ristiäis tarjottavaa...
ajattelin täält kysyy,ku monilla on jo ollu ristiäiset,että mitä tarjota?
Nyt pitäs järjestää ekat ristiäiset ja vähän jännittää että mitä kuuluisi tarjota. Olisko vinkkejä?
Ainakin kakku, keksei, pullaa ym. ja sitten jotain suolasta,mutta mitä?!
Vinkkejä kaivataan. Kiitos ja kumarrus etukäteen!!!
sadeye ja pampale 24pv
Kommentit (11)
täytekakku, keksejä, pullakranssi, voileipäkakkuja pari ja pikkupitsoja...Tuon pitsan taikina oli vähän sellainen piirakkapohja ja siinä oli kans täytteenä smetanaa jne. eli vähän " spesiaalimpaa" ...
Suolaisia vois olla kans esim. taytetyt voi/juustosarvet tai pasteijat.
-mangu-
tarjottavissa on jotakin lapsen nimeen liittyvää. Eli meillä esimerkiksi oli bebe-leivoksia, joihin oli kirjoitettu lapsen nimen alkukirjain. Olen myös ollut ristiäisissä, joissa on suklaakonvehteja lapsen nimellä.
Nyt jos pitäisin ristiäiset, tarjoaisin myös kuohuviinimaljat:) Olisivat keväiset ja juhlavat.
Meillä on myös ollut lapsen nimeen viittaavaa, meillä kaneliässistä tehtiin kaneliänniä, oli aika kivoja. Tosin sukulaiset ei tienneet lapsen nimeä ja mietti että tuleeko pojasta Zorro kun oli Z-keksejä...
Myös lähisukulaiset osallistuu usein mielellään tarjottavien leipomiseen, meille joku toi pullaa, toinen karjalanpiirakoita, yksi keksejä ja voileipäkakut tilattiin tutulta kondiittorilta. Tämä sopi meille, en itse oo ikinä ollut mikään himoleipoja.
Se kannattaa muistaa että jos ristiäisvieraita tulee kauempaa niin olisi hyvä olla jotakin " oikeaakin" ruokaa tarjolla, voivat olla pitkän automatkan jälkeen nälkäisiä!
Meillä oli ihan oikeaa ruokaakin tarjolla, minkä jälkeen juotiin kakkukahvit. Lapsille oli tarjolla muffinsseja ja lisäksi oli suklaaseen kastettuja hevosenkengän muotoisia pikkuleipiä. Ainoastaan kakkua oikeastaan kului...
Jos tosiaan vieraat viipyvät pitkään, varsinaisen ruoan järjestäminen on varmasti hyvä idea. Jos taas näin ei ole, voileipäkakku/suolaiset piirakat ovat varmasti hyvä lisä kahvipöytään. :-)
suuri prinsessakakku, tietty:) pullaa ja pipareita sekä vaaleanpunaisia suklaakarkkeja. Suolaisia oli lohivoileipäkakku, kinkkuvoileipäkakku, pasteijoita, karjalanpiirakoita+munavoita. juomaksi, limua, vichyä, kahvia ja teetä.
ruokapöydässä oli tietty myös kukkasia:)
ei nyt liity ruokapöytään, mutta muuta huomioitavaa: kastepöydälle: kynttilä, kastemalja, kukkia ja päänkuivausliina:)
itte olin kans miettiny noita karjalanpiirakoit ja munavoita.
sit tost ristiäis pöydälle tuleva liina päänkuivaamiseen, minkälaine olis hyvä ja mistä hommat? ku ei ihan normaalii pyyhet viitti siihen laittaa
ainakin vauvantarvikeliikkeissä missä myydään kastemekkoja, on myös niitä päänkuivausliinoja. Eli ne on puuvillakangas neliöitä, joissa pitsireunus. Ja joissain seurakunnissa on omansa, kannattaa kysyä, jos ei haluu mennä ostamaan. Tai sitten osta miesten pukeutumisosastolta taskuliina, ja käytä sellaisenaan, tai ompele pitsireunus siihen, kangaskaupan valmispitsistä. Tai saahan joku alkaa itsekin pitsiä nypläämään jos viitsii:)
Kahvipöydässä pitäis mun mielestä olla ainakin:
täytekakku
kuivakakku (esim tiikerikakku tai sitruunakuivakakku tms)
keksejä
suolaista (esim piiras tai pasteijoita tai riisipiirakoita tms).
Ja ruokailu siihen ei mun mielestä kuulu ristiäisiin. Jos joku ajaa toiselta puolelta suomea,niin hän on varmaan pysähtynyt matkalla syömään huoltoasemalle muutaman kerran. Ja ristiäisten jälkeen menee yöksi hotelliin jossa saa illallista... Eri asia jos majoittaa kaukaa tulevat vieraat, niin sitten tietenkin tarjotaan myös majapaikan lisäksi ruoka.
Meillä on järjestetty 3 kastajaiset ja kaikissa niissä olemme tarjonneet ruuan. Nyt viimeksi mitkä olivat -->tarjoilimme karjalanpaistia, perunoita, vihreäsalaatti ja perunasalaatti (itse tehty) ja tietysti leipä ja juoma. Kahvin kanssa oli pullakranssi, vaaleanpunaisia marenkeja ja prinsessa kakku.
Vieraat pitivät kovasti tarjoilusta, osa oli pitkästä matkasta. Rahaa ei paljoa kulunut.
Esikoisen kastajaisia kun suunnittelimme, antoi lapsen kummitäti vinkin, että kannattaa laskea tuleeko halvemmaksi tehdä ruoka vai tarjoilla erinlaista pientä purtavaa ja lisukkeita niiden kanssa.
Ja toisekseen minusta on muka tarjota ruoka vieraille, mutta jokainen tekee tavallaan.
Kaksosmamma1 ja 4 lasta
ja pöydästä löytyi savustettua lohta, vihreää salaattiä, broileri-pastasalaattia, leipää ja juomat. Kahvin kanssa pullaa, piparia, kuningas haakonin kakkua (vähä kun prinsessa kakku, mut sisällä on suklaakiisseli) ja olisko ollu joku kuiva kakku.
Vieraat olivat tyytyväisiä ja kylläisiä.
Pääsikin aika helpolla, kun ei alettu mitään voileipäkskkujs vääntämään.
minä olen taas panostanut enemmän suolaiseen kuin makeaan. pullat ja keksit olen unohtanut tyystin. meillä oli ekoissa ristiäisissä savulohimunia (munia jotka täytetty savulohella) cacktailtikuissa minimozzarellaa, basilikaa ja kirsikkatomaatteja, kapsikrislla maustettuja minilihapullia, couscoussalaattia, vihersalaattia, graavattua lohta, sinappikastiketta. eli hyvin monipuolista ja " raikasta" . niin ja kesä kun oli niin gaspachoa jota vieraat joivat viinilasesta! ja alkuun ehdottomasti shampanjaa- (kuohuviinikin käy.
makealla puolella oli kaksi isoa suklaakakkua. kahvin kanssa suklaakonvehteja.
ei aina tarvitse olla perinteisell' pulla/keksi/karjalanpiirakka linjalla. vaikka eihän niissä sinänsä mitään " vikaa" ole.
niin ja toisissa ristisäissä olin niin uupunut että tarjoilu tilattiin catering-ytiyksestä, se oli sellaista sormiruokaa, etnistä tosi hyvöää ja vieraat tykkäsivät.
mutta, me ollaan tällaisia ruokafriikkejä.
mutta ainakin tarjotaan riisipiirakoita ja munavoita, kinkku- ja kasvispiirakkaa. Makeaa tarjottavaa ainakin jonkinlaista kakkua, sitten suklaa kuivakakkua, jotain muuta pitäis vielä kehitellä, mutta taidanpa antaa anopille vapaat kädet ;)