Tutkimus kodin sotkuisuudesta, sama sotku: naisen sotkukoti tuomitaan enemmän kuin miehen, n koti koetaan sotkuisemmaksi
2 työssäkäyvän pienen lapsen vanhemman kodissa sotku tuomitaan naisen kontolle, ei isän. Naiset elää sosiaalisessa ympäristössä jossa hänen kotiaan ja siisteyttään arvostellaan, sekä naiset että miehet. Miehiä ei.
Siksi naisten stressi siisteydestä pysyy yllä koska yhteiskunta tuomitsee epäsiistin naisen.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minä itse jossain vaiheessa lopetin miehen kompensoinnin ja aloin siivota lähes saman verran kuin mies. Sillä poikkeuksella, että epähygieeniseksi en ole kotia päästänyt kuitenkaan. Vasta nyt ihan viime aikoina (tätä olen tehnyt pari vuotta!) mieskin on havahtunut, että kylläpä on sotkuista ja olemme yhdessä alkaneet laittaa kotia kuntoon, tila- ja säilytysratkaisuja ym. siinä samalla.
Anoppi on pari vuotta suorastaan v**tullut kodistamme, eikä ymmärrä edes hävetä omaa kasvatustyötään. Tietää kyllä, että olin varsin siisti ihminen suhteen alkuaikoina ja siivosin miehen edestä reilusti.
Jep, tää
Mitäpä ne toisten tuomitsemiset vaikuttaa? Piss poss.
Olimme kerran miehen kanssa lomamatkalla. Anoppi kävi meillä kastelemassa kukat. Hänen mielestään oli hyvä idea soittaa minulle ja ilmoittaa, kuinka minä olin jättänyt kasan likapyykkiä makuuhuoneen lattialle. :D
Vierailija kirjoitti:
Onkohan oma tuttavapiirini jotenkin erikoinen ja erilainen, koska miehillä on keskimäärin siistimpi koti kuin naisilla?
Minun kämppäni on viimeksi ollut suht siisti vielä kolme viikkoa siivouksen jälkeen ollessani poikamies. Jos nykyisen residenssin pääsotkijaa huomauttaa epämääråisistä vaatekasoista pitkin poikin kämppää "emmäänytjaksa-mäkatonnehuomenna(3 vuotta)-pitääkssunainamussuttaaniistä". Eikä edes jälkikasvu voi syyttää kun toinen on jo omillaan ja toinen oppinut sisäsiistiksi jo pari vuotta sitten.
Huh miten vissiin miesten on vaikea tajuta jutun pointtia :o
Vierailija kirjoitti:
Miehillä se sotkuisuus katsotaan rennoksi, naisen sama sotkuisuus lähes terveysriskiksi. Sama miesten muussa lapsiin liittyvässä ja ruuanlaitossa; jossain vauvalehdessä ihasteltiin miehen rentoa lapsiviikkoa, samat vaatteet kävi päikkyyn kolmena päivänä kun tahroja tuli kuitenkin. Ruokana oli nakkeja ja ne syötiin telkkarin edessä kun ei nipotettu. Naisen vastaava toiminta tuomittaisi kyllä. Miehelle se isäviikko oli "iskän luona ei ole niin tarkkaa, iskän luona pidetään hauskaa".
Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö. Itse olen aina tykännyt syödä terveellistä ruokaa, ja kotona on aina paljon hedelmiä, marjoja, ja kasviksia. Teimme miehen kanssa vuoroviikoin ruuat, ja hänen vuorollaan söimme aina jotain epäterveellistä, yleensä mies tilasi jopa pitsan kun ei jaksanut kokata. Mies ei myöskään syönyt ostamani hedelmiä.
Minä päätin sitten tehdä saman. Ostin valmisruokia ja hedelmiä vain itselleni. Kyllä alkoi nopeasti valitus koska en kuulemma tee tarpeeksi terveellistä ruokaa, enkä osta hedelmiä.
Sinkkunaisten kodit ovat yleensä törkyisempiä kuin sinkkumiesten. Tämän lisäksi ne törkyisimmissä asunnoissa asuvat naiset eivät paljoa jaksa puhdistaa alapäätään. Pimpsakin kuulemma pesee itse itsensä tai jotain.