Miksi et ryhdy sukellushitsaajaksi?
Tai erikoistu johonkin muuhun työhön mitä harva osaa? Voit syyttää vain itseäsi, jos teet samaa mitä kaikki muutkin osaavat ja et menesty työmarkkinoilla.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Jäisin pohjalle.
Taikka pohjaan.
Tuo on käytännössä pelkkää matkatyötä, joten voisi olla hankalaa perheelliselle.
Mun miehellä on harvinainen ammatti, Suomessa on kyseisessä työssä vain neljä ihmistä. Koska työstä maksetaan todella hyvin, mieheni käy vaan kerran viikossa töissä eli matkoinen menee päivä tai kaksi mikä tarkoittaa että on paljon kotona.
Itse olin aiemmin työssä jota teki koko maailmassa viisi ihmistä, mutta työn pystyi tekemään kokonaan tietokoneella ilman matkustamista.
Tervryssyyt estää sukeltamisen ja minulla on lahjoja muille aloille.
Mulla on ahtaanpaikan kammo. Tosin, eihän sukeltaessa olisi ahtaassa paikassa. Mutta tappaisin itseni paniikkiin varmaan jo ensi sukelluksella.
Voisin hyvinkin harkita aloittajan ehdotusta, mutta kauanko kestää hankkia 2 ammattia eli sukeltajan ja hitsaajan ammattitaito?
Mulla on 56v nyt ikää ja onko tuossa jotain ikärajoituksia jos kouluttautuminen vie muutaman vuoden?
Ja otetaanko noihin töihin suoraan koulun penkiltä, ei jää tuossa oikein aikaa enää jollekin parin vuoden työharjoittelujaksolle, tulee jo eläke vastaan ja sitten ei pääse koskaan nauttimaan itse palkasta tai eläkekertymästä?
Olen jo, teen tosin kaikkea muutakin sukeltamalla kuin pelkkää hitsausta, laskutan 500€/h.
En pääse ajokoulua läpi. Olen noin muuten erikoisjoukkotyyppiä ja kykenen heittämällä tekemään 200 etunojaa, 55 leuanvetoa ja teen muutkin yliluonnolliset tulokset kuntotesteissä.
Kykenen sukeltamaan 3 min hengittämättä. Testattu kesällä.
Moni ammatti jää multa hahmotushäiriön vuoksi, koska en läpäise autokoulua. Kokeilin kerran sellaista että tulen taksilla töihin hoitamaan hommat, mutta nyt mulla on jo velkaa 100 000 e ylikin. Kokoajan naksuttaa lisää velkaa.
Työkalut ja sukelluslaitteet painaa 24kg.
Mä olisin valmis mutta se autokoulu. Kerran ajoin ilman korttia ja rytisi pahasti. Onneksi kukaan ei kuollut vaan vahingoittui vakavasti vammaieksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvinkin harkita aloittajan ehdotusta, mutta kauanko kestää hankkia 2 ammattia eli sukeltajan ja hitsaajan ammattitaito?
Mulla on 56v nyt ikää ja onko tuossa jotain ikärajoituksia jos kouluttautuminen vie muutaman vuoden?
Ja otetaanko noihin töihin suoraan koulun penkiltä, ei jää tuossa oikein aikaa enää jollekin parin vuoden työharjoittelujaksolle, tulee jo eläke vastaan ja sitten ei pääse koskaan nauttimaan itse palkasta tai eläkekertymästä?
Pari tonnia tiskiiin niin paperit ja 10v kokemus tulee Nigeriasta sulle alle 3 viikossa, sitten vaan töissä sanot juu hitsattu on ja pitää ja menet vain tuurilla ne laivat seilaa asenteella, jos työnjälkiä on siis heikkoa, niin siihen on jo suomessa totuttu todella monella alalla, ala-arvoinen työnlaatu on ihan normaali ilmilö.
Loin jo yritysidean ja tämä tuottaa monta työpaikkaa:
LAHTI JULISTAA LINJA-AUTOT KIELLETYIKSI TILALLE TULEVAT POLTTOÖLJYLLÄ KULKEVAT SÄHKÖRAITIOVAUNUT, MATKA MAKSUU KAIKISSA SUUNNISSA 1 €
Lahti tekee nyt jotain, mitä yksikään kaupunki, valtio tai edes galaksi ei ole koskaan uskaltanut tehdä: se poistaa kaikki linja-autot, aivan jokaisen. Ei enää dieselpöhäisiä busseja, ei sähköbusseja, ei pikkubusseja ei edes turistibusseja. Koko kalusto viedään satamaan ja lähetetään suurella näyttävyydellä kohti kansainvälistä Kierrätyksen mysteerikuilua.
Mutta mitä tilalle?
Polttoöljyllä kulkevat sähköraitiovaunut.
Kyllä, kuulit oikein. Ne ovat sähköraitiovaunuja, jotka jostain syystä silti kulkevat polttoöljyllä, koska Lahdessa teknologinen logiikka toimii täysin omien kosmisten sääntöjensä mukaan. Vaunut surisevat sähköisesti, mutta samalla pärisevät öljystä, ja kukaan ei osaa selittää miksi eivät insinöörit, eivät virkamiehet, eivät edes ne hullut visionäärit, jotka päättivät tästä.
Raitiovaunulinjoja vedetään joka kaupunginosaan:
Liipolaan menee vuoristoratamaisesti mutkitteleva linja
Mukkulaan rakennetaan kaksikerroksinen raitiotunneli
Jalkarantaan tehdään rantabaana, jossa vaunu kulkee veden päällä sähkööljymagneettien avulla
Kiveriöön avataan maailman ensimmäinen pää alaspäin roikkuva ratikka
Keskusta muuttuu kokonaan raiteiseksi labyrintiksi, josta ulos löytää vain jos ostaa 1 €:n lipun
Ja se hintapuoli.
Koko matkan hinta minne tahansa, milloin tahansa, vaikka keskellä yötä on 1 euro. Yksi kolikko. Yksi metallinen lupaus logistisesta kaaoksesta.
Lahtelaiset ovat hämmentyneitä mutta tyytyväisiä. Jotkut väittävät, että polttoöljyllä kulkeva sähköraitiovaunu on teknologinen mahdottomuus, toiset sanovat sen olevan kaupungin paras päätös sitten sen jälkeen kun keksittiin toriparkki, ja osa uskoo vaunujen olevan itse asiassa elossa ja kommunikoivan telepaattisesti.
Yksi asia kuitenkin on varma:
Lahti ei enää koskaan palaa tavalliseen joukkoliikenteeseen.
Koska minulla on jo nyt siisti sisätyö, mistä tienaan enemmän kuin tarpeeksi.
Kommunismissa kaikki oli pakkotöissä ja työttömiä ei ollut. Se ei toiminut.
Kapitalismi toimii. Siinä on työttömiä ja osa ihmisistä ei kuulu työelämään. He eivät ole tuottavia. Heitä pitää elättää tuilla.
Tämä on yksinkertaisinta ja tulee halvimmaksi kaikile. Ne tekee töitä joita se hyödyttää ja turhat työpaikat kuolee pois.
minä olen sukelluskanttori. odottelen, että työvoimatoimisto tarjoaisi koulutukseni mukaista työtä
Eikös nuo sukellushitsaajat ole yleensä päätyössään palomiehiä jotka tekee iltatöinä kaikenlaisia sukellushommia? Eli sukeltamista ei riittäisi kokopäiväiseksi työksi vaan pitää tehdä osa-aikaisena.
Jäisin pohjalle.