Voiko jalankulkija jäädä vahingossa junan alle?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011723024.html
Parikkalan-Rautjärven Sanomien päätoimittaja Aleksi Keränen on kuollut 33-vuotiaana, kertoo lehti.
Keränen kuoli tiistai-iltapäivällä Parikkalassa tapahtuneessa junaonnettomuudessa.
Ilmoituksen mukaan jalankulkija oli jäänyt junan alle tasoristeyksessä Savikummuntiellä ja kuollut.
Kommentit (62)
Toki, toki. Junan pilli on niin hiljainen vihellys, ettei sitä kuule jos on ne ipod lurpat korvissa. Niinkuin aina on, syvälle tungettuina, ettei vaikku valu ulos.
En ymmärrä miksi noihin tasoristeyksiin ei saada puomeja. Ovat ihmisten ja eläinten surmanleukkuja, kun tie.
Tasoristeyksessä voi valitettavasti helpostikin. Suomessa on yllättävän paljon huonosti merkittyjä/puomittomia tasoristeyksiä. Ja yllättävän moni luulee, että elokuvien tapaan sen junan kuulee jo kaukaa ja sen alta ehtii pois helposti. Nykyajan junat vaan kulkevat kohtuu pienellä äänellä, ja niin järjetöntä vauhtia, että jos näet junan kaukana niin olet jo jäämässä alle. Ei siinä montaa askelta ehdi ottaa ennen kuin se on jo kohdalla.
Niitäkin tapauksia on ollut, että joku on joko seikkaillut raiteilla, tai mennyt hakemaan jotain kiskoille pudonnutta tavaraa ajatellen, että tottakai nyt niin ison vempeleen alta ehtii pois ajoissa. Vaan kun ei monesti ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Tuo on kiertoilmaisu sille kun ihminen tekee itsemurhan menemällä junan alle
Niinpä.. . Hän teki kuin suomisen tapsa.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä 90 % on itsemurhia, loput 10 % onnettomuuksia.
Kuka menee tasoristeykseen tekemään itsemurhan, jossa hiljennetään vauhtia ja junan kuljettaja valppaana.
Kyllä juna sen verran kovaa ääntä pitää, varmasti tööttää ja kauaksi näkyy, että ei voi, ellei ole kuurosokoea tai vetänyt päihteitä. Varsinkin jos kyseessä tasoristeys jossain keskellä korpea niin kun tuossakin taisi olla. On pitkä aika nähdä ja kuulla se juna niissä.
Joku veturikuski saa taas maalata ajokopin kylkeen yhden pudotuksen lisää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi noihin tasoristeyksiin ei saada puomeja. Ovat ihmisten ja eläinten surmanleukkuja, kun tie.
Huh, itse en ymmärrä miten kukaan luottaa edes puomeihin yms. Jollain tunnistimella ne toimii ja mitäs si jos siellä on joku piuha rikki? Saati johonkin aikatauluun, sitten kun junat myöhästelee niin nehän tulee miten sattuu.
Helpointa on himmata sen verran että ehtii katsomaan molempiin suuntiin ettei sieltä tule mitään. Onhan se äärimmäisen epätodennäköistä, mutta vaiva on niin pieni, että mieluummin näen sen kuin joudun surkean sattumuksen onnettomuuteen.
Oulussa onnistui nainen jäämään hälytysajossa olevan poliisiauton alle huomaamatta mitään ennen ilmalentoa. Lienee mahdollista huppu päässä ja kuulokkeet korvilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Jokainen voi sen todeta menemällä juna-asemalle. Ei se juna pidä meteliä tullessaan.
Juuri näin. Itse olen ollut vähällä jäädä peruuttavan veturin alle. Ei pitänyt minkäänlaista ääntä ja jäi toisen junan katveeseen enkä nähnyt ennen kuin katsoin vielä kerran ja olikin jo kohdalla. Silloin piti pientä kirskunaa mutta ei jarruttanut, koska kuski ei nähnyt minua. Oli pimeää, kyseessä puomiton ja valoton mutta sallittu ylikulku aseman seudulla. En onneksi ollut ehtinyt radalle ja onneksi oli varjelus mukana, että katsoin. Eikä ollut kuulokkeet päässä, mutta ajatuksissa olin.
Vierailija kirjoitti:
No jos on kuurosokea
Eli huppu silmillä ja kuulokkeet päässä selaa tiktokkia. Näitä alkaa olla joku 80% jalankulkijoista tätä nykyä.
Vierailija kirjoitti:
Lähestyvää junaa ei juuri kuule
Eikä välttämättä näe jos lumi pöllyää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Kuljen itse joka päivä töihin sellaisen tasoristeyksen yli jossa on puomit ja äänimerkki. Viikottain näen tilanteita jossa sekä autot että kävelijät/pyöräilijät ryntää junaradalle vaikka juna jo näkyy ja puomit kilkattaa. Pakko ehtiä yli ennen puomien laskeutumista tai jopa puomien välistä kierrellen. On täysi ihme että kukaan ei ole vielä jäänyt junan alle.
Joo, mä kans parikymppisenä menin ihan juna-asemalla junan editse raiteiden yli ehtiäkseni siihen junaan. Varmaan nykyään ei ole sellaista viritystä enää, mutta silloin oli Helsingissäkin tällainen järjestely. Ehdinkin kyllä, mutta yksi mies piti mulle puhuttelun laiturilla riskeistä ja haavereista, joita oli nähnyt, ja en tehnyt temppua uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nykyään usein niin uppoutuneita omaan maailmaansa, etteivät kiinnitä huomiota mitä ympärillä tapahtuu. Itse en kuuntele musiikkia kaduilla kävellessä tai pyöräillessä juuri sen takia, että sitten jäisi äänimaiseman antamat varoitukset huomioimatta.
Sama. Just noiden kuplassaan kulkevien takia on nykyisin itsellä pakko olla aivan kaikki aistit käytössä. Nuo ei näe eikä kuule yhtään mitään ja on todella uhkarohkeaa olla noin piittaamaton omasta terveydestään ja turvallisuudestaan. Ne on ihan täysin ulkoistaneet sen muiden ihmisten vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Toki, toki. Junan pilli on niin hiljainen vihellys, ettei sitä kuule jos on ne ipod lurpat korvissa. Niinkuin aina on, syvälle tungettuina, ettei vaikku valu ulos.
Vaikuttaja ei anna valua.
Hänen viimeiseksi jäänyt kirjoitus lehteen oli kaipaus jostain valoisasta synkkien aikojen keskellä. Minulle tuli ainakin kirjoituksestaan mieleen, että on poikkeuksellisen huonosti asiat tuolla suunnalla, mutta taisi kuvata hänen omaa mielenmaisemaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juna sen verran kovaa ääntä pitää, varmasti tööttää ja kauaksi näkyy, että ei voi, ellei ole kuurosokoea tai vetänyt päihteitä. Varsinkin jos kyseessä tasoristeys jossain keskellä korpea niin kun tuossakin taisi olla. On pitkä aika nähdä ja kuulla se juna niissä.
Jos on kuulokkeet päässä niin ei se junan tööttäys kuulu. Valtaosa junista on myös hiljaisia ja valkoisia niin helposti peittyy näkyvyys jos ympärillä lunta/lumisadetta. Tajuatko yhtään millä vauhdilla se juna kulkee? Siinä vaiheessa kun ihminen junaan reagoi niin on aika myöhäistä väistää alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Sä meinaat että eläimet pysähtyy puomien eteen odottelemaan junan tuloa?
Nuo tasoristeykset ovat petollisisia, jos paistaa kirkkaasti aurinko tai on hämärää.