Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lapselle asettaa rajoja vai onko muun maailman väistettävä äitejä lapsineen

Vierailija
07.12.2025 |

Tuollainen kysymys tuli mieleen. 

Asun lähellä leikkipuistoa ja minulla on koiria. Oikeastaan ainoa reitti metsään on kävellä tuon leikkipuiston vierestä. Minun ei tarvitse mennä sinne leikkipuistoon, mutta sen vieressä menee polku, jota pitkin me ja monet muut kulkevat metsään.

Läheisessä omakotitalossa oli kylässä joku nainen lapsineen. En tiedä onko talon tytär tai onko miehensä talon poika. Mutta siinä asuu vanhempi pariskunta. Kun kävelimme siitä koirien kanssa viime vappuna niin tämä nainen tuli huutamaan, että häntä häiritsee kun kakatan koiria leikkipuistossa.

Katsoin yllättyneenä naista ja vastasin, että leikkipuistohan on tuolla eikä tässä. Matkaa leikkipuistoon oli ehkä 20 metriä siitä. En myöskään mitenkään kakata koiriani siinä polulla. Siitä vaan menee paljon koiria ja ilmeisesti siellä käy öisin peuroja ja jäniksiä, joten koirat jäävät siihen haistelemaan mielellään. En tajunnut tätä hänelle sanoa. Olin niin yllättynyt vihamielisestä asenteesta, että löin koko homman leikiksi ja aloin selittää jotain kakkapussien ekologisuudesta.

Olen tuosta asti miettinyt, että voisiko tämä rouva asettaa lapsilleen rajat?  Kun häntä ällöttää, että koirat saattavat tahrata maata siinä kävelyreitillä niin olisiko hänen mahdollista asettaa lapsilleen rajat ja sanoa, että älkää menkö tuonne polulle kun siellä kulkee koiria, ja peuroja, ja jäniksiä ja ties mitä öisin. Vai onko minun lopetettava kävely tuossa polulla, koska hän ei halua asettaa lapsilleen rajoja ja käy siellä toisinaan kylässä? Minulla ei oikein ole kiertolenkkiä ainakaan kesäisin, koska asfaltti on koirille usein liian kuuma.

En ole sitä kävelyä lopettanut. Enkä lopeta. Päinvastoin, aloin liikkua siellä enemmän ja säännöllisemmin tuon tapauksen jälkeen. Mutta mieleen se jäi vaikka siitä on jo puoli vuotta..  Eikö me kaikki mahduta tänne elämään rintarinnan, vaikka lapset on toki tärkeitä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla