Tympiikö jouluksi kodin koristelu teeman mukaan?
Jos tympii kuten minua, niin mistä se teillä johtuu, että tympii joulun ajan jotenkin turhat kodin koristelut joulukuusineen?
Kohta varmaankin naapurit luulevat, että olemme puolisoni kanssa vaihtaneet uskontoamme Jehovantodistajiin, kun en ole vielä edes jouluaiheista ovikranssia asettanut ulko-oven koristeeksi;)
Lapsemmekaan eivät perheineen tänä jouluna tule meille, vaan meidän pitäisi jaksaa kömytä toisen aikuisen lapsemme perheen luo tarpeeksi pitkän automatkan päähän jouluna. Ei innosta. Mua on alkanut jo viimeisimpinä jouluaattoina tympimään käydä läheisten haudoille viemässä se pakollinen hautakynttilä. Led-hautakynttilöitäkin olen joskus aiemmin haudoille viennyt jo pyhäinpäivänä, niin ei ole tarvinnut niitäkään joka jouluaatto lähteä kuskaamaan.
Ai kun olisin opiskellut aikoinaan vaikkapa sairaanhoitajaksi, niin saisi olla töissä jouluna.
Kommentit (3)
Ihme ininää. Entäs sitten? Miksi naapureita kiinnostaisi sun ovikranssit pätkääkään? Senkus et tee asioita, mitä et halua. Ei se muita kiinnosta.
Olen jo eläkeikäinen, ja poissa työelämän piiristä, niin ja paljon on jo läheisiä sukulaisia vanhempiani myöten kuollut, ettei enää vuosikausiin senkään puoleen joulu ole enää sellainen juhla kuin se oli ollessani nuorempi ja niitä likellä asuvia läheisiä oli vielä elossa, joiden kanssa joulua vietimme ja kokoonnuimme aterioimaan yhdessä. Aikuiset lapsemme ovat muuttaneet ja perustaneet omat perheensä sen verran kauas täältä syntymäkotipaikkakunnalta, että ei ihan joka kuukausikaan tavata naamatusten. Ja puolison kanssa olemme ikääntyneet ja raihnaantuneet sekä väsymme helposti jo pitkistä autolla ajomatkoista, että mukavempaa olla omassa kotona kahdestaan joulukin kuin lähteä kuusen ympärille ja yöpymään vierassänkyyn, ja muutoinkaan ei viitsi lähteä töissä käyviä aikuisia lapsiaan vävyineen ja miniöineen. Lapsenlapsia on tietenkin aina mukavaa tavata ja nähdä. Pääasiassa sitten lapset perheineen käyvät meillä täällä kotona vuoden aikana, jolloin heillä on lomaa. Sellaista se on kun ihminen ikääntyy, vaikka olisikin vielä suhtkoht terve, mutta on vaan alkanut tympimään nämä vuoden aikana vietettävät juhlapyhäajat.
...Jatkan vielä, että jouluinen musiikki on ihan mukavaa kuunnella ja soittaa itsekkin tunnelman luomiseksi ja tietysti jouluiset ateriat, mutta herkkuja pitäisi rajoittaa muutenkin terveydellisten näkökohtien takia omalta kohdaltani. Leipomisintokin on hiipunut jouluksi vuosi vuodelta, että hyvä kun jaksan ne pakolliset rasvaiset joulutortut paistaa uunissa valmistaikinasta värkätyt. Jouluisista siirappipipareista en erityisesti ole tykännyt koskaan. Omassa perheessäni en ole joulupipareita leiponut kuin ykköskerrat; olemme aikoinaan saanneet omalta äidiltäni lahjoituksena tai sitten olemme ostaneet kaupasta valmiita. Jouluisen kuivakakun olen aina tehnyt tai sitten jonkinlaisen juustokakun. Kermainen täytekakku ei ole myöskään ollut ikinä suosikkini, ei edes missään kodin ulkopuolisissa juhlissakaan.
ap.