Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhassa talossa kukat menestyy huonosti

Vierailija
02.01.2026 |

Välilläkun on lämmintä ja välillä kylmää. Kukkaset on niin herkkiä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi! Mitkä kukat sulla kärsii? Mulla päinvastaisia kokemuksia, asun vanhassa uunilämmitteisessä talossa ja kaikki kävijät ihmettelee miten hyvin kukat kukoistaa. Olen sitä mieltä, että juuri tuon lämpötilojen vaihtelun ja talvisen viileyden vuoksi ne voivat niin hyvin. Mutta mulla onkin etupäässä vanhanajan huonekasveja, ehkä nykyiset uutuudet tatvitsevat tasaista lämpöä, paljon tietysti riippuu siitä mistä maasta kasvit ovat alkujaan kotoisin.

Vierailija
2/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi! Mitkä kukat sulla kärsii? Mulla päinvastaisia kokemuksia, asun vanhassa uunilämmitteisessä talossa ja kaikki kävijät ihmettelee miten hyvin kukat kukoistaa. Olen sitä mieltä, että juuri tuon lämpötilojen vaihtelun ja talvisen viileyden vuoksi ne voivat niin hyvin. Mutta mulla onkin etupäässä vanhanajan huonekasveja, ehkä nykyiset uutuudet tatvitsevat tasaista lämpöä, paljon tietysti riippuu siitä mistä maasta kasvit ovat alkujaan kotoisin.

Ihan kaikki kukat on melko nopeasti kuolleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki kukat on melko nopeasti kuolleet.

Harmi. Käykö niille veto, se on pahasta. Oletko kokeillut perinnekasveja, oleanteri, amazoninlilja, tuonenkielo, posliinikukka, lyijykukka esimerkiksi.

Vierailija
4/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaisilla vastaavanlaisessa talossa alkoi minun edellisjouluna sinne viemä joulutähti kukkimaan uudelleen ihan itsestään, eli pukkasi uutta punaista lehteä. Vielä seuraavanakin jouluna lehdet punersivat hiukan, neljännestä joulusta eteeenpäin kasvi oli täysin vihreä.

Vierailija
5/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viihtyvät kyllä hyvin tuossa vanhalla kivisellä ikkunalaudalla. Moni kasvi talvehtii mieluummin viileämmässä ja ikkunalaudalla on viileämpää. 

Eihän ikkunoistasi vedä? Ethän kastele niitä liikaa lepokaudella? 

Vierailija
6/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kasvoi upea banaani isossa saavissa kun asuin vanhassa hirsitalossa. Kasvoi lähes kattoon saakka. Yöllä lämpötila laski noin 15 asteeseen ja päivällä oli 20 tai enemmän. Viihtyi ihan loistavasti kun oli lämpötilan vaihtelua joka päivä.

Vierailija
7/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo liikakastelu jonka viides kommentoija mainitsi on yleinen kukkien tappaja, huomioi kastelu.

Vierailija
8/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherkasveille pahinta on pimeys, liika lämpö ja alhainen ilmankosteus, tai sitten liikakastelu hoitajan taholta. Esimerkiksi rintamamiestalossa monet kasvit menestyvät hyvin. Muistan lapsuudenkodistani, että meillä oli valtavia kiinanruusupuita, joulukaktuksia, kirjovehkaa, niilinkaislaa, jukkapalmu, fiikus, apostolinkukka, saintpaulioita ja monta muuta kasvia, jotka selvisivät hyvin talven yli. Mutta kun muutin kotoa liian lämpimään opiskelija-asuntoon, jossa ikkuna oli koilliseen päin, siellä eivät kukat viihtyneet. Paitsi rahapuu, se näyttää selviävän mistä vain.

Vierailija
9/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap syyttää taloa. Ei vaan osaa edes kukkia hoitaa. On siinäkin eläjä.

Vierailija
10/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap syyttää taloa. Ei vaan osaa edes kukkia hoitaa. On siinäkin eläjä.

Ei kukaan ole seppä syntyessään, kaikkea voi opetella. Sinäkin voisit opetella vaikka kiltteyttä näin alkuun.

Vierailija
11/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullahan nuo rehottaa viidakkona ja osuvat kattoon. Vanha vetoinen puutalo. Ja ovat ikkunan edessä, eikä siinä patteriakaan vielä päällä. Ilppi lämmitys. Voi olla hoidosta kiinni. Kyllähän nuo köynnöksetkin talvella itse harventavat ja kuivattavat muutamat oksat itsestään. Uutta sieltä kyllä kasvaa. Vasta keväällä kun ovat täysin kuolleet oksat,niin karsin pois. Kiinanruusustakin lehtiä tippuu ja oksia kuivuu,mutta vihertää ja elossa on. 20 astetta näyttää nyt sisälämpötila. Keväällä sit kaikkien kukkien ehostus. Nyt saa rauhassa karsia omat heikot lehdet ja oksat.

Vierailija
12/12 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ne kukkalaudalla joka on lämpöpatterin päällä? Kuten moni on todennut, viileä on talvella monille kukille ihan hyvä. Mutta talvella kukkia pitää kastella ja lannoittaa vastaavasti vähemmän eli ylihoitokin saattaa tehdä niistä hengettömiä. Eri asia tietty jos on jotain oikein trooppisten olosuhteiden kasveja, mutta harvemmin kaikki kodin kukat sellaisia on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi