Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko luonteelle lopulta tehdä paljoa?

Vierailija
04.01.2026 |

Jos on vaikka omapäinen, hiljainen erakkoluonne, joka karttaa ihmisiä ja on vähän autistinen. Voiko hän siitä paljoa muuttua, kun ihmiset eivät pakota muuttumaan? Mikä sellaista enää muuttaa, jos ikääkin alkaa jo olla enemmän takana kuin edessä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukaan ulkopuolinen ei pysty tekemään mitään, jos tyyppi ei itse halua muuttua. Jos taas haluaa ja on valmis työstämään asioita, varmasti on vain taivas rajana. Mutta vaatimus on oma tahto.

Vierailija
2/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näyttää olevan  vastaus jo otsikossa  joten mitä tuohon voi muuta kommentoida ?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä vai? Ainakin kirjotit aika paljon, joten voit myös puhua kai enemmän jos haluat.

Vierailija
4/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kukaan ulkopuolinen ei pysty tekemään mitään, jos tyyppi ei itse halua muuttua. Jos taas haluaa ja on valmis työstämään asioita, varmasti on vain taivas rajana. Mutta vaatimus on oma tahto.

Se omapäisyys estää tahdon muuttua ja sopeutua muihin ihmisiin. ap

Vierailija
5/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri. Olen samanlainen ja tajusin sen kunnolla vasta vanhemmiten. Helpointa on elää luonteensa mukaan ja hyväksyä itse, että se on täysin ok. Liian kauan yritin aina sopeutua, sopeutua ja sopeutua muiden määrittelemiin ympyröihin ja odotuksiin. Kannattaahan sitäkin vähän harrastaa, mutta ei sitä itseään muuksi voi muuttaa.

Vierailija
6/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että oman luonteen ydintä voi muuttaa. Erakkoluonne voi opetella sosiaalisemmaksi, jos sellaiseen löytyy motivaatiota esimerkiksi työuran takia, mutta ei se kuitenkaan sitä erakkoluonnetta korvaa. Jonkin verran luonne voi kyllä muuttua elämänkokemuksen myötä, varsinkin jos on jotain tiettyyn luonteenpiirteeseen liittyvä voimakkaita negatiivisia tai positiivisia kokemuksia. Osa luonteenpiirteistä ei ole varsinaisia luonteenpiirteitä vaan enemmän ajattelutapoja tai opittuja toimintamalleja.

Vierailija
7/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä hyvää näissä piirteissä on ja kääntää se voimavaraksi. Nykymaailmassa ihmisiltä odotetaan liikaa yhtenäisiä piirteitä kun taas tulisi ajatella että maailma on täynnä vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia erilaisille yksilöille toteuttaa elämäänsä. Ollaan ikäänkuin samassa valetussa muotissa vaikka maailma ei toimi niin: erilaisuus on nähtävä rikkautena. Keneltäkään ei tulisi odottaa jotain sellaista mihin hän ei kykene. Ehkä hän kykenee johonkin muuhun. Kun elämässä tietyt asiat (kannattaa lukea Jari Sarasvuota😄) niin asiat menee ikäänkuin omalla painollaan ja kehitystä tapahtuu.

Vierailija
8/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä vai? Ainakin kirjotit aika paljon, joten voit myös puhua kai enemmän jos haluat.

Ei ole ihmisiä kuin muutama joiden kanssa voin puhua. Vain muutama läheinen. Änkyräluonne on estänyt pitämästä yhteyttä ihmisiin ja lopulta ihmispelkokin. ap

Vierailija
9/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos on mielenvikainen

Vierailija
10/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse sinusta itsestä vai jostakin muusta? Älä pistä sanoja toisten suuhun.

Vierailija
11/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä estä. Jos kyse olisi omapäisyydestä, se voisi yhtä hyvin pakottaa muuttumaan. Kyse on päätöksestä. SINUN päätöksestäsi, jossa nyt pysyt, koska et halua nähdä vaivaa muutoksen eteen.

Vierailija
12/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut sen että kun kohtaa ihmisiä, niin tulee kohdata heidät samalta tasolta, ei tule syytellä muita niin tällöin ihminen on vakavasti otettava. Kun tapahtuu kommunikointia, on avoin ja kuuntelee muita, on myötätuntoinen niin ihminen viisastuu ja oppii. Paljon on yhteistä, on eriäviä mielipiteitä (kaikkien miellyttäminen on mahdottomuus). Jos ihminen on hankala, niin parasta on olla hiljaa. Ei provosoida, ei yrittää luoda yhteyttä väkisin. On erilaisia temperamenttipiirteitä joita voimme oppia lukemaan ja muuttaa käytöstämme sen mukaiseksi. 

Muutoksista sen verran että joissakin tapauksissa muutos on mahdollista. Se ei tapahdu hetkessä vaan vaatii aikaa. Muutos on aina ihmisen tehtävä itse, ketään ei voi muuttaa väkisin. Introvertista ei voi enää tulla ekstroverttia.

Vierailija
13/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä estä. Jos kyse olisi omapäisyydestä, se voisi yhtä hyvin pakottaa muuttumaan. Kyse on päätöksestä. SINUN päätöksestäsi, jossa nyt pysyt, koska et halua nähdä vaivaa muutoksen eteen.

Niin se taitaa ollakin.

Vierailija
14/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonne on lahja. Vain käytöstään voi muuttaa. Useimmat eivät halua. Siksi monet kärsivät maailmassa. 

Vierailija
15/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonne ei muutu tahtomalla eikä tahtomatta, kuten ei muutu vaikkapa nenäkään. Kyllä se aito luonne näkyy jo lapsena. Toki esimerkiksi minä olen oppinut piilottamaan temperamenttiani aikuisena, koska tiedostan, ettei sen avoimesti näyttäminen ole kovin suotavaa yleisten odotusten mukaan, ja olen lisäksi ujo. Silti se temperamentti on aina tuolla jossain... Joskus mietin, että mistähän hitosta olen sen perinyt, koska en saa mieleeni ketään muuta samanlaista suvustamme.

Ps. Temperamentti ei ole w.....t-juttu, vaikka palstalla tykätään sitä hokea. Temperamentilla tarkoitetaan yleensä puhekielessä tietynlaista tuittupäisyyttä, mutta oikeasti: 

Temperamentti on persoonallisuuden biologinen ja pysyvä perusta, ja vasta kasvatus ja ympäristö muokkaavat temperamentista persoonallisuuden. Temperamenttipiirteisiin kuuluvat esimerkiksi aktiivisuus, sosiaalisuus, taipumus mielipahaan ja ärtyvyyteen, joustavuus, sopeutumiskyky, keskittymiskyky sekä rytmisyys.

Vierailija
16/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnetta ei voi muuttaa. Mutta tiettyjä luonteenpiirteitä voi loiventaa, kun vain haluaa opetella esim. käytöstapoja ja käyttäytymissääntöjä.

Vierailija
17/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua otettiin väkisellä KAHDESTI. KAHDESTI! Saan kuule ihan rauhassa elää yksinäni. Olen useasti kertonut kuinka hain apua edellisessä liitossani, ja tajusin vasta tuolloin jättää entisen elämäni. Nykyään voin paremmin. Mun keho, mun säännöt. Muuten: Suomessa saa elää lapsettomana sinkkuna.

Vierailija
18/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihmisiä kuin muutama joiden kanssa voin puhua. Vain muutama läheinen. Änkyräluonne on estänyt pitämästä yhteyttä ihmisiin ja lopulta ihmispelkokin. ap

Kenen puolesta oikein puhut? Tykkäät esiintyä minuna käymättä koskaan luonani. Niin aivan, koska et pääse tänne. Mitä tulee niihin kahteen kamanaamaan, joita mulle niin kovin koitetaan tyrkyttää.. Olen edelleenkin varattu. Pystyn aikuisena naisena kyllä katsomaan itselleni miehen TAI olemaan ilman. Olkaa huoleti en ota nykyiseni tilalleni ketään eli vamppivaara ohi.

Vierailija
19/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen puolesta oikein puhut? Tykkäät esiintyä minuna käymättä koskaan luonani. Niin aivan, koska et pääse tänne. Mitä tulee niihin kahteen kamanaamaan, joita mulle niin kovin koitetaan tyrkyttää.. Olen edelleenkin varattu. Pystyn aikuisena naisena kyllä katsomaan itselleni miehen TAI olemaan ilman. Olkaa huoleti en ota nykyiseni tilalleni ketään eli vamppivaara ohi.

Itsestäni puhuin. En esiinny sinuna. Olen rauhassa.

Vierailija
20/20 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on  minusta oikein hyvä ja kiinnostava keskustelun aloitus ja teema! Noin 30 -vuotiaaksi asti itse ajattelin, että minun on syytä yrittää muuttua tai 'kasvaa' jotenkin toisenlaiseksi tai paremmaksi ihmiseksi. Siinä nyt erilaisissa kasvuryhmissä ja terapioissa sitten runsaasti kökittiinkin ja jauhettiin ja anteeksi pyydeltiin ja huonosti nukuttiin. No, noin 30 kohdalla tulin oman itseni kanssa siihen tulokseen, että nyt piisaa! Ihmisenä kasvaminen saa nyt riittää. Olen sellainen kuin olen, jos muille ei sovi tai riitä, asia on heidän ongelmansa. Näillä on nyt menty toiset 30 vuotta. Aika tasapainoiselta on tuntunut elämä eri puolilla maailmaa sitten, pitkä rakkaussuhde ja ihanat pitkäaikaiset ystävät!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan