9kk vauva kakkaa useita krt päivässä!
En käsitä mikä nyt on tullut! Tänäänkin oon vaihtanut jo 4kakkavaippaa ja kello on n.10. Viikko sitten kokeilin antaa imetyksen ohessa nan-vastiketta ja luulin että kakkaaminen ja paha imelä haju johtuisi siitä, mutta tuskin kun sitäkin annoin muutaman päivän ja ja siitä on tosiaan jo viikko. Nyt on siis saanut pelkkää rintaa ja mitään muutosta ei muuten ole tullut ruokiin.
Nyt kakka on melko löysää mutta ei haise enää NIIN pahalta ja tosiaan voi päivässä punnertaa 5 krt löysät... Mä oon ajatellut vähentää ja sitten kokonaan lopettaa imetyksen, kun siitäkin on tullut niin vaikeeta: poitsu kääntyy mahalleen tissi suussa ja punkee peppua ylöspäin ja lopuksi vain kitisee. Mut miten sen teen kun en uskalla vastikettakaan antaa?
HELPPIVÄ!!!
Kommentit (8)
Meillä vuavan korvatulehdus ilmeni aikoinaan lisääntyneenä kakkaamisena. Käytäpä lääkärissä.
lisää kakkimista. Eikä kakka ole edes löysää,vaan ihan normaalia...Parhaimmillaan on tullut 7 kertaa päivässä normaalit kakat =) (tyttö nyt 11kk).
Meilläkin siinä iässä tuli vähintään 3krt/pv, joskus jopa6krt. Välillä lapsi söi enemmän, välillä vähemmän, ehkä se vaikuttaa, mutta joillakin on vaan sellainen ruuansulatusjärjestelmä. Ja löysää sen kuuluu ollakin, niin ainakin kaikilla meidän tuttavanpiirin vauvoilla oli. Meillä alkoi kiinteytyä vasta reilusti vuoden iän jälkeen. Ja vasta siinä vaiheessa alkoi myös tulla aika tasaisesti 2krt päivässä, mutta joinain päivinä vain 1krt ja joskus 4krt. Eli edelleenkin on vaihtelua, vaikka ikää on jo 1,5v.
Joskus jostain luin että ummetuksesta kärsiville vauvoille juotetaan liian vähän vettä. Eli siis ei nestettä yleensä vaan pelkkää vettä. Eli veden juominen ruuan alle ja päälle auttaa vatsantoimintaan. Meidän tapauksessa tämä voisi pitää paikkansa, sillä lapsemme juo mielellään vettä aina ruuan alle. Tiedoksi ummetuksesta kärsivien vanhemmille:)
Kysyin kakan pahasta hajusta neuvolassa, koska meidän pojan (nyt 11,5 kk) kakat on välillä tosi pahanhajuisia. Neuvolatäti sanoi, että se voi olla suoliston normaaleista bakteereista johtuvaa.
Meilläkin tuo kakkaaminen on vaihdellut kovasti.Välillä kerran päivässä, välillä 5. Välillä kakka on löysää, välillä kiinteämpää.
Jos vauvan masu ei ole oikein kestänyt korviketta ja mennyt silloin löysäksi.. masun paranemiseen voi mennä viikko-parikin. Varsinkin paha haju voi olla merkki siitä että bakteerikanta on heittänyt härän pyllyä . Oletko antanut maitohappobakteereita. Esim. gefiluskapseleita (huom. katso että ovat maidottomia!). Mhb normalisoi bakteerikannan nopeammin.
Olen toista mieltä,jos kakkaamiskertoja on 5 päivässä useiden päivien ajan, se ei ole normaalia. Tuolla tahdilla ei suolisto kyllä lepää. Voihan vauvallasi olla myös vatsapöpö? Jos vatsa rauhoittuu itse, niin kokeilisin varovasti uudestaan tuota korviketta ja jos sama toistuu, niin sitten korvike ei käy. Oireitahan voi allergiassa tulla useiden päivienkin viiveellä ja suolisto olla sekaisin pitkään. Teillä on ikää jo sen verran, että hapanmaitotuotteiden aloitus rintamaidon ohellakin olisi mahdollista ja jos ne käyvät niin sitten varovasti totutellen tavalliseen maitoon, jos se sopii. Vatsapöpön tai korvikkeen lisäksi syynä voi myös olla puhjennut allergia, nimittäin nyt kukkivat lehtipuut ja voivat muuttaa ristireagoinnin kautta esim. perunan, persikan, mangon,porkkanan, bataatin, aprikoosin, omenan epäsopivaksi, näin vain esimerkin mainitakseni. Eli myös kiinteät kannattaa pitää mielessä. Mutta ei ole muuta neuvoa kuin eliminoida yksi syy kerrallaan pois. Jos päädyt allergiavaihtoehtoon, niin apua saa allergologilta ei neuvolasta.
mutta meillä on kiinteiden syömisenkin aikana vaihdellut toi kakkatahti 1krt/kahdessa päivässä ja sitten välillä kakataan 5-6 kertaakin päivässä. Yleensä kakka on kiinteää, mutta välillä löysempää..Jotkut sanoo, että hampaiden tulokin saattaisi laittaa mahan löysälle. Meilläkin saattaa olla tuota tai sitten se on johtunut särkylääkkeestä.
Mutta ihan normaalina olen pitänyt noita 3-5 kertaa päivässä kakkauksia, kun tyttö on ollut aina sellainen että päivittäin saa useampaan kertaan vaipan vaihtaa...enemmän olen ollut ihmeissäni jos kakkaa ei ole tullut.