Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotukea ei pitäisi myöntää ollenkaan niille joilla on vielä poismaksettavaa opintolainaa velkana

Vierailija
30.11.2025 |

Lainat ja velat tulee maksaa jokaisen omilla rahoilla ja tuloilla, ei yhteiskunnan tukimpenneillä ja veronmaksajien rahoilla. Eli vaikka olisi ne opiskeliaikaan saadut lainarahat jo opiskeluaikana tuhlannut harakoille ja heittönyt menemään taivaan tuuliin niin mielestäni pitäisi se jäljelle jäänyt velka jota maksetaan pois ja lyhentää olla este toimeentulotuen myöntämiselle ja saamiselle kunnes se lainan velka on korkoinen maksettu kokonaisuudessaan pois.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaatko ap muitakin ihmisryhmiä? Ja mitä vihamielisyytesi kertoo SINUSTA.

Vierailija
22/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa opiskella omilla varoillaan kannattaa jättää opiskelut väliin ja mennä töihin.

Niin, koska opintoja aina suoritetaan ihan vain harrastukseksi ja sen vastine on vain mennä töihin hyvää palkkaa tienaamaan suoraan peruskoulusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teidän provoilijoiden päässä on niin pahasti vinksahtanut että käytätte aikanne tällaisen paskan suoltamiseen?

Vierailija
24/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" opiskeliaikaan saadut lainarahat jo opiskeluaikana tuhlannut harakoille ja heittönyt menemään taivaan tuuliin"

Tai sitten käyttänyt elämiseen, kuten suurin osa opiskelijoista nykyään on pakotettu tekemään? Mihin kuvittelit niitä sitten käytettävän jos ei "taivaan tuuliin" (= elämiseen), sijoituksiin niin kuin rikkaiden penskat vai? Niiden rikkaiden jotka eivät sitä lainaa edes tarvitsisi?

Ja opintovelkaa ei muutenkaan oteta huomioon menoksi toimeentulotuessa joten ei sitä velkojen maksuun saakaan.

Vierailija
25/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aivan hirveää, kamalaa ja järkyttävää suorastaan, että kukaan kehtaa mennä opiskelemaan! Ja ottaa siihen lainaa että olisi varaa! Siis että jumalauta kehtaavat tuolla tavalla koittaa saada koulutuksen jolla mennä sitten töihin! Siis hyi mitä saastaa tuollainen porukka!

Mieluummin peruskoulusta suoraan työttömyysrahalle kouluttamattomana elämään. Kunnon ihminen ei mitään lainoja ottele saatana, nih. 

Vierailija
26/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinusta ensin kannattaa käydä töissä ja maksaa opintolaina ja sen jälkeen siirtyä toimeentulotuelle? Miksei kannattaisi jatkaa siellä töissä jos pystyy hyvin elättämään itsensä?

Vierailija
27/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa opiskella omilla varoillaan kannattaa jättää opiskelut väliin ja mennä töihin.

Nyt kun myös korkeakoulutettujen, joilla yleensä on vähiten työttömyyttä, työt ovat vähentyneet reilusti, kannattaa sinusta suosiolla olla kouluttautumatta ollenkaan ja vain "mennä töihin"? Te boomerit olette vähän hidasta sakkia, ei vieläkään mitään ymmärrystä siitä että ajat ovat muuttuneet sieltä 60-luvusta.

Vierailija
28/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin opintolainaa aikanaan sen takia että koulu oli 100 kilometrin päässä. Viikot asuin siellä ja viikonloput kotona. Opintoraha oli 200€ kuussa josta 100€ meni bussimatkoihin. 100€ olisi pitänyt ostaa ruuat ja muut koululle viikoksi ja maksaa puhelinlasku.

Sain lainan ja makselin sitä työttömänä takaisin 30€ kuussa, sain sen onneksi maksettua muutama vuos sit.

Ja sain samalla toimeentulotukeakin.

Tarkoitan että oli pakko ottaa lainaa että pystyi elämään siellä koululla, koululta sai kouluruuan mutta asuntolaan piti ostaa omat ruuat illaksi.

Vierailija
29/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on puurot ja vellit sekasin. opintolainan myöntää pankki joka on valtiosta erillinen taho. Nimellisesti Kela takaa sen lainan, mutta kyllä se tukirahoillakin maksettu lainaerä sille pankkiirille kelpaa ja siitä omasta persnahasta se lopulta velkaisella tyhjätaskulla tulee. Se, minkä velkainen rotta käyttäisi normaalisti vaikka kaljaan, meneekin nyt lainan lyhennyksiin.  

Ja sitä paitsi nimenomaan pankit haluaa että opiskelijat ovat velkaa vaikka loppu ikänsä pankille sillä siinä se niitten bisnes on. Ei siinä, että kaikki maksais yhtäkkiä velkansa pois. Ja samoin jos olet valtiolle velkaa ja tukien varassa, niin silloin olet juuri siinä asemassa, missä valtaa pitävät haluavat sinun olevan. 

Vierailija
30/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin opintolainaa aikanaan sen takia että koulu oli 100 kilometrin päässä. Viikot asuin siellä ja viikonloput kotona. Opintoraha oli 200€ kuussa josta 100€ meni bussimatkoihin. 100€ olisi pitänyt ostaa ruuat ja muut koululle viikoksi ja maksaa puhelinlasku.

Sain lainan ja makselin sitä työttömänä takaisin 30€ kuussa, sain sen onneksi maksettua muutama vuos sit.

Ja sain samalla toimeentulotukeakin.

Tarkoitan että oli pakko ottaa lainaa että pystyi elämään siellä koululla, koululta sai kouluruuan mutta asuntolaan piti ostaa omat ruuat illaksi.

Tuo on sentään järkevää. Itse otin kertalaakina 2000€ opintolainan järjestääkseni HÄÄT (oon mies). Se on niitä harvoja kertoja, kun olen kuullut Jumalan puhuvan minulle, kun maksoin viimeisen lainaerän samassa kuussa kun postista kolahti tuomioistuimen lausunto avioerosta. Mitä Jumala sanoi? Hän sanoi että "älä ole idiootti".

Vierailija
31/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on puurot ja vellit sekasin. opintolainan myöntää pankki joka on valtiosta erillinen taho. Nimellisesti Kela takaa sen lainan, mutta kyllä se tukirahoillakin maksettu lainaerä sille pankkiirille kelpaa ja siitä omasta persnahasta se lopulta velkaisella tyhjätaskulla tulee. Se, minkä velkainen rotta käyttäisi normaalisti vaikka kaljaan, meneekin nyt lainan lyhennyksiin.  

Ja sitä paitsi nimenomaan pankit haluaa että opiskelijat ovat velkaa vaikka loppu ikänsä pankille sillä siinä se niitten bisnes on. Ei siinä, että kaikki maksais yhtäkkiä velkansa pois. Ja samoin jos olet valtiolle velkaa ja tukien varassa, niin silloin olet juuri siinä asemassa, missä valtaa pitävät haluavat sinun olevan. 

Itse otin opintolainaa kun joku valtaa pitävä savusti minut laittomasti työttömäksi töistäni. En keksinyt siinä tilanteessa muuta kuin opiskelun. Siksi otin opintolainaa. Nyt se ei enää ole mahdollista uudestaan.

Vierailija
32/32 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä otin opintolainaa ihan elämiseen. Itse sen maksan pois ja olen töissä. Toimeentulotuessa opintolainaa ei lasketa menoiksi. 

Ap on vähä-älyinen trolli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä