Tarvitsisin kirjaan naisen nimen, josta ei voi päätellä naisen ikää
Mikä olisi uskottava nimi, joka voisi olla niin 20-vuotiaalla kuin 60-vuotiaallakin?
Kommentit (235)
Anna ja Maria ovat sellaisia.
Eevat ja Eevit huis hemmettiin!
Onko sinulla kirjailijan mielikuvitusta?
Itse kyllä miettisin tuntemiani/tietämiäni ihmisiä ja mitä nimiä sieltä löytyy kaikista ikäluokista. Nro:n 84 kysymys on kyllä aiheellinen. Yleensä kirjailijat tutkivat ja selvittävät asioita itse. Väestörekisterin nimipalvelua, jonka joku jo taisikin linkata, lähtisin itse käyttämään ennemmin kuin kysymään vauvapalstalta ja vastauksista jo näkeekin, että ehdotetaan nimiä, joita ei tiettyinä aikakausina annettu juuri ollenkaan. Enemmän kuulostaa siltä että joku teini kysyy kouluaineeseen vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Emma ei todellakaan ole ollut aina suosittu! Se on leimallisesti kaksikymppisten nimi, mutta ei kuusikymppisten.
Juuri näin. Olen 60-vuotias eikä minun lapsuudessani olisi voinut kuvitellakaan sen suurempaa häpeää kuin että oma nimi olisi ollut Emma. Se oli silloin tyypillisesti ikivanhojen mummojen nimi ja toi mieleen vain Hiski Salomaan laulaman "Oi muistatkos Emma sen kuutamoillan kun ..."
Hyvä kysymys! Suomessa on paljon nimiä, jotka ovat olleet käytössä pitkään ja joita annetaan edelleen eri sukupolville, joten niistä ei voi helposti päätellä henkilön ikää. Tässä joitakin esimerkkejä:
Anna
Laura
Maria
Elina
Sofia
Emma
Kaisa
Johanna
Liisa
Noora
Vierailija kirjoitti:
Emma ei todellakaan ole ollut aina suosittu! Se on leimallisesti kaksikymppisten nimi, mutta ei kuusikymppisten.
Aiemmin ehdotetulla Annalla on paljon tasaisempi suosiokäyrä. Johannakin voisi menetellä.
Joo, Emmaa ei annettu 20-60-luvuilla juuri ollenkaan. Yleistyi vasta 80-luvulla ja on sen jälkeen ollut suosiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linda
Ei vain voi kuvitella ikäihmisen nimeksi.
Lapsuudessani 60-luvulla Linda oli vanhusten nimi.
Vierailija kirjoitti:
Elsa
Elsa on joko vanhan mummelin, lapsen tai nuoren aikuisen nimi. Ei annettu 50-, 60-, 70- tai 80-luvuilla käytännössä ollenkaan. Yleistyi vasta 2000-luvulla uudelleen. Nykyisin jokaisessa päiväkotiryhmässä on vähintään yksi Elsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linda
Ei vain voi kuvitella ikäihmisen nimeksi.
Keski-ikäisissäkin on hyvin vähän Lindoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elsa
Elsa on joko vanhan mummelin, lapsen tai nuoren aikuisen nimi. Ei annettu 50-, 60-, 70- tai 80-luvuilla käytännössä ollenkaan. Yleistyi vasta 2000-luvulla uudelleen. Nykyisin jokaisessa päiväkotiryhmässä on vähintään yksi Elsa.
Mun luokalla koulussa 70-luvulla oli Elsa, mutta kyllä sitä nimeä pidettiin erikoisena silloin.
Anna ja Maria ovat takuuvarmat, ja jos haluaa pidemmän nimen, niin Karoliina tai Katariina, niitä molempia on käytetty 1900-luvun alusta näihin päiviin. Ei ehkä niin kauhean yleisiä nykyisillä lapsilla, mutta kuitenkin ovat olleet käytössä.
Ei ap:sta ole kirjoittamaan kirjaa, jos ei edes tuollaista asiaa tiedä entuudestaan, ilman netin apua.
Elena, Marianna, Evita, Marian, Elvira.
Kaikista tasaisin käyrä nimipalvelussa on ehkä jopa yllättäen nimellä Maija niistä mitä katsoin. Tulin ajateeksi sitä kun tunnen tiedän yhden tai kaksi joka vuosikymmeneltä.
Siiri