Ällöttääkö muitakin aikuisen lapsenomainen "sössötys"?
Eräs tuttuni on alkanut ns. sössöttää puhuessaan, ilmeisesti esittääkseen muka-söpöä ja vähän lapsenomaista puhetyyliä. Hän on tuttuni, emme ole millään tavalla kovin läheisiä ja koen voimakasta vastenmielisyyttä, kun tämä henkilö aloittaa kyseisen puhetyylinsä. Itse en siis kykene siinä tilanteessa muuta kuin kääntämään katseeni pois tai esim. nousemaan hakemaan lisää kahvia. Ällötyksen tunne on voimakas. Minulla ei ole ongelmaa sen kanssa, että lapset tekee tuota, kun se on heille luontaista, mutta aikuisen (70+) ihmisen esittämänä se on oksettavaa. Onko teillä muilla samoja kokemuksia ja miten näette asian, saako toiselle edes sanoa tuosta vai onko se henkilökohtaisen puhetyylin arvostelemista tai toisen loukkaamista?
Kommentit (14)
Tunnustan. Anteeks. Mä huomaan itse tekeväni noin jos en ole mukavuusalueellani, esim usein vaikkapa töissä. Se kumpuaa jostain syvältä enkä siinä hetkessä tiedosta sitä. Olen kokenut henkistä väkivaltaa edelliseltä työnantajaltani ja tämä maneeri liittynee siihen. Joku primitiivinen suojautumismekanismi. Mutta ymmärrän jos se ärsyrtää.
Myös miehet. Tiedän 70+ porukkaa joka samaistuu nuorisoon puhumalla ilmastointiteipistä jesarina ja juuri nämä jantterit sössöttävät sitä hesa-ässäänsä. Olin ampumassa ja tauluja kiinnitettiin vallilla jesarilla lankkuihin. Ehkä mahdollisesti ja tietyin erittäin painavin varauksin teininappuloiden jesari-sanaa voi käyttää n. 50 v saakka, mutta sen jälkeen tulee käyttää tuotteen kauppanimikettä ilmastointiteippi.
Harvoille on onneksi ollut mun puhetyyli kammon asia mutta jotkut etenkin naiset voi ärsyyntyä kun kuulostan "naiselliselta".
Itse taas inhoan semmosta vihasta puhetyyliä, missä ei kuulu positiivisuus yhtään.. eikä mtn säveltä, ja ääni kuulostaa pahalta. Tai sitten naiset jotka yrittää madaltaa äänen.
Hyväksyn kaikki, mutta vähän vastenmielisen olon tekee sellanen itselleni vihasen, epävireisen kuulonen ärtynyt ääni. Jokaa tuntuu olevan yleistä varsinkin vanhemmilla
"Eihän ne oo muuta kuin niitä hel ve tin sössöjä vaan" tiesi Simo Salminenkin jo aikoinaan.
Vi tun idiootin kuuloista täällä keskisuomen pikkukaupungeissakin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan. Anteeks. Mä huomaan itse tekeväni noin jos en ole mukavuusalueellani, esim usein vaikkapa töissä. Se kumpuaa jostain syvältä enkä siinä hetkessä tiedosta sitä. Olen kokenut henkistä väkivaltaa edelliseltä työnantajaltani ja tämä maneeri liittynee siihen. Joku primitiivinen suojautumismekanismi. Mutta ymmärrän jos se ärsyrtää.
Kiitos, että kerroit tuon. Ikävää, että olet joutunut kohtaamaan ala-arvoista ja asiatonta kohtelua töissä, se on väärin. Tuo "lapsenomainen" puhe on siis suojareaktio? Alustatko sillä jonkinlaisen herkän aseman, jotta sinulle ei puhuttaisi enää rumasti? Ymmärsinkö oikein?
-ap
Jos henkilö on 70 vuotta puhunut ihan normaalisti ja nyt alkanut sössöttää niin epäilisin jotain sairautta tai vaikka lievää halvausta. Se on eri asia kun nämä parikymppiset jotka puhuu kuin lapset.
Minulla on tuttava joka lässyttää tuolla tavoin kaikille muille, mutta kun hänellä on omalle puolisolleen asiaa, se tuleekin ulos tavallisella puheäänellä, melko tiuskaisten. Sitten hän jatkaa juttujaan lässyttämällä ihan kuin ei mitään 😂. Henkilö ei muutenkaan ole kovin tasapainoinen tunne-elämältään, mutta tätä puhetavan nopeaa muutosta olemme jääneet joskus haavi auki seuraamaan vieraina heidän kotonaan.
Olisiko joku aivotoiminnallinen ongelma, alkava dementia tms. jos yllättäen aloittanut tuon tuossa iässä. Ei kuulosta normaalilta.
Se varmaan kuulostaa epäaidolta, kun aikuinen taantuu ja alkaa sössöttää kuin ei osaisi kunnolla puhua. Samoin tuo em. vihaisen kuuloinen, vissiin monotoninen puhe, voi samasta syystä ärsyttää: teennäinen, epäaito.
Enpä keksi mikä olisi ratkaisuna siihen, mutta ei kai tee pahaa jos asian ottaa puheeksi rauhallisesti kahden kesken? Sanoo vaikka että mä huomaan sun puhuvan vähän kuten meidän naapurin 5v tyttö. Ootko itse huomannut samaa ja onko toi tapa ollut sulla aina? Ehkä herättämällä keskustelua asiassa pääsee eteenpäin.
Kaverini on lastentarhanopettaja ja puhetyyli on sellainen vähän lässyttävä. Hän on ihan perusnätti ja saa esim Tinderistä treffiseuraa helposti, mutta deittailut ei etene. Epäilen tuota puhetyyliä haitaksi
Halla-ahon sössöttäminen on ärsyttävää, ei edes äännä suomea oikein
Joku mainitsi naisten madalletun äänen, niin se liittyy usein siihen että kimittävää naista ei vaan kuunnella eikä kuulla, kun taas miehekkäämmän kuuloinen ääni on vakuuttavampi. Kävin tämän asian takia ääniterapeutilla, jotta saisin liian tyttömäisen ääneni säädettyä aikuismaisemmaksi. Auttoi se, töissä tuli uskottavuutta vaikka sanoin tasan samat asiat kuin ennen.
Kyllä, en ymmärrä miten Petteri kehtaa julkisesti puhua noin.