Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ollut setä, josta ei koskaan kerrottu mitään. Äitikin väittää ettei tiennyt mitään.

Vierailija
24.12.2025 |

Isäni kuoleman jälkeen paljastui että hänellä on ollut veli joka on kuollut 60-luvun lopussa parikymppisenä. Isäni ei koskaan puhunut hänestä sanaakaan ja äitikin väittää ettei ole tiennyt asiasta mitään. Isäni oli suunnilleen samoja ikiä tämän veljensä kanssa, pikkuveli. Olen itse syntynyt 1977. Voiko muka olla että mummo ei puhunut äidille mitään tästä isän veljestä (pappa oli kuollut jo ennen tätä). Kiinnostaisi tietää miksi isä ei puhunut mitään ja mistä kuolemassa oli kyse, siis miksi kuoli. Tajusin myös että isä ei puhunut koskaan lapsuudestaan mitään tai hänellä ei ollut edes valokuvia. Mummoni oli ihan normaali, mutta hänkään ei nyt kun miettii puhunut vanhoista.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi kysyä isältä suoraan? Tai joltain kaukaisemmalta sukulaiselta?

Luultavasti kuolinpaikkakunnan asukkaiden muistivarainen näkemys kuolemaan liittyvistä tiedoista voisi olla paras keino selvittää taustaa.

Anteeksi, lyhyt työmuisti siis isä oli kuollut, ehdin jo unohtamaan tuon oleellisen tiedon kun luin ketjun lävitse.

Vierailija
22/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luo GENI:iin profiili, niin sitä kautta voi löytyä yhteys setääsi jotain kautta. Joku lähisukulaisesi saattaa olla jo siellä. Ilmaisversio riittää, ei kannata ottaa sitä PRO:ta, ainakaan alkuun, myöhemmin ehkä.
Tai Facebookissa, laita viesti Reijo Savola nimiselle kaverille, hän yhdistää sut eri "projekteihin". Tuo profiili pitää muistaakseni olla luotu ennen sitä "yhdistämistä". Facessa on myös "yhteiset sukujuuret - sukututkimus nykypäivän työkaluin"-ryhmä, liity siihen.  
https://www.geni.com/

Geni on täynnä virheitä! Sinne voi kuka tahansa merkitä kenet tahansa sukulaiseksi, genin mukaan minulla on 3 isoäitiä ja lisäksi minulla on lanko, josta en ole koskaan kuullut eikä kyllä ole siskokaan. Silti joku mies on merkinnyt siskoni puolisokseen ja tämän lasten isäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setä on isän veli. Mikä vastuu äidilläsi on isänisäsi syrjähypyt tietää?

Vierailija
24/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt meni joulu pilalle sinulta. Kysy isältäs, asia ei varsinaisesti äidillesi kuulu.

Vierailija
25/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo geni on kyllä hyvä. Itsekin siellä ja ei tarvinnut sukututkimusta tehdä kun joku on jo tutkinut jokaisen sukuhaaran, osa monta sataa vuotta taaksepäin koska mitä vanhempia niin sitä isomman joukon esi-isiä ovat. Lisäsin vain itseni, vanhempani, isovanhempani ja jonkun puuttuvan isoisovanhemman (lupa pitää olla elossa olevilta) ja loput siellä jo olikin. Paljon isosetiä, -tätejä, -enoja, etäserkkuja. Kuolinsyitä, elämänvaiheita ja elämäntarinoitakin.

Vierailija
26/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas. Tuohan on ihan normaalia menneinä vuosina(kin). Näitä salattuja siskoja, veljiä, setiä, tätejä jopa isejä on monissa suvuissa. Moni on saanut tietää vasta vuosikymmenien jälkeen, että onkin eri isä kuin muilla sisaruksilla. En nyt ottaisi tuota niin dramaattisesti. 

Vierailija
27/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kuollut jotenkin epänormaalisti, suku on joutunut häpeämään jotain sedässä tai tapahtuneessa, ollut mustalammas ym.

Vierailija
28/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki geni ja muutkin sisältää virheitä, mitä kauemmas mennään niin sitä epävarmempaa on. Kirkonkirjatkaan ei ole täydellisiä eikä isyyttä ennenmuinoin testattu. Äitejä ja isiä kuoli ja uusiin naimisiin piti mennä äkkiä että lapset saatiin elätetty. Siinä on äkkiä sinun, minun, yhteiset lapset sekaisin. Osalle on jäänyt elätettäväksi esim miesvainaan vaimovainaan lapset joilla siis ensin kuollut isä, sitten äiti ja sitten isäpuolikin.

Vierailija
29/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luo GENI:iin profiili, niin sitä kautta voi löytyä yhteys setääsi jotain kautta. Joku lähisukulaisesi saattaa olla jo siellä. Ilmaisversio riittää, ei kannata ottaa sitä PRO:ta, ainakaan alkuun, myöhemmin ehkä.
Tai Facebookissa, laita viesti Reijo Savola nimiselle kaverille, hän yhdistää sut eri "projekteihin". Tuo profiili pitää muistaakseni olla luotu ennen sitä "yhdistämistä". Facessa on myös "yhteiset sukujuuret - sukututkimus nykypäivän työkaluin"-ryhmä, liity siihen.  

Miten 60-luvulla  kuollut setä olisi jossain tuollaisessa tietokannassa?

Genin tiedot on sukututkijoilta.

Vierailija
30/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksoisveli joka annettiin adoptoitavaksi. Kaikki tietää paitsi että minulle ei ole kukaan kertonut. Olen sattumalta saanut asiasta tietää. Oli käynyt äitiänikin tapaamassa kun tämä odotti sairaalassa kuolemaa.

Vierailija
31/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo asia sinulle kuulu mitenkään. Eivät ole halunneet kertoa, se oli sen ajan tapa.

No kyllä se vähän kuuluu. Luulen että isäni oli jotenkin traumatisoitunut tms asiasta, koska onhan tuollaisen asian panttaaminen todella outoa.

ap

Jos isäskin on jo kuollut, niin anna olla. Naurettavaa kaivella vanhoja. Heillä on selkeesti ollut syynsä olla puhumatta asiasta.

Vierailija
32/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä on veli joka 60-luvun lopulla riitautui jostain isänsä kanssa ja lähti muiden mukana Australiaan. Sain tietää hänestä vasta, kun oma isäni kuoli muutama vuosi sitten. Tuli hautajaisiin. Vanhemmathan heillä oli kuollut ajat sitten.. 

Olihan tuo kuvissa, mutta se selitettiin serkulla. Olipa melkoinen paukku, kun perunkirjoituksia tehtiin veljen kanssa tehtiin. Meillä on ollut myös täti elämässä mukana, mutta hänkin kuoli jo. Eikä hänen lapsensa tienneet sen enempiä isoveljestä.

Otin yhteyttä tähän veljeen ja hän tosiaan tuli ekaa kertaa Suomeen lähtönsä jälkeen. Tuli pari aussiserkkua lapsineen mukana, jotka kuitenkin puhuivat ihan ok Suomea. Olivat myös kovia Euroviisufaneja. 

Lähtenyt veli kertoi, että riitakin oli ollut isänsä kanssa aivan typerä. Sellaisen takia ei kenenkään pitäisi laittaa välejä poikki kehenkään. Häntä katuu aivan älyttömästi, joten siksi tuli nyt, että lapset ja lapsenlapset pääsevät tutustamaan juuriinsa. <3

Kukaan ei tuolla tiedolla tee oikeastaan mitään. Lähinnä siksi kirjoitin, että tuommoinen poissaolo tai lähtö voi kuitenkin olla todella kipeä aihe. Ei haluta puhua, kun ei ole pakko. Helpompi olla hiljaa ja miettimättä.

Vierailija
33/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geni on täynnä virheitä! Sinne voi kuka tahansa merkitä kenet tahansa sukulaiseksi, genin mukaan minulla on 3 isoäitiä ja lisäksi minulla on lanko, josta en ole koskaan kuullut eikä kyllä ole siskokaan. Silti joku mies on merkinnyt siskoni puolisokseen ja tämän lasten isäksi.

Genissä ongelmat  voi korjata. MyHeritagessa ei. Voit itse liittyä geniin ja ottaa henkilöön joka on kirjannut väärät tiedot. Tuo kuulostaa ihan Pertsa Röppösen touhuilta. se äijä on sekopää.

Vierailija
34/34 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon välttämättä liity sen kummempaa traumaa tai salailua. Jos on kysymys veljestä, joka on kuollut jo vuosia ennen puolison tapaamista ja omien lasten syntymää, niin sitä ei välttämättä pidä enää nykyhetkessä niin olennaisena asiana, että siitä tulisi kertoneeksi sellaisille ihmisille, jotka eivät ole veljeä koskaan tavanneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme