Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanouduin työelämästä ja muutin mökkiin maalle (kuulumisia)

Vierailija
10.12.2025 |

Moi kaikille!

Kun ketju keräsi yllättävän paljon vastauksia, lupasin päivittää kuulumisia. Olen siis se miespuolinen henkilö joka päätti sanoa hyvästit työelämälle alle viisikymppisenä. Päätöshän ei ollut helppo, koska mittavaa varallisuutta ei ollut, eikä ole nytkään. Ja suurin piirtein keskipalkkaisena alemman luokan asiantuntijana kun tippuu kärryiltä, ei työlämään välttämättä pääse takaisin helposti jos tulee hätä käteen.

Epäröin monta kertaa. Olin jo kertonut pomolleni aikeistani, ja olimme sopineet suunnitelmasta jossa siirryn osa-aikaiseksi ja konsultoin tarvittaessa kun seuraajaani ajetaan sisään töihin. Mitä jos peruisin sittenkin kaiken?

Lopulta ei auttanut kuin päättää, että nyt en halua perääntyä. En ole rikastumassa enkä nuorenemassa. Siispä toteutin suunnitelmani.

Aloitetaan siitä, miten rahoitan suunnitelmani ns. sukanvarsisäästöillä?

Kaupunkiasuntoni päätin myydä, koska siitä ei saisi kovinkaan hyvää vuokratuottoa. Tällä hetkellä minulla on salkussa 355 000 euroa. Siitä 260 000 euroa on sijoitettuna osakkeisiin, pääasiassa laadukkaisiin ja vakaisiin yhtiöihin (20% Suomi, 10% Ruotsi, 35% USA, 35% muut maat). 50 000EUR on REIT-sijoituksissa ja 45 000EUR turvasatamassa lyhyissä koroissa pahimpien ikävyyksien varalta. Tämän lisäksi ostin velkavivulla kaksi sijoitusasuntoa pieneltä muuttotappiopaikkakunnalta hintaan 25 000 eur ja 40 000 eur. Arvonnousua ei ole näköpiirissä ja vuokralaiset saa syynätä tarkkaan, mutta vuokratuottoa näistä saa mukavasti.

Vuoden 2025 tuloni ovat vielä laskematta, mutta noin suurin piirtein:

- osingot 11 000 eur

- REIT-osingot 2 500 eur

- vuokratulot 5 500 eur

Mutta: tuloista menee tietenkin veroja. Ja vuokratulo ei synonyymi kassavirralle, koska lyhennän lainoja asunnoista. Toisaalta korkosijoituksista ei tuloa realisoidu, pl. pankkitilien olemattomat korot. 

Paljonko siis jää elämiseen? Noin 1 100 - 1 200 euroa kuussa.

Mutta sitten päästään kustannuksiin, ja nepä ovatkin pienet. Lämmitys on pääasiassa puulla omasta metsästä. Sähköä ei kulu paljoakaan. Varsinaista juoksevaa vettä mökissä ei ole, mutta olen rakennellut "köyhän miehen suihkun" ja WC on puolilämmin jopa talvisin. Auton kanssa kävi tuuri, voin lainata naapurin vanhaa pirssiä kun autoa tarvitsen. Ruoka on edullista kun on aikaa laittaa, eikä haittaa vaikka lähikaupan valikoimat ovat pienemmät.

Toistaiseksi olen pärjännyt hämmästyttävän hyvin. Juokseviin kuluihin rahaa on enemmän kuin riittävästi. Mutta niin pitää ollakin, koska jossain vaiheessa mökkiin tulee remontteja. 

Toisaalta osakesijoitukseni ovat pääasiassa tasaisesti osinkoaan kasvattavissa yhtiöissä, ja kun asuntojen lainat lyhenevät, jää minulle enemmän kassavirtaa elämiseen. Ja kyllä minä uskoisin pystyväni hankkimaan muutamia satasia/tonneja lisätuloja jos tarvetta ilmenee.

(Jatkuu...)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jatkoa)

Mikä on yllättänyt? Tekemistä on enemmän kuin odotin. Ei haittaa, koska se on tekemistä suoraan itselleni, eikä kasvottomalle suuryrityksellä. Kavereilta ja naapureilta on pitänyt kysyä apua useammin kuin odotin, mutta onneksi tässä kylässä on mukavaa väkeä. Sähkökatkoksia on usein, mutta niihin tottuu.

Mikä ei ole edennyt suunnitelman mukaan? Minun piti remontoida ja parannella aittaa. Se onkin yllättävän työlästä, ja palstalla oltiin oikeassa siinä ettei siitä noin vain saisi kamiinalla lämmitettävää tilaa. Kyllä siellä kesällä vieraita nukkui kuitenkin :) Muutakin on jäänyt suunnitelman asteelle.

Mikä on ollut parasta? Oma rauha. Laskenut verenpaine. Luonto ympärillä. Se kun tulet pihasaunasta ja katselet taivaalle, eikä tarvitse miettiä kuinka työt alkavat taas maanantaina. Vapaus tehdä mitä haluaa, kuitenkin ilman toimettomuutta.

Sosiaalinen elämäkään ei ole kärsinyt, ainakaan kesällä. Ja naapurin autolla pääsee kyllä käymään kavereilla.

Mitä tulevaisuudessa? Nyt on aikaa oppia uusia taitoja. Kesä meni rempatessa, ollessa ja eläessä. 

Juuri nyt ei ole epäilystäkään, että tein oikean ratkaisun.

Vierailija
2/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valinnasta! Pilveä kasvattamalla saa aina helposti lisää tuloja jos rahat ei meinaa riittää. 👍🏻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehkä kysyy, että miten käy kun pakkaset alkavat paukkua?

Mökki on siis ollut minulla jo aikaisemmin, siis vapaa-ajan käytössä. Eli talviasuttavuus on kyllä ok. Kun neliöitä on vähän, lämpöä saa nopeasti pelkällä puulla, eikä tarvitse käyttää niukalla budjetilla sähköä apuna (ainakaan usein).

Olen aika luottavainen talven suhteen :)

ap

Vierailija
4/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatko kaiken ruuan lähikaupasta? Viljeletkö?

Vierailija
5/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea 

Vierailija
6/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostatko kaiken ruuan lähikaupasta? Viljeletkö?

En osta kaikkea. Olen kalastanut paljon (järvi on lähellä), koska kala on kallista ostaa. Sama marjojen ja sienien kanssa, niitä olen poiminut vaikka kuinka. 

Viljelemistä olen hieman kokeillut, mutta kovin suurta hyötyä siitä ei pienessä mittakaavassa ole.

ap

Vierailija
7/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kiinnostavalta. Mistä hommaat juomaveden? Onko kauppaan pitkä matka ja mökissä sähköt?

Vierailija
8/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kiinnostavalta. Mistä hommaat juomaveden? Onko kauppaan pitkä matka ja mökissä sähköt?

Veden saan pihakaivosta. Kaivo puhdistettin ja tarkistettiin kesällä, ja vesi on juomakelpoista. 

Lähikauppaan on kävelymatka. Isompi kaupunkikaan ei ole kaukana jos tarvitsee jotain. Tarkemmin: lähikauppa n. 3km, pieni kaupunki 20km, iso kaupunki 80km.

Mökissä on sähköt. Käytän sähköä lähinnä valaistusta ja pieniä kodinkoneita varten. Ruokaa teen puuhellalla ja pyykit pesen käsin.

ap

Vierailija
9/9 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, monikin hankalalta kuulostava asia helpottuu kummasti kun ei tarvitse käydä töissä.

Pyykkiä ei tule paljoa kun ei tarvitse vaihtaa joka päivä puhdasta, silitettyä kauluspaitaa töihin.

Ruuanlaittoon on aikaa. Voi odotella kun hella lämpiää ja lueskella ohjetta kirjasta.

Ei haittaa jos sähköt menevät, kun kukaan ei odota vastausta sähköpostiin sillä sekunnilla.

Voit käydä hoitamassa asioita päivällä kun sinulle tai toiselle henkilölle sopii, ei jatkuvaa aikataulujen synkkaamista.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi