Asuntolainan marginaali 1.4% , onko meitä kusetettu?
Suht nuoria ollaan ja duunareita. Nyt tarkastin ja häkellyin kun tuttu puhui että hänellä se on 0,4%
Kommentit (23)
Ei ole. Itse olette marginaalinne hyväksyneet.
>Suht nuoria ollaan ja duunareita. Nyt tarkastin ja häkellyin kun tuttu puhui että hänellä se on 0,4%
Riippuu milloin ootte kilpailuttanut ja lainan ottaneet. Korkeana korkoaikana marginaalit on pieniä, nollakorkoaikana varmasti oli suurempia.
Jos nyt olette ottaneet, ihan järjetön. Taitaa nykyään saada 0,6%.
Riippuu milloin otettu. 0.4% oli normi nolla korkoaikoihin, jolloin pankki suoraan tyrkytty lainaa koska negatiivisestä koroista tienasivat niin v--tusti.
On kusetettu. Tai ei. Tyhmä maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
>Suht nuoria ollaan ja duunareita. Nyt tarkastin ja häkellyin kun tuttu puhui että hänellä se on 0,4%
Riippuu milloin ootte kilpailuttanut ja lainan ottaneet. Korkeana korkoaikana marginaalit on pieniä, nollakorkoaikana varmasti oli suurempia.
Jos nyt olette ottaneet, ihan järjetön. Taitaa nykyään saada 0,6%.
Otettiin pari vuotta sitten, juuri ennenkuin korot pomppasi
Mistähän pankista olette ottaneet noilla ehdoilla?
mun asuntolainan kokonaiskorko ei ole edes 3%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt olette ottaneet, ihan järjetön. Taitaa nykyään saada 0,6%.Otettiin pari vuotta sitten, juuri ennenkuin korot pomppasi
Mikä pankki? Kuulostaa suurelta vai onko teillä joku korkoputki, korkokatto tms?
Vierailija kirjoitti:
mun asuntolainan kokonaiskorko ei ole edes 3%.
En kehtaa enempää paljastaa. Esim. Op ei meille olisi myöntänyt minkäänlaista lainaa sinä hetkenä kun toinen oli vielä kotona lapsen kanssa.
Marginaalihan on aina henkilökohtainen. Siihen vaikuttaa tulot, paljonko on omaa rahoitusta säästettynä, onko muita lainoja jne. Mitä paremmalta asiakkaan talous näyttää, sitä pienempää marginaalia pankit tarjoaa. Mun ensiasunnossa marginaali oli juurikin 1.4% ja laitoin siihen omaa rahaa 3000e. Nykyisen lainan marginaali on 0.5% ja oma rahoitus oli 80 000e.
Kilpailuta lainasi nyt uudelleen.
Törkeä marginaali. Itsellä 0,38 %
Mulla on 0,4 %, laina otettu 2021.
Onhan tuo teidän korko iso, mutta siihen vaikuttaa moni asia. Kyselin silloin toisestakin pankista, olisivat antaneet 0,8%. Omalla pankilla oli tietty parempi kuva minun taloudellisesta tilanteesta, pystyivät antamaan huomattavasti paremman marginaalin.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailuta lainasi nyt uudelleen.
Toinen puoli nyt työttömänä, taidetaan olla nyt heikossa tilanteessa neuvottelemaan? Asunnon arvo toki pitäisi arvioida remonttien jälkeen mutta vaikuttaako sekään marginaaliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun asuntolainan kokonaiskorko ei ole edes 3%.En kehtaa enempää paljastaa. Esim. Op ei meille olisi myöntänyt minkäänlaista lainaa sinä hetkenä kun toinen oli vielä kotona lapsen kanssa.
No luottoriskilainalle tuo on ihan normaali marginaali. Jos tilanteenne on muuttunut, niin kilpailuttakaa se lainanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun asuntolainan kokonaiskorko ei ole edes 3%.En kehtaa enempää paljastaa. Esim. Op ei meille olisi myöntänyt minkäänlaista lainaa sinä hetkenä kun toinen oli vielä kotona lapsen kanssa.
Op ei välttämättä myönnä lainaa, jos toinen on vanhempain- tai kotihoidonvapaalla. Muutimme uudelle paikkakunnalle mun työpaikan perässä ja samalla siirsimme kumpikin asioinnin Op:hen. OpVisan saantiin puolison vanhempainvapaa ei vaikuttanut, mutta Op Joustoluottoon hyväksyttiin vain minun tuloni ja se tuli vain minun käyttööni, vaikka muuten oli laajat käytttöoikeudet kummallakin toistemme ja lapsen tiliin. Asuntolainaan tulomme eivät tuolloin olisi riittäneet. Ja puolisolla oli pitkään ollut toistaiseksi voimassaoleva työsopimus varmassa työpaikassa (toki oli melko selvää, ettei hän kotihoidonvapaan jälkeen palaa yli 500km päässä olevaan työpaikkaan vaan etsii jotain lähempää).
Marginaali on asuntolainassa asiakaskohtainen, joten ei teitä huijattu ole, mutta kyllä ruo osoittaa, että pankki pitää teitä riskiasiakkaina, joilta halutaan mahdollisimman paljon ekstraa, jotta suostutaaan lainaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt olette ottaneet, ihan järjetön. Taitaa nykyään saada 0,6%.Otettiin pari vuotta sitten, juuri ennenkuin korot pomppasi
Sit kusetettiin ja pahasti
Marginaali riippuu tilanteesta ja miten pankki arvioi asiakkaat. Myös ammattiliiton jäsenyys vaikuttaa siihen joillakin pankeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit kusetettiin ja pahasti
Mitä kusetusta siinä on? Jos OP ei suostunut edes lainaa myöntämään on kyseessä joku bluestep bank tms tai muuten vaan erittäin korkean riskin luokituksen saanut laina jolloin tuo on ihan normaali marginaali.
Marginaali on aina asiakaskohtainen. Nuoret (ei muuta omaisuutta) ja duunariammateissa ovat riskisempiä kuin esim keski-ikää lähestyvät joilla on jo muutakin omaisuutta ja sijoitukssia. Kun minulla oli vielä asuntolainaa, marginaali oli lopulta 0,15.
Tietty remppalainaakin päälle vielä 50 000e jossa marginaali 3,00%
-ap