Hanna Wassilla tinnitus: Tuntuu epätodelliselta, miten koko elämä ja ura voi tuhoutua yhdessä yössä
Äkillisessä kuulonmenetyksessä tai kuulon alenemisessa kuulo häviää usein yön aikana ja joskus aivan hetkessä. Politiikan tutkija ja Helsingin yliopiston apulaisprofessori Hanna Wass kärsi äkillisen kuulonaleneman huhtikuussa. Hänellä oireisiin kuului voimakas tinnitus ja ääniyliherkkyys. Nämä ovat vieneet Wassin työkyvyn ja rajoittaneet elämää merkittävästi. Wass kertoo Facebook-päivityksessään, että kuulonaleneman seuraukset olivat hänen kohdallaan dramaattisemmat kuin hän olisi ikinä voinut kuvitella...
Wassilta työkyky mennyt. Vai oikein apulaisprofessorin työkö se meluista on? Itse kärsin tinnituksesta joka on kovempi kuin ihmisen puheääni, ja minut pakotettiin siitä huolimatta töihin, meluisaan tehtaaseen. Porvoon terveyskeskuksen lääkäri sanoi, että tinnituksen ja ääniyliherkkyyden takia "minun ei pidä tulla hakemaan sairauslomaa", vaan jos tarvitsen lepoa, poissaolot "tulee tapahtua omakustanteisesti" (luvattomasti?). Kuvittelen että lääkärissä Hanna Wassin luokan tutkijalle äänensävy on hyvin erilainen kuin huonopalkkaiselle duunarille.
Kommentit (124)
Eihän tuo ole edes paha vamma ja valittaa joka lehdessä kuin olisi saanut parantumattoman syövän diagnoosin.
Kuvittele, että et voisi enää kuunnella musiikkia tai katsoa televisiota äänet päällä. Eikö ole paha? Kuvittele myös, että et voi enää käydä elokuvissa tai baareissa, etkä voi tehdä mitään työtä, jossa on vähänkään kovempi taustamelu.
Mitä luulet syöpähoitojen olevan? Mitä luulet elämän olevan, kun saa diagnoosiksi parantumattoman syövän?
Tinnituksen kanssa voi tehdä monta asiaa mitkä jäävät syövän takia tekemättä.
Ja? Myös neliraajahalvautunut voi tehdä monta asiaa jotka jäävät syöpään kuolleelta tekemättä.
Kuten? Mitä neliraajahalvautunut voi tehdä mitä syöpäpotilas ei voi tehdä?
ikävä asia kuulo asiat. hanna voi ehkä kirjoittaa kirjoja kotonaan jatkossa koska on asiantuntija tutkija.monella työ vaihtoehdot on vähät.
Kuvailkaa millaista teillä on tinnitus?
Mä en tiedä onko mulla, en koskaan ollut ajatellut, mutta sitten kaverini sanoi että kuulostaa tinnitukselta.
itse kuulen jatkuvaa huminaa, jossa on erilaisia tasoja, joskus se on kovaa kuin tuulisi korvien välissä (:D), joskus hiljaisempaa hurinaa, ja välillä kuin kuuntelisi dopplerilla suonia, sellainen WHOUWHOUWHOU kun sydän ja verisuonet jytisee korvissa.
Mulla on selkeästi kuulon alenemaa ollut jo useita vuosia, melko metelissä ajottain teen työtä. En ole ikinä silti voinut käyttää kuulosuojaimia/korvanappeja tms., kun se humina muuttuu heti voimakkaammaksi.
Minulla tinnitusta on ollut nuoruudesta lähtien. Vuonna 1990 sain toiseen korvaani kuulolaitteen ja vuonna 1998 toiseen. Tinnitus on ja pysyy. Kyllä sen kanssa voi elää, mutta toisinaan se tuntuu todella voimakkaana. Se koostuu matalataajuisesta huminasta, ikään kuin koneistossa olisi virta päällä, ja korkeataajuisesta, tasaisesta vinkumisesta.
Tinnitusta ei (tietääkseni) voi mitenkään mitata, koska se on jokaisen subjektiivinen kokemus ja syntyy henkilön omissa aivoissa. Ei voi siis analysoida tietokoneella, että tinnitus sisältää taajuutta x sillä ja sillä voimakkuudella ja taajuutta y sillä ja sillä voimakkuudella.
Voi olla, että tulevaisuudessa tulee ajankohtaiseksi hommata sisäkorvaistutteet, mutta se on sen ajan asia, ja sitä odotellessa ne ehtivät kehittyä kaiken aikaa entistä paremmiksi. Mielestäni sisäkorvaistutteet ovat mainioita keksintöjä juuri ihmisille, jotka ovat aikuisena menettäneet kuulonsa, tai lapsille, jotka oppivat niiden avulla kuulemaan tietyllä tavalla; ei aidolla kuulemisella mutta kuitenkin niin, että sillä pärjää ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on tinnittäny 27v jo. Ei ole hiljaista hetkeä mut kaikkeen tottuu. Ei häiritse mun elämääni
Nukkuessani en reagoi vain toisen korvani tinnitukseeni, joka on valveilla ollessani ollut jatkuvaa jo noin 20 vuotta. Silloin kun tinnitukseni alkoi, niin ensimmäiset vuodet menivät totuttelemisessa. On muutes inhottava vaiva.
Eihän tuo ole edes paha vamma ja valittaa joka lehdessä kuin olisi saanut parantumattoman syövän diagnoosin.
Kuvittele, että et voisi enää kuunnella musiikkia tai katsoa televisiota äänet päällä. Eikö ole paha? Kuvittele myös, että et voi enää käydä elokuvissa tai baareissa, etkä voi tehdä mitään työtä, jossa on vähänkään kovempi taustamelu.
Mitä luulet syöpähoitojen olevan? Mitä luulet elämän olevan, kun saa diagnoosiksi parantumattoman syövän?
Mene jankuttamaan tästä syövästä toiseen ketjuun, tai oerusts oma ketju asialle, tässä ketjussa puhutaan tinnituksesta, kiitos!
Mitä minä olen jankuttanut? Kerroin mielipiteeni asiasta jota ihmeteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tinnitus ja huimaus Menieren tautiin liittyen. Asentojen vaihdot, missä päin asento muuttuu, pahimmat- meinaa taju lähteä. Ja tinnitus molemmissa korvissa ja kuulonalenema, ei kuitenkaan vielä niin paha, että tarvitsisin kuulolaitteen. Ja sairaanhoitajan töissä, akuuttihoitotyössä, missä kuulo in tärkeä, samoin, tasapainoaisti, kun sitä joutuu muuttamaan töissään jatkuvasti ( esim kyykistymään, nousemaan tuolilta ylös, kääntymään kävellessä jne jne).
Ja työssä ajoittain myös kova melu ja hälinä. Kuulonalenema ja tinnitus haittaavat myös työssä, koska siinä pitää olla myös hyvä kuuloaisti-pitää esim kuulla jos potilaalle tulee huono olo, tai mitä minitori tai muita laitteet sanovat. Tinnitus on myös väsyttävää, varsinkin tuollaisessa työympäristössä- kotiin tullessa usein toivoisi, että olisi rauhallista ja hiljaista- tinnitus molemmissa korvissa on noissa tilanteissa tosi rasittavaa. Joskus ajattelen, että tekisin Mitä tahansa, että saisin sen loppumaan. Mutta vaikka kuulo menisi, niin tinnitus jää, koska se tulee aivoista, ei korvista. Nautin niistä hetkistä, kun korvat eivät soi, niitä on vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene jankuttamaan tästä syövästä toiseen ketjuun, tai oerusts oma ketju asialle, tässä ketjussa puhutaan tinnituksesta, kiitos!
Ei keskustella vaan siitä miksi osa=parempiosaiset menettävät työkyvyn ja tavalliset duunarit eivät. Miksi diagnoori riippuu siitä onko professori vai tehdastyöntekijä?
Vierailija kirjoitti:
Ja? Myös neliraajahalvautunut voi tehdä monta asiaa jotka jäävät syöpään kuolleelta tekemättä.
Vaikka käsikirjoittaa jonkin bestsellerin. Tai kehittää teorioita maailmankaikkeuden rakenteesta.
Vaikka käsikirjoittaa jonkin bestsellerin. Tai kehittää teorioita maailmankaikkeuden rakenteesta.
Mikä estää syöpäpotilasta tekemästä samaa?
Ei keskustella vaan siitä miksi osa=parempiosaiset menettävät työkyvyn ja tavalliset duunarit eivät. Miksi diagnoori riippuu siitä onko professori vai tehdastyöntekijä?
En osaa ottaa alkuperäiseen kysymykseen kantaa, kun en tunne Wassin enkä tämän duunarin tilannetta. Mutta tiedän saaneeni kuulo-ongelmaan hoitoa, jota moni muu samaan sairastunut ei saa, ihan sen takia, että olin sairastuessani poikkeuksellisen nuori ja hoidolla minulle pelastettiin potentiaalisesti n. 40 vuotta työelämässä, kun taas tyypillisesti tähän vaivaan sairastutaan eläkeiässä.
Koska professorilla on paremmat tuttavat. Lääkäreitä jotka kirjoittavat hänelle sairaslomaa ja todistukset joiden avulla saadaan virallinen työkyvyttömyys.
Tavallisella duunarilla on harvoin tuollaisia vaikutusvaltaisia tuttavuuksia.
kun toimistusjohtajan kynsinauha repeää,eläke myönnetään.
duunari saa aivohalvauksen jne ei eläkettä. suomen eläke ja oikeusjärjestelmä on läpimätä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tinnitus ja vuosia sinittelin sen ja kuulon alenemisen kanssa vaikka se häiritsi jokapäiväistä elämää. Lopulta kysyin ja pääsin kuulotutkimukseen (julkiselle) ja terveyskeskuksessa tehdyn kuulotutkimuksen ja korvien tarkastuksen jälkeen minulle varattiin aika korvapolille ja pääsin sinne parissa kuukaudessa. Korvalääkäri tutki korvani, nieluni, niskani ym. huolellisesti ja minulle tehtiin jälleen kuulontutkimus ja kaikkien tutkimusten jälkeen sain kuulokojeet. Kuulokojeet tietysti paransivat kuulemistani, mutta tinnitusta ne eivät poistaneet joskaan nyt tinnitus ei ole enää häiritsevää koska kuulen kaikki narinat, nirinät ym. erittäin hyvin ja tinnitus on jäänyt taka-alalle. Elämisen laatu on parantunut, kuulo on ihmiselle tärkeä aisti.
Kun ferritiini on yli 100, niin tinnitus voi myös hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että puree hampaita yhteen ja se vaikuttaa kuuloon. Niin ainakin minulla.
Erittäin tieteellistä ja hyvin perusteltua on olettaa, että jonkun vaivan aiheuttavat samat syyt kuin minulla.....
Vierailija kirjoitti:
Mennä massatapahtumaan pahimpana influenssakautena. Tai voihan se syöpäpotilaskin mennä, mutta imee sieltä kaikki maailman taudit mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M
Mennä massatapahtumaan pahimpana influenssakautena. Tai voihan se syöpäpotilaskin mennä, mutta imee sieltä kaikki maailman taudit mukaansa.
Eli ei löydy mitään oikeaa vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on tinnittäny 27v jo. Ei ole hiljaista hetkeä mut kaikkeen tottuu. Ei häiritse mun elämääni
Mullakin yli 10 vuotta, mutta en ole huomannut että erityisemmin vaikuttaisi elämänlaatuuni. Tätä ketjua lukiessa pohdin kyllä, olisiko sillä yhteyttä esim. väsymykseen, mutta tuskinpa se nyt siitä johtuu.
Itseasiassa olisikohan se tuo adhd kerrankin apuna jossain, kun tuollainen taustaininäkään ei pääse sellaiseksi, että jaksaisin liikaa siihen keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisit asioista selvää, id***ti, ennen kuin avaudut.
Eri. Tinnitus ei aiheuta fyysisiä muutoksia eikä se itsessää tapa. Syöpä vetää todella huonoon kuntoon ja joissain tapauksissa tappaa hitaasti.
Eli kaikkea vähintään syövän luokkaa olevista vaivoista ei saisi valittaa, ja vähintään syöpä pitää olla että voi kutsua itseään työkyvyttömäksi?