En voi käsittää, miten jotkut jaksavat tehdä yövuoroa!
Aloitin työt tehtaassa, missä tehdään kolmivuorotyötä. En ole ennen tehnyt yötöitä, ainoastaan 2 -vuorotyötä.
Takana on nyt kolmas yövuoroviikko ja olen VÄSYNYT!!
Nukkuminen jää pakosta vähiin. En pysty nukkumaan aamupäivisin häiriötekijöiden takia! Naapurit kolistelevat, liikenteen äänet, lapset huutavat...
Hyvällä tuurilla pystyn nukkumaan noin 4 tuntia aamupäivällä. En osaa pitää mitään korvatulppia!
Eikä minulla ole mitään vaihtoehtoja vaihtaa työpaikkaa. Voiko.työnantaja pakottaa tekemään yövuoroa???? Ja vaikka voisi, saan kenkää sitten kun nykyinen sopimus päättyy, jos en ole halukas yötöihin.
Kuka hullu on keksinyt kolmivuorotyön?
Kommentit (21)
No mä jaksoin 11 vuotta. Pelkkää yövuoroa. Periaatteessa se on helpompaa kuin vuorotyö, kun rytmiö ei tarvi vaihtaa. Mutta mulka oli opiskelut, gradu ja pikkulapsiperhe samaan aikaan. Ja korkeakouluharjoittelu oman alan duunissa. Siinä pienet burnoutit sitten ja erot. Ja rupesin työttömäksi. Läpällä.
Ei se auta muu kun etsiä itselle sopivat tulpat. Tosin mulla ei haittaa mitkään liikenteen äänet, melkein hymyssä suin menen nukkumaan kun mietin et toiset siellä lähtee töihin ruuhkaan ja minä saan makoilla lämpimän peiton alla.
Hoitoalalla narsistit laittaa naisia yövuoroon ja seuraavana aamuna aamuvuoroon, koska ketään ei tunnu näiden kyykyttäjien toimet kiinnostavan vaikka ratkaisut olisi yksinkertaisia.
Aamuvuorot ne myrkkyä on. Ilta- ja yövuorot on ihan parasta.
Yövuoron jälkeen uniteetä ja pieni voileipä, luen hetken kirjaa ja nukahdan helposti. Nukun 7-8 tuntia ongelmitta. Tiistaisin menen suoraan töistä uimahalliin, kun täällä on silloin 2h aamu-uinti. Uinnin jälkeen varsinkin ramaisee mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla narsistit laittaa naisia yövuoroon ja seuraavana aamuna aamuvuoroon, koska ketään ei tunnu näiden kyykyttäjien toimet kiinnostavan vaikka ratkaisut olisi yksinkertaisia.
Onko sun ratkaisu löytää palkattua tarpeeksi miehiä?
Mulla on putkeen max 4 yötä, ei viikkoja. Nyt on seuraavat yöt vasta tammikuun alussa.
Jaksoin tehtaassa reilu parivuotta vuoroa. 12h vuorot 6 töitä ja 4 vapaata, kuuden putki meni niin että 2x12h aamuvuoroa, 2x12h iltaa ja perään 2x12h yötä. Tuntui joltain ihmiskokeelta !
Ei kaikille sovi. Olin jo lapsena hyvin väsynyt. Oli ihan kidutusta yrittää yöllä tehdä töitä tai aamuyöllä nousta ylös.
Maailma on armoton ja pyörii vahvempien ehdoilla. Itse nukkuisin tuonne klo 7-8 saakka aamulla ja sitten tekisin aamutoimet rauhassa. Mutta ei! Aamuvirkut haluavat, että kaikki aloittavat klo 6 virkeänä. Kerran nukahdin töissä vessanpöntölle. Mitä luulette, onko työteho maksimissaan?
Vierailija kirjoitti:
Jaksoin tehtaassa reilu parivuotta vuoroa. 12h vuorot 6 töitä ja 4 vapaata, kuuden putki meni niin että 2x12h aamuvuoroa, 2x12h iltaa ja perään 2x12h yötä. Tuntui joltain ihmiskokeelta !
Ja sitten nukuit ne 4 päivää?
En tajua, miten tuollainen on edes laillista. Mitä te siellä tehtaassa teitte? Miten voi pysyä tehokkaana ja tuottavana 12 h? Itse teen hektistä työtä, ja 6 h menee hyvin, mutta viimeiset kaksi tuntia puolitehoilla. Vähän sellaista "kunhan nyt vaan vielä jotain näyttäis saavan aikaiseksi...".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten nukuit ne 4 päivää?
En tajua, miten tuollainen on edes laillista. Mitä te siellä tehtaassa teitte? Miten voi pysyä tehokkaana ja tuottavana 12 h? Itse teen hektistä työtä, ja 6 h menee hyvin, mutta viimeiset kaksi tuntia puolitehoilla. Vähän sellaista "kunhan nyt vaan vielä jotain näyttäis saavan aikaiseksi...".
Tehtaassa kaikki menee hyvin kun ei ole niitä hälytyksiä eli siellä seurataan ruuduilta (mikä prosessi onkaan kyseessä) prosessin tilaa. Sitten kun alkaa niitä hälytyksiä tulla niin kaikki on päin helvettiä.
Tein yli40v epäsäännöllistä 3-vuorotyötä, 2-4 yötä kerrallaan. Ei vaan sovi kaikille, jos et saa päivällä kunnon unia, yövuoro jo terveys-ja turvallisuusriski...eläkeläinen
Mä en voi käsittää miten jotkut tekee aamuvuoroa. Kaikki päivät menee ihan koomassa, kun ei ehdi nukahtaa ennen kuin herätyskello jo soi (klo 4).
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mennä noin. Tuossa tulee jo tunteja niin paljon, että ei mene normaali työaikaan. Jossain kohtaa tulee sitten tosi pitkä vapaa.
Minä ainakin tein töitä sen takia että sain ruokittua ja huollettua lapset, hommattua asunnon ja leipää pöytään. Siksi siis
Ehkä ne yölisät motivoi, itse olisin ennen lapsen saamista ennemmin tehnyt yötä kuin aamuvuoroa. Aamusta ei saa mitään lisiä vaikka joutuu silmät ristissä ajamaan töihin ja ekat pari tuntia töissä menee heräillessä.
Nyt kun olen pakotettu muutenkin heräämään kuudelta joka aamu lapsen herätessä niin ei ole kai niin väliä enää.
Vierailija kirjoitti:
No mä jaksoin 11 vuotta. Pelkkää yövuoroa. Periaatteessa se on helpompaa kuin vuorotyö, kun rytmiö ei tarvi vaihtaa. Mutta mulka oli opiskelut, gradu ja pikkulapsiperhe samaan aikaan. Ja korkeakouluharjoittelu oman alan duunissa. Siinä pienet burnoutit sitten ja erot. Ja rupesin työttömäksi. Läpällä.
Mä teen myös pelkkää yötä, mies tekee kolmivuoroa. Paljon helpommalla mä pääsen kun ei tarvitse rytmiä vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mennä noin. Tuossa tulee jo tunteja niin paljon, että ei mene normaali työaikaan. Jossain kohtaa tulee sitten tosi pitkä vapaa.
Normaalia 3-vuoroduunia monessa paikassa, mutta tosiaan 12-h järjestelmässä ei onnistu. 4 päivää ei riitä vapaiksi tuossa. Itse teen neljässä päivässä 48h töitä ja sitten 6 vapaata.
Jos et saa aamupäivällä nukuttua niin nuku iltapäivällä ennen yövuoroa.