Suunnitellun sektion kokeneet.
Olen menossa kesäkuussa suunniteltuun sektioon. Muutama asia mietityttää, eli pitikö sairaalaan mennä jo edellisenä päivänä vai riittääkö, että menee leikkauspäivän aamuna? Minkälaisia toimenpiteitä tehdään sairaalassa ennen sektiota? Saako mies olla mukana kokoajan? Viedäänkö kaikki leikatut vauvat ensin tarkkailluun/hapikaappiin vai voisiko isä saada vauvan syliin jo leikkaussalissa? Niin ja kauanko leikkaus on kaikenkaikkiaan kestänyt?
Nämä jutut varmaan selviävät sit sairaalassakin kun menen synnytystapaarvioon ja on minulla jo kaksi kiireellistä sektiota takana joten ihan " untuvikkona" en ole leikkaukseen menossa.
Mammuutti 31+4
Kommentit (5)
Moi,
Mie menin sairaalaan vasta leikkauspäivänä aamulla. Edellisenä iltana piti ottaa joku vatsaarauhoittavalääke. Sairaalaan mentyä vaihdoin sairaalan vetimiin ja sit laitettiin katetri. Mies sai olla kokoajan mukana, myös leikkauksessa. Vauvan sain nähdä, jonka jälkeen mies ja vauva lähti tekemään mittauksia. Sillä aikaa minut parsittiin kasaa ja siirrettiin heräämöön. Mitään hajua ei ajan kulusta ole, epäilisin että parin tunnin päästä leikkauksen aloituksesta pääsin takaisin osastolle.
Vauva ei ollut happikaapissa tai muussa tarkailussa.
Mammana
Sairaalaan sai mennä vasta aamullakin, syömättä ja juomatta koko aamu. Mies sai olla mukana koko ajan. Vauva pääsi heti punnituksen ja pesun jälkeen isän syliin, äidille vilautettiin salissa. Isä odotti äitiä heräämössä vauva sylissään sillä välin kun äitiä ommeltiin. Yhdessä oltiin sitten heräämössä pari tuntia ja vauvaa sai heti imettää ym. Sitten kärrättiin osastolle.
Leikkaus kesti varmaan vajaan tunnin. Vauva syntyi ehkä kymmenessä minuutissa, mutta sen jälkeen kesti ompeluissa ym. ehkä puoli tuntia.
Näin siis Taysissa kolme vuotta sitten. Minusta siellä on tosi hyvin hoidettu se, että sektiovauvatkin pääsevät pian äidin kainaloon.
Minullakin oli eka synnytys kiireellinen sektio, toinen siis suunniteltu ja nyt olen taas ilmeisesti menossa suunniteltuun. Nyt rv 26.
Edellisenä päivänä sairaalassa meni noin 4h, otettiin verikokeita, mun sydänkäyrää, vauvan sydänkäyrää, tavattiin lääkäreitä yms. Halusin kotiin yöksi, ja sain mukaani ainakin peräruiskeen, ja toisen lääkkeen. Aamulla piti olla sairaalassa klo 7 (tietysti syömättä).
Aamulla vaihdoin leikkauspaidan, karvat ajeltiin (haavan kohdalta), laitettiin katetri, otettiin vauvan sydänkäyrää, ja jonkun tabletin otin myös. Mies oli koko ajan vieressä.
Salissa mies ei saanut olla, kun laitettiin puudutukset, tipat, yms mittarit. Mutta sitten leikkauksen alkaessa oli vieressä. Leikkaus alkoi noin klo 8.15, ja vauva syntyi klo 8.25
Sain heti suoraan masusta vauvan kosketeltavaksi. Sitten kätilö lähti puhdistamaan vauvaa isän kanssa, ja toi sitten vauvan vielä hetkeksi mun viereen (samalla mua ommeltiin). Ei siis laitettu mihinkään happikaappiin tai tarkkailuun, vaan minä sain pitää pientä heti salissa kahteen otteeseen.
Noin klo 9 mut kärrättiin heräämöön. Mies kävi siellä, mutta vauva ei, koska kätilöillä oli kuulemma niin kiire. Parin tunnin päästä pääsin osastolle, jossa vauva tuotiin heti viereen, ja pian opeteltiin imetystä. :)
ja kuukauden päästä olen taas menossa sektioon...
Minulla on myös kesäkuussa tulossa suunniteltu sektio. Tämä on minulle neljäs sektio ja kolme niistä on suunniteltuja.
Kehitys sektiossakin on mennyt huimasti eteenpäin kymmenen vuoden aikana. (ensimmäinen tehtiin 11 vuotta sitten)
Viimeksi olin sektiossa neljä vuotta sitten. Olin Jorvin sairaalassa (ESpoossa) Ennen leikkausta pitää olla syömättä ja juomatta se 12 tuntia. Ja joskus on käynyt niinkin, että suunniteltu leikkausaika ei olekaan pitänyt juuri tunnilleen paikkaansa, kun väliin ehti tulla kolme hätäsektiota, mutta päivä ei ole vielä koskaan vaihtunut.
Aamulla menin synnyttäneiden osastolle, missä minulle näytettiin oma vuodepaikka. Siellä vaihdoin sairaalavaatteet päälle ja kohta lähdettiin leikkaussaliin. Itse kävelin saliin asti. Siinä vaiheessa kun minä menin saliin, niin mies meni vaihtamaan leikkaussali vaatteet päälle.
Kun minut oltiin puudutettu ja katetroitu ja tippaletkut paikalla, saapui mies saliin. istahti tottuneesti siihen pääni viereen:)
Sitten leikkaus olikin jo alkanut. Siitä kun ensimminen viilto tehdään, niin vauva on maailmassa n. 5 minuutissa. Sitten vain keuhkot puhtaaksi vauvalta ja sain sen heti viereeni. Kohta se vietiin punnitukseen ja mittaukseen ja vielä hetkeksi sain viereeni.
Sitten mies lähti kätilön kanssa pesemään vauvaa. Minun kokoon kursimisessa menee noin puolesta tunnista/tuntiin. Tässä sektiossa minulle tehdään myös sterilisaatio. Sitten pääsen toipumishuoneeseen... ja kun tunto alkaa palautumaan alaraajoihin, lykkäävät minut omalle osastolle, jossa mies jo onkin vauvan kanssa.
Viimeksi sain aikamoisen allergisen reaktion puudutusaineesta, oksensin ja kauhea kutina alkoi. Siitä huolimatta vauva oli koko ajan kainalossani... eivät hoitajat edes kysyneet että veisivätkö vauvan pois.. mies kun oli ehtinyt jo lähteä isompien lasten luokse kotiin.
Minut leikattiin to ja sunnuntaina lähdin osastolta kotiin.
Mulla oli suunniteltu sektio kolme vuotta sitten TYKSissä. Edellisenä iltana piti lakata syömästä ja juomasta kymmenen aikoihin. Muistaakseni aamulla sai juoda yhden lasin vettä. Sairaalaan mentiin vasta leikkauspäivän aamuna ja siellä puettiin leikkausalia varten vaatteet ja asetettiin katetri. Mies sai olla koko ajan leikkausessa mukana. Puudutus hoidettiin epiduraalilla, joten oli itsekin koko ajan hereilä. Leikkaus kesti vain vajaa 10 minuttia, jonka jälkeen sain koskea vauvaa. hänet vietiin siän kanssa kylvetettäväksi ja luettavaksi silä aikaa kun minua ommeltiiin. Siinä meni ehkä puoli tuntia- 40 minuuttia. Ja mies odotti vauvan kanssa minua ' heräämössä' . Sain vauvan heti syliin ja sain anta hänelle matoa:) olimme siinä vajaan tunnin, jonka jälkeen kähdimme kaikki yhdessä osastolle. Jäi mukava olo ja kokemus oli hyvä:)
Kerttu07 rv 13+3