Miksi yliopistoissa ei opeteta henkilöjohtamista? Aivan totaalisia tumpeloita tullut vastaan. Älkää palkatko armeijaa käymättömiä!!!!!!!
Suomalaisten yleisin syy työstä irtisanoutumiseen on huono johtaminen. Ja omien kokemuksieni perusteella on yhtään ihmettele tätä tosiasiaa: suomalaisissa yrityksissä on otettu johtajaksi johtamistaidoiltaan täysin ammattitaidottomia tumpeloita. Yleensä nuoria naisia, jotka paniikissa esittävät kovaa ja vetävät totaalista roolia. Yhteistä näille tumpeloille on se, että heillä on yliopistotutkinto, mutta jostain kumman syystä armeija ja sitä kautta armeijan johtajakoulutuksen seula on jäänyt käymättä.
Sitten ihmetellään, kun henkilöstä irtisanoutuu jatkuvalla syötöllä ja ilmapiiri kärsii.
Kyllä johtajaksi kannattaa valita asepalveluksen aikana johtajakoulutuksen saanut henkilö ja mielellään myös ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut. Tämä ei mitenkään sorra miehiä ja naisia, koska sääntö on sama kaikille ja naisillekin asepalvelus on tarjolla siinä kuin miehillekin. Ja tällaisia henkilöitä riittää ihan riittävästi eikä siksi ole tarpeen tyytyä mihinkään narisevaan tytönhupakkoon.
Ihan turha tulla aukomaan päätä, että johtajan työ kiinnostaa, jos kuitenkin on jättänyt asepalveluksen johtajakoulutuksen läpäisemättä. Näin se vain menee.
Oletteko te törmänneet ammattitaidottomaan henkilöjohtamiseen? Minkälainen tilanne se oli?
Kommentit (14)
Kuinkahan moni jenkkilän tai Keski-Euroopan yritysjohtajista on käynyt armeijan johtajakoulutuksen? Veikkauksia?
Etkö edes itse osaa kirjoittaa ilman tekoälyn apua?
Hohhoojaa. Armeijan johtaminen ihan eri kuin työpaikan henkilöstöjohtaminen. Aika väsyttävää tekstiä.
Armeijatyypit ne eivät vasta ymmärräkään mitään henkilöstön johtamisesta. Kapiaiskulttuuri on sitä heikkoa suomalaista johtamista, mikä kehittyneistä länsimaista uupuu. Siellä kun ei ole ollut asevelvollisuutta aikohin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni jenkkilän tai Keski-Euroopan yritysjohtajista on käynyt armeijan johtajakoulutuksen? Veikkauksia?
Niinpä. Suomi pakollisine asevelvollisuuksineen tulee talouskasvun hännänhuippuna.
Jos yritystä johdetaan armeijan periaatteilla ja käytännöillä kyseessä ei ole yritys vaan joku simppukerho. Kukaan täyspäinen ei osallistu sellaiseen.
Olin töissä erääss yrityksessä, missä oli jo valmiiksi korruptoitunut ilmapiiri, ja sinne palkattiin hr-osastolle armeija-poliisitaustainen henkilö. Komentelu ja kuri alkoivat välittömästi. Sen lisäksi, että paikassa oli siis negatiivinen ja sairas ilmapiiri lähtökohtaisestikin, siitä tuli myöskin aktiivisen aggressiivinen. No itse pääsin onneksi nopeasti pois. Sääliksi käy niitä jotka jäivät kärvistelemään leivän toivossa.
Nuoret ja nuoret.. meidän työpaikalla on lihava kuuttakymppiä käyvä mummo joka näpyttää punaisilla akryylikynsillään tietokonetta ja hihittelee kun on varmaan käynyt potilaiden lääkelaatikoilla. Syö vaan ja mussuttaa aina kun sen näkee.
Eihän yliopistotutkinnot ole yleensä mitään johtamistutkintoja? Siihen on ihan erilliset tutkinnot, sekä yliopistoissa, että amk puolella. Minulla on yamk johtamistutkinto, sote-ala.
Vierailija kirjoitti:
Eihän yliopistotutkinnot ole yleensä mitään johtamistutkintoja? Siihen on ihan erilliset tutkinnot, sekä yliopistoissa, että amk puolella. Minulla on yamk johtamistutkinto, sote-ala.
Käytännössä minkä tahansa pääaineen opiskeluun voi yhdistää sivuaineena noita johtamiskoulutuksia.
Olen törmännyt monessakin työpaikassa huonoon johtamiseen. Pomoihin, jotka juoruavat, kohtelevat epätasapuolisesti, katsovat asioita sormien läpi, kun ei ole halua/taitoa puuttua ja oma palkka juoksee silti.
Monessa työpaikassa on ongelmana se, että kuvitellaan pitkän kokemuksen ja oman alan osaamisen jotenkin pätevöittämään henkilöjohtamiseen jolloin ne hyvät työntekijät ylennetään pois niistä hommista joissa ovat hyviä ja laitetaan sellaisiin tehtäviin joista heillä ei välttämättä ole mitään kokemusta tai osaamista.
Juuri opiskelen yliopistossa johtamisopintoja. Mielestäni ne eivät anna valmiuksia toimia johtajana. Paljon englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita, joita tulee referoida. Ei ihan valmista käytännön työelämään...
Armeijan käyneet johtajat ne Nokiankin sössivät. Korjatkaa jos olen väärässä, käsittääkseni ainakin Ollila ja Siilasmaa ovat RUKin käyneitä miehiä.
Siitä ei ole kai koskaan tehty tutkimuksia, mikä on Suomen suurimman johtajakoulun merkitys siihen että Suomi on talouskasvultaan kuin viimeinen neukkulan satelliitti, pystyyn kuollut ulkomuseo =)
Opetetaanhan.