Helsinki hyvät ihotautilääkärit akneen
Hei!
Mulla on pitkään ollut ongelmia aknen kanssa, ja vuosien varrella olen muutaman ihotautilääkärin vastaanotolla käynyt, mutta tuloksetta. Nyt kysyisin, oisko teillä suositella jotain hyvää ihotautilääkäriä Helsingin alueelta?
Kommentit (9)
Mielestäni kaikki osaa hoitaa aknea. Jos roacuttan/isotretinoin ei auta niin sitten ei kauheasti apukeinoja ole.
Joo, mulla kun noita voiteita vaan tyrkätty, eikä kukaan ole ees ehdottanu tota Roaccutania! Kiva tietää, kiitos tästä.
Kannattaa ottaa huomioon sivuvaikutukset isotrenioinissa. Multa katkesi hiukset viimeksi. Olen syönyt kahdesti.
Kahdella lapsella isotretinoinilla hoidettu akne. Tehosi hyvin, ei jäänyt arpia eikä ollut muita sivuvaikutuksia kuin kuivat huulet, apteekista ostettiin huulirasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla kun noita voiteita vaan tyrkätty, eikä kukaan ole ees ehdottanu tota Roaccutania! Kiva tietää, kiitos tästä.
.
Roacuttania ei yleensä heti määrätä, vaan ensin pitää kokeilla voiteet ja antibiootit. Harvalla ne auttaa. Kunnon hoitokeinot on roacuttan ja osalla toimii myös tietyt e-pillerit. Aikuisiän akneen myös spironolaktoni on tuonut joillekin hyvän vasteen. Se on näistä lääkkeistä lääkäreille vierain. Roacuttania voi syödä vuosikausia hyvin pienellä annostuksella, jos näyttää siltä että akne palaa hoidon jälkeen. Itselläni on ollut ja on edelleen aknea, ruusufinni, seborrea ja atopia, joten aikalailla kaikki on tullut kokeiltua ja lukuisia ihotautilääkäreitä tavattu.
Aknen hoitaminen on melko suoraviivaista joten se on aika sama kenelle lääkärille menet. Saat syödä antibioottikuurin, mahdollisesti antobioottivoidetta, naisena mahdollisesti vahvat yhdistelmäehkäisypillerit (Diane Nova). Viimekädessä roaccutan.
Mehiläisen Happoselle on 10 min aikoja, eikä tarvii selitellä mitään. Ovesta sisään ja rocuttan-resepti on selvä. Monen kaverin tiedän käyneen hänellä koska reseptin saa niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon sivuvaikutukset isotrenioinissa. Multa katkesi hiukset viimeksi. Olen syönyt kahdesti.
.
Nykyinen suositus on pieni annos (20 mg/päivä) ja lähes vuosi. Yleensä tästä ei tule muuta kuin kuivuneet huulet. Jos tämä ei tehoa niin sitten nostavat esim. 20 mg ja 40 mg vuorotellen. Tästäkään ei yleensä tule pahoja sivuvaikutuksia (kuivat huulet, kuiva iho ja silmät tyypillisin). Vuosia sitten annos saattoi olla 60-80 mg/päivä ja siitä tuli pahoja sivuvaikutuksia. Näitä kauhutarinoita löytyy. Akne pilaa pahimmillaan itsetunnon ja ihon, joten mielestäni se kannattaa hoitaa vaikka joitain sivuvaikutuksia tulisikin. Toki jokainen päättää itse paljonko jaksaa ihon kanssa taistella ilman lääkitystä.
Kuka vain ihotautilääkäri ja resepti Roaccutaniin. Sillä hävisi pitkään vaivannut akne kertarysäyksellä, antibiootit ja voiteet olivat yhtä tyhjän kanssa.