Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos jokainen yritys vaatii työnhaussa työkokemusta, mistä sitä saa?

Vierailija
13.12.2025 |

Olen nyt etsinyt uusia töitä, kun nykyinen työsuhde on päättymässä. Töitä selaillessani olen huomannut, että poikkeuksetta jokaisessa ilmoituksessa odotetaan alan työkokemusta, yleisimmin noin 1-3 vuotta. Olen alkanut miettimään, että mistä sitä työkokemusta oikein saa, jos mikään yritys ei halua palkata juuri valmistunutta. En minäkään päässyt koulusta valmistuttuani mihinkään oman alan töihin juuri tämän takia. Kävi kuitenkin niin onnellisesti, että yhdessä yrityksessä syntyi niin äkillinen tarve ja osasin soitella rekrytointiin juuri oikeaan aikaan. Ei ottanut minua kunnian päälle, että pääsin töihin vain koska heidän oli pakko ottaa meikäläinen listoille. Tulin osoittaneeksi siinä samalla, että kokematonkin voi oppia nopeasti hyväksi tekijäksi. Mutta jos ei näitä onnellisia käänteitä satu juuri milloinkaan, niin mistä vastavalmistuneet saavat töitä? 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla vastavalmistuineilla on nykyään takanaan vuosi tai kaksi jotain opintoihin kuuluvaa harjoittelua. Se lasketaan, jos muutakaan ei ole. Lisäksi on kesätöitä ja niitä lyhyitä sijaisuuksia ja määräaikaispätkiä, joihin kyllä pääsee vaikkei kaikkia vaatimuksia täytäkään (ja ehkä nimenomaan juuri silloin, koska silloin on palkkakin alempi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla