joten puhuvat suut ja silmät täyteen paskaa ikäisistään miehistä.
Ehkä joku harvinainen poikkeus jaksaisi. Itse en tunne ketään sellaista. Kaikki tuntemani energisen oloiset viisikymppiset saivat lapsensa reilusti alle 40-vuotiaina.
Ei ne jaksa. Tuntemani toisen kierroksen mies ei hoitanut ensimmäisen kierroksen lapsiakaan saati sitten 50+v hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne 55+ isoisät jaksavat lapsenlapsiviikonloppuja, joita voi olla kuukaudessa 4 kpl?
Jää mummulle hoidettavaksi. Ei ole isäni ikinä ottanut lapsiani hoitoon. Ei ole tuon sukupolven juttu. Lapsenlapset ovat kivoja kunhan ne hoitaa joku muu.
Entä jos ei ole sitä mummua? Sinun isäsi ei ottanut lapsiasi hoitoon, mutta ei se tarkoita, että muut isoisät eivät joutuisi ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa, jää sinun hoidettavaksi. Haluaa vaan sitoa sinut itseensä, alkaa jo kunto heiketä ja perussairauksia jo olemassa. Pyydä tekemään syväkyykky ja pistoolikyykky ja katso, miten ne onnistuu. Monet tuonikäiset miehet ovat huonossa kunnossa.
Näin se menee. Sellainen 50-60-vuotias mies, joka istuu eteisen lattialla polvillaan pukemassa rimpuilevaa taaperoa, tai rakentelee lastenhuoneen lattialla risti-istunnassa legoilla, on hyvin harvinainen, ja tällainen on tottunut panostamaan itseensä ja käyttämään aikaa hyvinvointiinsa. Vanha ukko ei pysy sellaisessa kunnossa itsestään. Jollain voi olla työ, joka tukee fyysistä hyvinvointia, mutta useimmat ovat joko konttorirottia tai kaikki nivelensä loppuun ajaneita duunareita.
Oma mies 52 v. Onneksi lapset jo täysi-ikäisiä. En kyllä haluaisi ruveta tekemään häneen kanssaan lapsia nyt. Jaksoi ihan hyvin 30v iässä mutta nyt jaksaminen jo todella paljon huonompaa. Kauhea ajatella teinien hoitamista 70 vuotiaan kanssa. En haluaisi todellakaan kokeilla onneani. Ajatella jos mies olisi siinä vaiheessa itsekkin hoidettavana kun lisänä teinit. Tai vaikka mies ei vielä tarvisisi hoitoa niin tuskin kykenisi kauheasti auttamaan teinien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei jaksaisi, unen tarve on paljon pienempi kuin nuorempana.
Unen tarve ei ole merkittävästi pienempi. Sen sijaan palautuminen univelasta on huonoa. 50 v+ ihmiset on kroonisesti väsyneitä ja ärtyneitä ilman pikkulapsi arkeakin. Olen itse 50 v ja samat oireet jo menossa.
Itsestä yleistäminen vie naisen usein harhaan.
Totta. Moni mies vain valittaa väsymystään esim. töissä ja kotona ja he muuttuvat siinä 50-60 v välillä ärtyneiksi. Polvet kipuilee, selkää särkee, mahassa outoja oireita tms. En tiedä mistä tämä oma havainto on peräisin, jos kerta miehet ovatkin pirteitä ja energisiä. Rakkaus on tietenkin sellainen tila, mikä hetkellisesti ihmistä muuttaa, mutta senkin vaikutus kestää max. 2 vuotta. On niitä joitain todella pirteitäkin 50 v+ miehiä, mutta aika harvassa, ja pääsääntöisesti ovat olleet sellaisia koko ikänsä. Miehille 50-70 v välillä on kauhean vaikeaa myöntää, että ikää tulee ja kaikkeen ei enää pysty. Siihen sitten haetaan vastapainoksi moottoripyörää, kuntosalia, uutta naista jne. Mutta mitäpä minä näistä tietäisin, väsynyt 50 v nainen.
Nämä katkerian naisten tilitykset joiden lapsenteon aika on ollutta ja mennyttä on aina yhtä huvittavaa kun Nämä katkerat naiset keksii vaikka mitä tekosyitä miksi mies ei voi lisääntyä myöhemmällä iällä niin kuin naisetkaan ei voi
Oletko saanut pakit mieheltä eikä mies suostunut sinun ja sinun lapsen elättäjäksi vai mistä tämä katkera nalkutusta johtuu?
Miten jengi oikein elää, jos ei jaksa keski-ikäisenä normaalia elämää?
Nuoremmilla on aina olo, että pitäisi saada jotain aikaan ja olla koko ajan jossain muualla. Vanhemmilla miehillä ei tätä tunnetta enää ole. Fyysisesti voi olla raskaampaa mutta joustavampaa noin mielen tasolla.
Ihan hyvin tuo jaksoi ja jaksaa edelleen teinin kanssa. Jaettiin hoitovastuut aika tasan puoliksi ja mies oli kotona lapsen kanssa, kun minä menin töihin. Oli myös useammin kotona sairaan lapsen kanssa kuin minä. Eikä haikale menetettyä nuoruutta ja ole kiireä saada jälkikasvu pois kotoa, jotta voi elää omaa elämää.
Kuinka raihnaisia kirjoittajat oikein ovat, jos viisikymppisenä on jo puhti poissa? Omat vanhempanikin ovat vielä vetreämpiä kuin tämän palstan keski-ikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Nämä katkerian naisten tilitykset joiden lapsenteon aika on ollutta ja mennyttä on aina yhtä huvittavaa kun Nämä katkerat naiset keksii vaikka mitä tekosyitä miksi mies ei voi lisääntyä myöhemmällä iällä niin kuin naisetkaan ei voi
Tottakai voi lisääntyä. Mä oikeastaan ihmettelen lähinnä tuota lapsettomuus miesten näkökulmaa, missä kuvitellaan siirtämisen riittävän. Ei pojat, ei riitä, sen jälkeen on 20 v kovaa työtä ja vastuuta. Naiset jostain syystä hahmottavat sen paremmin.
Viisikymppinen pari, aikuinen lapsi
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vähän väärä palsta kysyä, kun täällä vastaukset tulee lähinnä vanhoilta ja katkerilta miesvihaajilta, joille se oma vanheneminen on arka paikka, joten puhuvat suut ja silmät täyteen paskaa ikäisistään miehistä.
Mun mies on 9 v nuorempi, olen itse kohta 50 v. Touhuaa lasten kanssa,vie uimaan jne. Säälittää jossain kylpylässä katsoa vanhoja huonokuntoisia isejä pienten kanssa jotka ovat täynnä virtaa. Eivät pysy perässä mahoineen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin tuo jaksoi ja jaksaa edelleen teinin kanssa. Jaettiin hoitovastuut aika tasan puoliksi ja mies oli kotona lapsen kanssa, kun minä menin töihin. Oli myös useammin kotona sairaan lapsen kanssa kuin minä. Eikä haikale menetettyä nuoruutta ja ole kiireä saada jälkikasvu pois kotoa, jotta voi elää omaa elämää.
Kuinka raihnaisia kirjoittajat oikein ovat, jos viisikymppisenä on jo puhti poissa? Omat vanhempanikin ovat vielä vetreämpiä kuin tämän palstan keski-ikäiset.
Eli miehesi on nyt n 65 v? Jos oli 50 v kun lapsenne syntyi?
Vierailija kirjoitti:
Miten jengi oikein elää, jos ei jaksa keski-ikäisenä normaalia elämää?
Pikkulapsiarki ei ole normaalia elämää, vaan elämänvaihe, jossa ihmisen on laitettava omat tarpeensa hyvin pitkälti sivuun. Helppo se on lätistä ja soittaa suuta, jos kokopäivätyön ohessa saa käyttää kaiken vapaa-ajan itseensä, treenata maratonille ja rentoutua avannossa. Mutta mitä jää jäljelle 55 v ukosta, jolla on aikaa esim. liikunnalle ehkä yhtenä iltana viikossa? Tietysti eri asia on, jos oletuksena on, että se energinen ukko saa jatkaa elämäänsä samaan malliin äidin hoitaessa kaiken. Mutta 55 v ukko, joka käy kokopäivätyössä, valvoo viikonloppuyöt vauvan kanssa (jotta arkena valvova äiti saisi joskus levättyä), ja tekee kotitöitä ja auttaa lasten kanssa arki-illat, ei voi erityisen hyvin. 55 v tarvitsee aikaa liikunnalle ja levolle, jotta olisi energinen.
Vierailija kirjoitti:
Saa lisääntyä. Eihän sitä luonto eikä laki kiellä. Meillä naisilla vaan on aika hyvä käsitys siitä millaista on elää 50 v+ miehen kanssa. Harvalla miehellä taas on tätä kokemusta. Naisista en ole kenenkään 50 v+ kuullut valitelleen ettei lapsia enää pysty saamaan. Nainen ymmärtää paremmin ettei keho ja mieli enää kestäisi vauva-arkea.
Moniko isoisä kantaa neljänä viikonloppuna kuukaudessa päävastuun tai edes 50% vastuun pienistä lapsenlapsista? Harvempi.