Miten työkyvytön mt-ongelmainen jaksaa istua yhteen putkeen 12 tuntia tietokoneella?
Energiaa ei riitä työntekoon, mutta helposti jaksaa olla tietokoneen ääressä kellon ympäri. Kyllä se vaatii aika paljon jaksamista. Minä en jaksaisi ainakaan, mutta silti töissä jaksan käydä.
Kommentit (27)
Tätä olen itsekin ihmetellyt eräistä lähipiirin henkilöistä.
ADHD:nä voin kertoa, että nettihöpötys ei vaadi keskittymiskykyä. Työt puolestaan vaativat tarkkuutta ja keskittymiskykyä.
Juurihan masentunut tuohon pystyy, ei terve pystyisi.
No en ole eläkeläinen, mutta mt-kuntoutustukilainen kyllä. Mikään ei ole pahempaa kuin istua tietokoneella. Edes kahta tuntia. Ne 12-tuntiset sai istua töissä.
Se on suuri mysteeri. Maa on täynnään sairaita ihmisiä joilla on joku harvinainen diagnoosi joka estää kaikenlaisen työnteon ihan koko elämän ajan. Kivoja juttuja voi kyllä tehdä ja somettaa yms. Kokemuksen perustella yksi merkittävimmistä altistuttajista on vasemmistolaisuus.
Vierailija kirjoitti:
En jaksakaan istua, mutta selälläni sängyssä kevyt kone mahan päällä aika kuluu hyvin.
Tai makuultaan ja puhelimella. :)
Vierailija kirjoitti:
Se on suuri mysteeri. Maa on täynnään sairaita ihmisiä joilla on joku harvinainen diagnoosi joka estää kaikenlaisen työnteon ihan koko elämän ajan. Kivoja juttuja voi kyllä tehdä ja somettaa yms. Kokemuksen perustella yksi merkittävimmistä altistuttajista on vasemmistolaisuus.
Somettaminen voi olla sinut asia mitä pystyy tehdä koska sitä voi tehdä sängyssä maaten puhelimella.
En osaa sanoa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja viihdyn tietokoneella, mutta en koskaan pystyisi siihen noin pitkää aikaa putkeen.
Missä töissä riittää se, että selaa nettiä 12 h putkeen ja kirjoittelee välillä muutaman rivin kommentteja arkisista asioista sen sijaan että pitäisi vaikka koodata? Eihän netin selaus vie yhtään energiaa. Tietystikään se ei terveelle ihmiselle riitä virikkeeksi mutta se onkin eri asia.
Netin selailu muka vastaa jotain työntekoa? Joo ei kyllä yhtään. Jos on koukussa nettiin ja aikaa on, niin ihan hyvinhän siihen pystyy - muuhun ei sitten pystyiskään. Itse en nyt sentään ihan putkeen kellon ympäri ikinä ole, mutta oikeastaan periaatteessa kyllä (pienillä tauoilla).
Harjoitus tekee mestarin?
Vaikea kuvitella että joku oikeasti viettäisi niin paljon aikaa koneella kököttäen. Kroppa varmaan tarvitsee vastapainoksi paljon ja rankkaa liikuntaa. Ja silmätkin väsyy.
Toivottavasti kukaan (fyysisesti muunlaiseenkin menoon taipuva) ei oikeasti elä noin rajoittunutta elämää!
Vierailija kirjoitti:
ADHD:nä voin kertoa, että nettihöpötys ei vaadi keskittymiskykyä. Työt puolestaan vaativat tarkkuutta ja keskittymiskykyä.
ADHD ei tarkoita jatkuvaa täydellistä keskittymiskyvyttömyyttä, vaan vireystilan ja keskittymisen vaihtelua, johon ei pysty itse vaikuttamaan! Keskittyminen ja vireystila VAIHTELEE täysin hallitsemattomasti ja ennakoimattomasti pitkin päivää!
Ympäristön häiriötekijät vaikeuttavat keskittymistä ADHD henkilöillä huomattavasti keskimääräistä enemmän ja toisaalta tähän vaihteluun liittyy toinen ääripää, eli hyperfocus, joka tarkoittaa yllättäen sitä, että ajoittaisen päivän aikana vaihtelevan keskittymiskyvyttömyyden lisäksi ADHD henkilöt myös kykenevät hetkittäin keskittymään keskimääräistä huomattavasti paremmin! Hyperfocus kuitenkin vaatii myös häiriötöntä ympäristöä.
Kokeile jotain fyysisesti vaativaa työtä niin tulee enemmän semmoinen olo että olisi oikeasti tehny jotain hyödyllistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD ei tarkoita jatkuvaa täydellistä keskittymiskyvyttömyyttä, vaan vireystilan ja keskittymisen vaihtelua, johon ei pysty itse vaikuttamaan! Keskittyminen ja vireystila VAIHTELEE täysin hallitsemattomasti ja ennakoimattomasti pitkin päivää!
Ympäristön häiriötekijät vaikeuttavat keskittymistä ADHD henkilöillä huomattavasti keskimääräistä enemmän ja toisaalta tähän vaihteluun liittyy toinen ääripää, eli hyperfocus, joka tarkoittaa yllättäen sitä, että ajoittaisen päivän aikana vaihtelevan keskittymiskyvyttömyyden lisäksi ADHD henkilöt myös kykenevät hetkittäin keskittymään keskimääräistä huomattavasti paremmin! Hyperfocus kuitenkin vaatii myös häiriötöntä ympäristöä.
Kuvaavampi nimi olisikin aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaihtelun häiriö tms.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen hullu...
Enemmän sääntö kuin poikkeus että ei hätää..
Vierailija kirjoitti:
Juurihan masentunut tuohon pystyy, ei terve pystyisi.
Tämä, itse olen ollut 18 tuntia päivässä puhelimella viimeiset 10 vuotta.
Joku sellainen, jolla ei ole kauheasti vaihtoehtoja?
Olin pitkään sairaslomalla, enkä silloin muuta jaksanut kuin selata nettiä tai katsoa Netflixiä. Eli jos on vaikka jokin tuki- tai liikuntaelinvamma, eikä voi oikein tehdä muuta?
Eihän siihen mitään mielenterveysongelmia vaadita. Joku lievästi masentunut varmaan kanssa vois roikkua netissä, jos muuhun ei energiat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Missä töissä riittää se, että selaa nettiä 12 h putkeen ja kirjoittelee välillä muutaman rivin kommentteja arkisista asioista sen sijaan että pitäisi vaikka koodata? Eihän netin selaus vie yhtään energiaa. Tietystikään se ei terveelle ihmiselle riitä virikkeeksi mutta se onkin eri asia.
Melkein kaikko toimistotyö
En jaksakaan istua, mutta selälläni sängyssä kevyt kone mahan päällä aika kuluu hyvin.