Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaisten päihdehakuisuus

Vierailija
25.12.2025 |

Pakko purkaa tuntemuksia, tuntuu että oon yksin tän asian kanssa. Lapsuudessani siis vanhemmat joivat joka viikonloppu ja kaikki juhlapyhät oltiin kunnolla humalassa, kun me lapset pyörittiin jaloissa ja nukahdettiin kun nukahdettiin. Vanhempien kavereita kävi meillä ja välillä epämääräistä sakkia. Joskus tapeltiin, joskus ei.

Tänä päivänä muut sisarukset ja vanhemmat edelleen juovat kun lapsia on jaloissa. Itse en tähän pysty. Minun mielestä ei ole pienten lasten nähtävää, kun aikuiset humaltuu ja muuttuu erilaisiksi. Jouluaattona tunsin kuinka verenpaine nousee, kun olin ainoa joka ei alkoholia ottanut. Lisäksi osalla sukulaisista on muutakin käyttöä, enkä hyväksy sitä ollenkaan enkä halua olla tekemisissä sen vuoksi. 

Olen sosiaalialalla ja empatia ja auttamisen halu on mulla suuret työssäni ja hlökohtaisesti, mutta vapaa ajalla haluan turvallisen ja mukavan ympäristön minun perheelle. Sukulaiset saavat elää omanlaistaan elämää, mutta oon jotenkin korvia myöten täynnä päihdehakuisuutta joka tilanteessa. Eikä sukulaiset ymmärrä minun kantaa. Välillä mietin, olenko itse liian tiukkapipo?? Haluaisin ottaa etäisyyttä perheenjäseniin, en jaksa heidän toimintaa enää alkoholin, muiden aineiden ja muun rikollisuuden ja moraalittomuuden parissa. Se kuluttaa ja stressaa mua henkisesti.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat päihdeongelmat tuntuu olevan niillä jotka eivät käytä päihteitä. Muiden käyttöön haluavat puuttua kun se ei riitä että itsellä on ankeaa. Kaikilla muillakin pitää olla yhtä ankeaa. Sitten jos päihteiden käytöstä on oikeaa häiriötä niin siihen saa puuttua. Muuten voi antaa olla. Sekin on nähty kuinka huonosti päihteiden kiellot toimivat.

Vierailija
22/31 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on jo monta kymmentä vuotta, kun tuli se joulu, jolloin kyllästyin läheisteni juopotteluun, riitelyyn ja väkivaltaan. Sen jälkeen en ole viettänyt juhlapyhiä heidän kanssaan. Välit menivät poikki ainoaan sisarukseeni ja vanhempia tapasin vain päiväseltään.

Vaikea päätös, varsinkin, kun he pitivät minua tiukkapipona. Mutta kyse on minun elämästäni ja siitä, miten sen haluan elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ikinä pohtinu esim Helmiä ja Dannya yhdessä petihommissa voin kertoa tämä on tosi juttu ja yleisesti tiedossa muusikkopiireissä että Dannylla on _valtava_ kalu, itsekin olen Dannyn kalun nähnyt RMJ:n artistisaunassa 2005 tai 2006. Menee sanattomaksi, ihan kun ranskanleipä roikkuis jalkojen välissä, aivan helv**tin pitkä ja paksu, vitsaili itsekin siitä kun muitten mykistyessä humalainen jouni hynynen siitä jotain dannylle ihaili: mitä muutakaan danny voi tehdä koska se on niin valtava tän vuoksi nuori Helmi varmasti tykästynyt tällaseen charmanttiin herrasmieheen

70-luvulla oli tiukat housut muotia ja ei siellä Dannyn pöksyissä mikään ranskanleipä pullottanut. Päinvastoin.

Vierailija
24/31 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä on jo monta kymmentä vuotta, kun tuli se joulu, jolloin kyllästyin läheisteni juopotteluun, riitelyyn ja väkivaltaan. Sen jälkeen en ole viettänyt juhlapyhiä heidän kanssaan. Välit menivät poikki ainoaan sisarukseeni ja vanhempia tapasin vain päiväseltään.

Vaikea päätös, varsinkin, kun he pitivät minua tiukkapipona. Mutta kyse on minun elämästäni ja siitä, miten sen haluan elää.

Kaikki eivät ole riiteleviä ja väkivaltaisia. Alkoholi ikävästi lisää molempia mutta kaksinaismoraali ei salli vähemmän haitallisia päihteitä. Kun ihmiset joka tapauksessa käyttävät päihteitä niin siinäkin kannattaisi valita pienimmän haitan mahdollisuutta. Kun on pitkä vapaa niin monet juo silloin enemmän ja se näkyy kaikenlaisina häiriökäytöksinä. 

Vierailija
25/31 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden narkkaamiset sulle kuulu.

Muiden päihteettömyyskään ei muille kuulu. 

Moni päihteitä käyttävä haukkuu päihteettömiä ja todella rumasti!

Vierailija
26/31 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin hakemassa muistisairasta äitiä meille jouluksi, vietti mielummin aikaa yksin oluidensa kanssa kuin että olisi lähtenyt meille syömään. Onneksi ennakoin ja olin varannut hälle jouluruokaa.

Harmitteli samalla kun naapurin ukko sukulaisissa eikä voi mennä sinne istuskelemaan ja höpöttämään. 

Tuntui aika pahalta, mutta yritin muistaa että on sen oma elämä ja tekee niinkuin haluaa.

Vierailija
27/31 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ikävää.

Vierailija
28/31 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei sinun tarvitse enää juhlia syntymäperheesi kanssa jos ei siltä tunnu. Ymmärrän täysin jos alkoholinkäyttö herättää ahdistusta etkä halua lapsillesi tuota. Saat päättää itse. Tapaat heitä sen verran kuin siltä tuntuu.

Vierailija
29/31 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota etäisyyttä. Tee video aiheesta someen, siis sukusomeen.

Vierailija
30/31 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on niin arvokasta että en vietä sitä puliukkojen ja -akkojen kanssa.

Ei, ei..se on niin jonninjoutavaa länkytystä kuunnella niitä märinöitä ja ulinoita.

Jokainen valitsee juoko vai ei.

Vierailija
31/31 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi ei kuulu Joulun viettoon eikä mihinkään/milloinkaan missä on öapsia paikalla.

Tuommosiin paikkoihin ei pidä viedä lapsia, olkoonkin vaikka mummola.

Jis alkoholi on tärkeämpää kuin lapsenlapset tai omat lapset niin ei kyläilyjä.

Se on juurikin noin. Ei kannata stressaa muiden ongelmista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän