Muistatko kun 1980-luvulla vielä myytiin lapsillekin 1 prosenttista lonkkua ja 1 olutta kioskilla?
itse ostin ala-asteella aina välillä sitä siideriä, se oli hyvää
tosin 36 vuotiaana minusta tuli sitten alkoholisti, olikohan syynä nuo lapsuuden kokemukset
tv mies 54 v
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sai vielä1990-luvullakin. Juotiin sitä Ekströmin(?) 1,5 litran omena- ja päärynäsiideriä joka synttäreillä ja juhlissa.
Herrljunga? Siinä oli ainakin kasarin lopulla tuo 2,8%,
Juurikin se
Kyllä nykyäänkin saa ruoanlaitto viiniä jostain kiinakaupoista lapsetkin ostaa, niissä 8% tms alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taisi olla jopa 2,6 prosenttista se lonkku, ja sitä myytiin tosiaan lapsillekin, tosin muistaakseni vain 1 kpl kerrallaan.
Sitten iski woke ja päätti että yhteiskunnan suurin velvollisuus ihmistä kohtaan on hyyzäys.
Nönnönnööö. Kerro että olet juonut aivosi mössöksi kertomatta että olet juonut aivosi mössöksi. Wokehullu.
Vai venäläinen trolli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taisi olla jopa 2,6 prosenttista se lonkku, ja sitä myytiin tosiaan lapsillekin, tosin muistaakseni vain 1 kpl kerrallaan.
Sitten iski woke ja päätti että yhteiskunnan suurin velvollisuus ihmistä kohtaan on hyyzäys.
Nönnönnööö. Kerro että olet juonut aivosi mössöksi kertomatta että olet juonut aivosi mössöksi. Wokehullu.
Vai venäläinen trolli?
Vladimir Putin on Suuri Johtaja!
Saatat muistaa väärin. Ykköskaljaa 2,6%:sta oli ja sitä sai 80-luvulla. Mutta menee 90-luvun alkuun, kun 2,8%:nen lonkero tuli kauppoihin ja sitähän sai myös alaikäisenä ostaa. Ja mikä parasta, ei ollut sitä greippikiljua vaan ihan giniin tehty. 1%:sta lonkeroa en muista!
Joka tapauksessa kaksi pulloa ykkösolutta vastasi yhtä a-olutta ja tuohan oli halpaa. Tarjouksessa sai meillä päin Anttilan ruokakaupasta 24 markkaa + pantti, koko korin! Noita tarjouksia oli varsinkin kesäisin. Oli siis halvempaa kuin keskiolut hinta kolahdussuhteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sai vielä1990-luvullakin. Juotiin sitä Ekströmin(?) 1,5 litran omena- ja päärynäsiideriä joka synttäreillä ja juhlissa.
Herrljunga? Siinä oli ainakin kasarin lopulla tuo 2,8%,
Juurikin se
Olinkin varma asiasta, koska viittasit ruotsalaiseen. Tuolloin ei ollut kovin paljon vaihtoehtoja. Ai niin. Hernekeitto on ruotsalainen perinneruoka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyäänkin saa ruoanlaitto viiniä jostain kiinakaupoista lapsetkin ostaa, niissä 8% tms alkoholia.
Ruoanlaittoviineissä ja -viinoissa alkoholi on yleensä teknisessä tai kulinaarisessa tarkoituksessa. Niihin lisätään usein:
reilusti suolaa,
joskus säilöntäaineita tai makuaineita,
jotta ne eivät olisi tarkoitettu juotavaksi. Tällöin ne luokitellaan elintarvikkeiksi, eivät alkoholijuomiksi, vaikka alkoholipitoisuus olisi esim. 8 %. Siksi niitä ei koske alkoholilain myynti-ikärajat.
Leirikoulussa 1986 pari poikaa yritti saada ykkösellä känniä ja joivat varmaan korillisen puoliksi. Kännistä en tiedä, mutta paha olo tuli ainakin...
En tainnut olla olemassa vielä silloin synnyin vuonna 89.
Lain mukaan sitä saa myydä vieläkin.
Taisin minä hulttiomaisen luokkakaverin yllyttämänä yhden kerran jonkun siiderin ostaa 80-luvulla joskus ala-asteen 5 tai 6 luokkalaisena, mutta enpä minä siitä sen kummemmin innostunut.
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa asut? Suomessa alkoholijuoman raja on 1,2%. Kaupoilla on omia rajoituksia niin, että eivät myy edes nollaprosenttista olutta eikä muita vastaavia juomia.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan sitä saa myydä vieläkin.
Mutta woke-kauppias ei uskalla myydä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa asut? Suomessa alkoholijuoman raja on 1,2%. Kaupoilla on omia rajoituksia niin, että eivät myy edes nollaprosenttista olutta eikä muita vastaavia juomia.
Kyse ei ollutkaan juomista vaan mausteista, jotka ilmeisesti ovat pienemmissä pulloissa. Tuskin niitä kukaan jaksaa juoda niin paljon, että olisi jotain vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan White Cap -siiderin. Taisi olla 2,6 %. Vihreässä lasipullossa ja valkoinen kruunukorkki. Kyllä siitä vähän känniin tuli kun taisin olla 6-7 -vuotias.
Höpöpuhetta. Siinä iässä alkoholi ei vaikuta.
Kotisimassakin on tyypillisesti noin 1 prosentti alkoholia. Jos snadi skidi juo sitä vaikkapa puolisen litraa, alkoholin vaikutuksen saattaa jo huomata esimerkiksi hilpeytymisenä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa oli väkeville ikäraja 15-vuotta kun asuin siellä ja lapset saivat hakea viiniä ja olutta kaupasta. Nykyään 15-vuotias saa Tanskassa enintään 16,5% alkoholia. Kauheaksi holhoamiseksi mennyt sielläkin. M51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,8 oli ykkösen vahvuus, sitä sai vapaasti. Aikalailla kyllä sai juoda, jos siitä meinasi kännin ottaa....
Vielä -70 luvulla myytiin I (eli ensimmäisen veroluokan) olutta puolen litran lasipulloissa, mm. Lahti I Olut (pilsneri pullo, kun se oli oluttyypiltään Pilseniläistä) oli yleinen I-Olut kaupoissa.
No sen 1/2 litran I-olutpullon sisältämä alkoholimäärä oli käytännössä ihan sama kun 1/3 Lahden keskiolut pullon alkoholimäärä. Eli kyllä siitä känniin tuli jos sitä juoda jaksoi ja *sella käydä aina välillä.
Minun isällä oli kesän mittaan muutama pisneripullo kori kellarissa, josta sitten saunajuomaksi haettiin yksi pullo. Juhannuksena ja nimipäivänäni sain itse koko pullon jostain 7-vuoden ikäisestä. Ja olin aika pehmyttä kaveria saunasta tulon jälkeen. Teetä saatoin juoda kupin vielä tuvalla ja sen jälkeen kömpiä vinttiin makupussiin nukkkumaan. Uni tuli käytännössä heti, ei jaksanut lukea Aku Ankkoja mitä yleensä pari ehti lukea ennen kuin alkoi väsyttää.
Minulle siitä ei omasta mielestä ole tullut mitään negatiivisia seuraamuksia. Olen ollut hyvin maltillinen alkoholin nauttimisesa, krapula tulee aika helposti jo 3-4 alkoholi annoksen juomisesta niin hyvin harvoin juon 3 enempää. -80 luvun nuorena aikuisena tuli käytyä 1-2 kertaa viikossa jossain ja juotua muutama tuoppi, kolmen kympin jälkeen -90 luvun alussa sitäkään ei enää jaksanut kun työ, harrastukset ja muu kiinnostsi enemmän. Mitään muita aineita en ole koskaan käyttänyt eikä edes kiinnostanut kokeilla niitä. Olen toki ollut paikalla kun muutama muu on pössytellyt, mutta en ottanut vaikka tarjottiin myös minulle.
Nykyisin, mm. tänä vuonna olen nauttinut alkoholia vain 5 kertaa ja 2-3 gintonic'ia per kerta. Sen verran, että hieman surisee korvien välissä ja lämmittää riittää alkoholiksi minulle per kerta. Jouluna juon vielä syödessä pullon hyvää punaviinia parin päivän lounailla ja siinä minun alkoholin kåyttö on tältä vuodelta. Niin kuin on ollut jo muutaman vuosikymmenen ajan sitä ennenkin.
Mutta joo, kyllä puolen litran pilsneristä tulee juovuksiin lähes yhtä lailla kun 1/3 litran keskiolut pullollisista. Pienempi ihminen ainakin, jos ei yhdestä niin muutamasta.
Pari prosenttia taitaa olla matala taso, mikä muodostu kaikessa semmoisessa käymistuotteen sivuseurauksena, mikä käymistä vaatii, siis ihan kotikaljassakin.