Miten paljon ja mitä vauvalle?
Heips!
Täällä oli jossain vaiheessa ketju, missä muistaakseni asiaa käsiteltiin, mutta enhän minä onneton sitä mistään löydä..
Jos joku löytää niin pompauttaisiko sen ylöspäin, tai sitten vastaisi tähän ;)
Eli siis (äitiyspakkausta ei ole tulossa), mitä vauvalle ensimmäisiksi kuudeksi kuukaudeksi, ja mikä ehdottomasti tarpeellista ja mikä tarpeetonta. Erityisesti vaatteet ajatuksissa...
Kommentit (4)
Vähän omaa kokemusta kahden lapsen kohdalta...
Meillä on tarvittu vaatteita myös koossa 50-56 cm. näitä käytettiin eka kuukausi kokonaan. jos ois ollu pelkkää 60cm niin vauvelit ois hukkuneet niihin... Molemmat 50cm syntyessään.
Hoitopöytää ei ole meillä ollut koskaan eikä hoitoalustaa. Mielestäni kaikki hoitopöydät on rumia, ja siksi meillä vauvaa on hoidettu sylissä / sängyllä / sohvalla / lattialla.
Petauspatja on pelkkä makuasia, meillä ei ole koskaan ollut sitä vauvalla eikä näillä kahdella leikki-ikäiselläkään ole.
Lisäisin listaan jonkun sellaisen peiton, jonka voit laittaa lattialle ja vauvan sen päälle makaamaan. Jos vaikka tykkää köllötellä lattialla! Itse en laittaisi koskaan vauvan sängyn peittoa lattialle pölyttymään ja likaantumaan...
Ai niin, ja kylpyöljyä ei meillä ole ollut koskaan. En tiedä mitä sillä tehdään...? Puhtaassa vedessä on kylvetetty, ja jos on ollut jostain kohtaa kuivaa (ehkä 2x yhteensä meidän lapsilla) niin sitten olen rasvannut kylvyn jälkeen erikseen. Tuskin kannattaa totuttaa ihoa kylpyöljyyn, jos ei ole mitään ongelmaa ihon kanssa!
kiitos vastauksista.
Eli meillä taitaa sitten olla edessä kaikki isot hankinnat :) Siis kaikki tietysti mennyt kiertoon ajat sitten.. jos hyvissä ajoin alkais etsiä kaikkea, niin voisi saada vielä osan käytettynä kasaan.
Vaatteita ajattelin hankkia kohtuullisen määän tällä kertaa, eli 20 paitaa ja 20 housut ehkä ei tarpeen kuitenkaan :-/
7 settiä on varmaan ihan hyvä ohjenuora, jos ostaa unisexiä ja sitten saa ostaa pari tyttö/poika-asua päälle. Tai taitaa niitä saadakin sitten...
Sitäkin mietin, että mahtaako oma " lastenvaatemaku" lasten vaatteiden mallien suhteen pysyä samana.. ykkösellä tykkäsin käyttää paljon henkselihaalareita ja bodyja, en oikeastaan muuta.. mietin sitten, että ostaako sellaisia varastoon, vai mahtaako eri malliselle vauvalle vaikka kuitenkin sopia joku muu vaatetustyyli...
Kaikkea sitä ihminen höperyyksissään miettiikin :)
...kuin tuolla Melban listalla. Itse ainakin ostin ihan turhaan vauvalle rasvoja jne eikä meillä ole käytetty kylpyöljyä ikinä.
Äitiyspakkauksen peittoja ja tavallisia vauvan peittoja meillä on ollut paljon ylimääräisiä käytössä ja ovat olleet tosi käteviä juuri lattialle, pöydälle jne laitettaessa alustana, vaipanvaihtoalustana jnejne. Ovat helppoja laittaa koneeseen, jos tulee vahinko.
Alkuperäiselle kirjoittajalle ja miksei muillekin, niin meillä on noita äp:n makuupusseja, yksi vauvanpeitto plus vauvan tyyny, lakanoita, huppupyyhe, amme, vesilämpömittari, vaunujen hyttysverkko, sadesuoja jne muuta vauvatavaraa ylimääräisenä jos tarvitsee. Viimeistään kesällä myös paljon muuta, tuttipulloja, kuivausteline jne. Asun Espoossa. Yhteyttä voi ottaa eh1705@kolumbus.fi, jos tarvetta ko. tavaroille on.
Tämä riippuu ihan vastaajasta, mutta mä itse olen tällä linjalla:
60 ja 70 cm vaatetta n. 7 vaatekertaa puseroita ja housuja, kietaisubodyt on käteviä tuossa 60 cm koossa, isommissa riittää napit/nepparit olkapäällä
joku haalari, riippuen syntymäajankohdasta, että minkä kokoinen ja mikä haalari
hatut, tumput
tumput raapimisen estämiseksi
ja tässä sitten niitä muita:
Vauvan hoitoon
Perusrasvat
Septidin
Pumpulia ja pumpulipuikkoja
Keittosuolatippoja
Tutti
Tuttipullo
Maidonkorviketta