Ystävälle tukihenkilöksi?
Kaverini kysyi tänään, alkaisinko hänen tukihenkilöksi. Hänellä on peliriippuvuus, joka kuulema on lähtenyt taas käsistä, koko ajan rahat loppu ja huoli laskuista.
Miten tässä pitäisi toimia?
Itsellä onkin liuta mt-ongelmia, hyvin vaikeitakin, joista kaverille en edes puhu kun ei hän tajuaisi mitään ja alkaisi hätäilemään. Stressaan myös helposti, aiemmissa suhteissa läheisriippuvuutta, satunnaisesti itseltä taas sit lähtee alkoholin kanssa käsistä.
Tulisko siitä ihan fiasko? Onko kukaan ollut tukihenkilönä? En puhu siis ammattilaisesta vaan ilmeisesti nykyään näihin sieltä mt-puoleltakin kannustetaan, joku tuttu johon luottaa.
Tottakai mä haluaisin häntä auttaa kun selkeästi kärsii tilanteesta ja haluaa siitä eroon, mutta kun mä en itse käsitä ollenkaan, miten ylipäätään pelaamiseen voi jäädä koukkuun, vaikka itse oon tuurijuoppo. En mä osaa pelaamisen suhteen neuvoa ja opastaa.
Mitä ne tuki-ihmiset voi tehdä?
Kommentit (6)
Suosittelen ammattilaista tukijaksi. Riippuvainen ihminen voi kuormittaa tosi paljon jos itselläkin on ongelmia, eikä taitoa ja osaamista riittävään tukemiseen.
Sano että sulla on omia ongelmia, et voi alkaa. Että pyytää muun ihmisen. Mutta voitte joskus soitella jne. Jos Suomessa olisi riittävä tulo kaikille, laskut eivät eskaloituisi. Muillakin vaikeuksia, vaikkei ole pelaamista. Onko hänen vanhempi avuksi laskuissa.
Hyvä tapa pilata ystävyys ja triggeröidä omia mt-ongelmia samalla. Älä lähde tuollaiseen! Oikeasti. Suojele itseäsi asettamalla rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Sano että sulla on omia ongelmia, et voi alkaa. Että pyytää muun ihmisen. Mutta voitte joskus soitella jne. Jos Suomessa olisi riittävä tulo kaikille, laskut eivät eskaloituisi. Muillakin vaikeuksia, vaikkei ole pelaamista. Onko hänen vanhempi avuksi laskuissa.
Peliriippuvaisen rahat menee pelaamiseen, sitä on turha muiden alkaa rahoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tähän nyt kenenkään vanhemmat liittyy ja pitää ottaa mukaan?
Ollaan kummatkin työttömiä. Hän tekee jotain keikkaa, josta saa jotain ja itse oon toimeentulotuella. Hän on riiputtanut mulle 15 euron velkaa jo kolme kuukautta, mä taas saan säästöön vaikka suoritan myös opintovelkaa vaikka tulot on pienemmät koska nipistän aivan kaikesta. Hänelle jos antais minkä tahansa summan, niin se on kohta hassattu.
Ei mulla ole vaikeuksia muiden ongelmia kuunnella, oon empaattinen ja mulle avaudutaan herkästi, mutta ei mulla ole hajuakaan, miten peliongelmaista vois auttaa.
Ottaa sen pankkikortin ja tunnukset, huolehtia, että maksaa ensin laskunsa ja antaa omista rahoistaan viikkorahaa minkä pitää riittää ja mäkättää ja muistutella?
Miten ei voi aikuisella miehellä kuukausiin heittää 15 euron velkaa takaisin? (tiesin kyllä että en tule sitä edes saamaan takaisin, siksi en enempää "lainannut" vaan mun puolelta se oli ihan puhdas lahjoitus kun oli hätä)
Ap
Pitäkää ystävyys ystävyytenä.
Olisiko teille molemmille hyötyä ja tukea omista tukihenkilöistä, molemmille.