Vitamiinit
Elikkäs tutulla on Joulukuussa 3- vuotta täyttävä tyttö, joka syntyi keskosena ja jota edelleen pidetään keskosena ja ehkä ongelmia ei siksi huomioida tarpeeksi. Tai mistäs minäkään sitä tiedän, että jos on keskosena syntynyt, että onko sitten muutenkin kehityksestä jäljessä. Tyttö syntyi siis viikolla 32 ja painoi 1750 g ja pituutta oli 45cm.
Suurin ongelma mielestäni on syöminen, eli ei suostu syömään jolloin ei saa vitamiinejakaan kasvamiseen ja kehitykseen. Olen huomioinut tyttöä tavatessani, että kädet tutisevat aina. Ja on jatkuvasti kipeä, nuhaa ja kuumeilua ym. Kuukaudesta varmaan alle viikon täysin terve. Ei osaa vielä pukea itse lainkaan, potalle ei mene, syö itse silloin kuin huvittaa, roikkuu vaan sylissä koko ajan, nippa nappa alkanut omassa sängyssä nukkumaan, ei puhu vielä kunnolla ym...
Mitat ovat nyt: pituus on 88,3 ja paino 12,2. Hb oli 106 ja saa vielä D- vitamiinitippoja.
Äiti ei tiedä mitä tehdä ja olen sanonut, että itse syöttäisin jotain vitamiinilisää ja lopettaisin D- vitamiinit, koska saavat aika monelle vatsavaivoja, jotka voivat osaltaan vaikuttaa syömiseen. Mutta miten keskosten kanssa toimitaan, onko tämä kaikki normaalia?
Aamulla 8 aikaan: jugurtin (tai joskus muroja). Päivällä 11-12 aikaan pienen annoksen ruokaa (eniten maksalaatikkoo tai muusia) sekä iltapalan 19-20, samaa mitä aamulla tai leivän jos kelpaa. Joskus haluaa pullaa jos joku sattuu syömään. Punasta maitoa juo 1 litran noin 2 päivässä, joskus lisäksi mehua tai vettä.