90- luvulla oli hyvät tuet
Työttömänä sai 2000 markkaa ja 1000 markan vuokra maksettiin.
Kommentit (5)
Ei kovin kummoiset. Itse sain opintotukea huimat 505 markkaa, eli 85€/kk. Asumistukea ei herunut, kun avovaimoni oli töissä. Tuo tasa-arvon airue ei kuitenkaan halunnut minua elättää ja meillä oli omat rahat. Opintolainaa sai noin 1500 markkaa, eli 252€/kk. Yliopistossa sai vähän enemmän kuin minä silloisessa teknillisessä oppilaitoksessa, eli nykyisessä amk:ssa.
Nykyhinnoin nuo olisivat 70% korkeammat, eli opintotuki 146€/kk ja opintolaina 428€/kk. Vaikka olin onnekas ja sain kesätöitä, elämä oli paljon köyhempää kuin nykyopiskelijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin kummoiset. Itse sain opintotukea huimat 505 markkaa, eli 85€/kk. Asumistukea ei herunut, kun avovaimoni oli töissä. Tuo tasa-arvon airue ei kuitenkaan halunnut minua elättää ja meillä oli omat rahat. Opintolainaa sai noin 1500 markkaa, eli 252€/kk. Yliopistossa sai vähän enemmän kuin minä silloisessa teknillisessä oppilaitoksessa, eli nykyisessä amk:ssa.
Nykyhinnoin nuo olisivat 70% korkeammat, eli opintotuki 146€/kk ja opintolaina 428€/kk. Vaikka olin onnekas ja sain kesätöitä, elämä oli paljon köyhempää kuin nykyopiskelijoilla.
Opiskelu on eri asia kuin työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on eri asia kuin työttömyys.
Valmistuin silloin työttömäksi, joten siitäkin on kokemusta. Peruspäiväraha oli 116 markkaa, eli 19,5€ päivässä, josta meni 20% veroa, eli käteen jäi 15,6€. Ostovoimakorjattuna nykyhinnoin tuo on 28,3€, josta jäi käteen 22,6€.
vuoden 1994 rahat muunnettuna vuoden 2024 rahoiksi
2000,- markkaa = 569,88€
1000,- markkaa = 284,94€
vuokrat ovat nousseet
Muistatteko?