Suuri painonpudotus. Onko se haitaksi jos välillä pitää taukoa laihdutuksesta?
Olen laihtunut noin 20 kg. Toiset samat vielä jäljellä ja tiedän, että vuoden sisään ne ovat sulaneet. En palaa vanhoihin tottumuksiin, liikun viikkotasolla hyvin ja kohta liikunta lisääntyy entisestään kun aloitan salilla käynnin. Kuitenkin olen ollut todella stressaantunut arjessani ja nyt pms aikaan olen syönyt enemmän. Saattanut mennä jopa yli kulutuksen joinakin päivinä tai aika tasan niin ettei vajaille kaloreille ole mennyt. Paino "nousee" heti ja sekin stressaa. Välillä en vain jaksa viikkoon laihtua vaan syön mitä syön ja sitten taas vähennän.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ajattele painonpudotusta kuin treenaamisena: jos urheilet vuodessa 300 päivänä ja 65 pidät taukoa, kuntosi silti kohenee ja paranee.
Niin just, luulen myös. Suurimman osan ajasta syön terveellisesti ja hyvinkin kohtuullisesti, se tuntuu hyvältä ja oikealta. Nautin myös siitä mutta sitten välillä kroppa kaipaa selvästi lepoa, armollisuutta, silityksiä ja ravintoa, välillä sitä epäterveellistäkin ja kontrollista hellittämistä. Sitten taas saa boostia mennä eteenpäin. Tämä yleensä just kierron mukaan menee. Ap
Nestettä kertyy herkutellessa herkästi. Voi olla jopa hyväksi, jos välillä antaa keholle kaloreita. Saattaa antaa buustia energiankulutuksellekin. Pitkän aikavälin tulokset ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Nestettä kertyy herkutellessa herkästi. Voi olla jopa hyväksi, jos välillä antaa keholle kaloreita. Saattaa antaa buustia energiankulutuksellekin. Pitkän aikavälin tulokset ratkaisevat.
Joskus tulee vähän huono omatunto ehkä siitä että syö sellaista ruokaa mikä ei edes ravitse kehoa eli on ihan turhaa tavallaan. Niin se ehkä eniten tuntuu huonolta. Pitäisi kiinnittää herkutellessakin huomiota siihen millä herkuttelee. Eilen söin tummaa suklaata, pähkinöitä ja marjoja eli ihan ok juttu mutta joskus syön jotain tosi keinotekoista ja myrkyllistä höttöä. No nyt on taas herkut herkuteltu ja menkatkin alkoi eli tästä jouluun saakka taas menee kevyemmin. Ap
Saliharjoittelu siinä mielessä hyvä et kun lihasmassa kasvaa niin lepoaineenvaihduntakin korkeampi.
Tää vuodenaika on kyllä paha. Pimeys ja väsymys..
Ole laihduttanut yli 50kg ja vaihtelu kuuluu asiaan. En kuitenkaan pitäisi kun pieniä taukoja, koska yleensä tauko "jää päälle".
Jos on paljon stressiä, suosittelen kuntosalia tai muuta lihasharjoittelua. Lihasmassa itsessään helpottaa painonhallintaa, ja treeni saa stressitason alaspäin.
Ei, vaan juuri noin pitää laihduttaa, että pitää pieniä tasausjaksoja välillä. Jos koko ajan olet alikaloreilla menet säästöliekille, ja kun laihdutus loppuu, niin kulutuksesi saattaakin olla todella pientä. Tässä karkea esimerkki: eli jos sinun kokoisesi ja sinun tavallasi liikkuva kuluttaisin vaikka 2200 kaloria päivässä, niin säästöliekille jos menet, niin kulutus voi jäädä esim 1600 kaloriin. Suurin pudottaja -kilpailussa olleista näistä on karmeita esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan juuri noin pitää laihduttaa, että pitää pieniä tasausjaksoja välillä. Jos koko ajan olet alikaloreilla menet säästöliekille, ja kun laihdutus loppuu, niin kulutuksesi saattaakin olla todella pientä. Tässä karkea esimerkki: eli jos sinun kokoisesi ja sinun tavallasi liikkuva kuluttaisin vaikka 2200 kaloria päivässä, niin säästöliekille jos menet, niin kulutus voi jäädä esim 1600 kaloriin. Suurin pudottaja -kilpailussa olleista näistä on karmeita esimerkkejä.
Niin no se on kyllä ollut hurjaa miten siellä suurimassa pudottajassa heitä käskettiin laihtumaan. Ihan terveyden halventamista se oli :( tuntuu pahalta ihan miettiä, että ensin nöyrytetään niin että liikutetaan ihan kuoleman kielille asti ja sitten vielä niukasti ravintoa, rasvatonta ja täysin riittämätöntä.
Minun oma prosessi on aivan erilainen enkä ole missään kohtaa syönyt niukasti ja silti paino on pudonnut hyvin. Syön kyllä vähemmän ja kolme ateriaa maksimissaan yleensä mutta se mitä syön niin on ravintotiheää, rasvaa, kananmunia, lihaa, erilaisia herkullisisia kasviksia, juustoja, marjoja. En tarvitse mitään ihmeellistä ja sitten kävelen paljon. Ap
Mä ainakin pidän taukoja, ainakin jos lomailen tai muuten tuntuu ettei jaksa keskittyä. Kuitenkin tarkoitushan on että terveellisistä elämäntavoista tulee arkea, joten tavallaan sen tauon pitäminen on harjoittelua sitä tulevaa elämää varten! Ei tauon pitäminen tarkoitus että kaikki menisi läskiksi heti.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin pidän taukoja, ainakin jos lomailen tai muuten tuntuu ettei jaksa keskittyä. Kuitenkin tarkoitushan on että terveellisistä elämäntavoista tulee arkea, joten tavallaan sen tauon pitäminen on harjoittelua sitä tulevaa elämää varten! Ei tauon pitäminen tarkoitus että kaikki menisi läskiksi heti.
Joo niinpä. Ehkä minulla on vähän pelko että mitä jos menetän otteeni jos parina päivänä syön epäterveellisesti. En halua takaisin vanhaan niin kriiseilen välillä kun alan hölläämään. Mitään katastrofia ei kuitenkaan ole tapahtunut enää pitkiin aikoihin ja olen palannut takaisin raiteille nopeasti. Elämäntapahan tässä on se pääasia ja tahdon voida hyvin sekä tietty myös tahdon että se tulee näkymään etenevissä määrin myös ulospäin niin kuin onkin jo koko ajan tapahtunut. Ap
Ei ole. Ajattele painonpudotusta kuin treenaamisena: jos urheilet vuodessa 300 päivänä ja 65 pidät taukoa, kuntosi silti kohenee ja paranee.