Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mika on eri vaatteittesi kayttoika? Mita pidat pitkaaikaisena ja mita lyhytaikaisena kayttona ja mille tuotteille nama kayttoiat sopivat parhaiten? ev

Vierailija
19.04.2007 |

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sukkahousut saattavat kestää 1 tunnin ehjinä :D Mä oon vaatefriikki ja vaatteet vaihtuu aika tiuhaan (kirpparille, ystäville, kustomointiin). Klassikot pyrin säilyttämään tai ainakin jonkun aikaa :) KYllästynkin aika nopsaan, jotkut farkkut saattavat 1 käyttökerran jälkeen päätyä kirppiksille, mut yhdet lempparifarkut ovat olleet mulla aktiivisessa käytössä vuodesta 1998 saakka :)

Vierailija
2/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymystä. Täh?

Tarkoitatko, että mitä vaatetta voi pitää päivän ja sen jälkeen pesuun ja mitä kaksi päivää ja sen jälkeen pesuun???

Rintaliivejä pidän kaksi päivää, muut alusvaatteet päivän, farkkuja voi pitää useamman päivän, jos ei tule mitään tahroja. Kotipaitoja voin pitää kolme-neljä päivää, työpaitoja kaksi päivää, mutta ei peräkkäisinä päivinä KOSKAAN. Housuja voi pitää peräkkäisinä päivinä eikä aina jaksa pestä usein, jos on vaikka lempparit...

Mitä siis tarkoiti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen yltää ehkä öljykangastakki, joku juhla-asu, turkki, laadukas villakangastakki.

Lyhytaikaisena pidän ehkä 1 vuosi, eli halpa Seppälän tai Elloksen vaate joka on menettänyt ryhtinsä. Sen lyhyempi aika minulla tarkoittaa jo virheostosta, eli olen ostaessa arvioinut värin, tyylin tai koon väärin, tai kengät on epämukavat.

Normaalina pitäisin laadukasta pukua/kenkiä/takkia n. 5 vuotta, sen jälkeen on tyyli ajanut ohi ja olen itse niin lopen kyllästynyt että laitan pois.

Vierailija
4/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonosti muotoiltu kysymys.

Pitkäikäisimpiä ovat hameet, joita käytän suht harvoin ja lähinnä kesällä = eivät kulu. Ne eivät myöskään likaannu pysyvästi, kuten joskus vaikkapa valkoiset paidat kellastuu kainaloista. Paitoihin voi pinttyä hien hajuakin. Siksi paidat yleensä lyhytikäisin vaate. Mutta kyllä paidatkin on 1-3 v käytössä, päällyspaidat pidempäänkin, jos niitä vaan jaksaa katsella... Toki jotkut hutiostokset tms. voi " kestää" vain kerran käytön.

Vierailija
5/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs huoltoväli rintsikoilla?

Jotkut pitää vain päivän, toiset melkein viikon. Mites teillä? Entä voiko pitää peräkkäisinä päivinä (julkisesti) samoja vaatteita?

Vierailija
6/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoja päivässä). Sillä juoksulenkillä ei pärjää pitsihempeilyrimtsikoilla, eikä olkaimettoman juhlamekon kanssa pidetä urheiluliivejä jne. En koskaan pidä (kotonakaan) samoja vaatteita kahtena päivänä peräkkäin.

Vierailija:

Jotkut pitää vain päivän, toiset melkein viikon. Mites teillä? Entä voiko pitää peräkkäisinä päivinä (julkisesti) samoja vaatteita?

Vierailija
7/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomaan käyttöiän lyhentyneen tässä vuosien varrella. Pidän jatkuvasti arjessa trikoopaitoja, niiden käyttöikä on vuosi-kaksi. Farkkujen käyttöikä suunnilleen sama.

Alusvaatteissa hiukan pidempi, niitä on suhteessa varmaan enemmän.

Takkien ikä pari-kolme vuotta, sitten kirpparille.

Kengät 2-5 vuotta ja sitten roskiin. Niistä ei käyttöön enää jää.

Harvemmin käytettäviä vaatteita voi pitää useita vuosia, tosin niitäkin haluaa uudistaa. Jos ovat vielä kuosissaan, voin käyttää viisi vuotta sitten hankkimaani vaatetta, jos saan sen kivasti sopimaan nykyisiin.

Mulla on aika vähän klassikoita, tyyli tosin on suht klassinen. Tai paremminkin basic.

Vierailija
8/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäikäisiä vaatteita ovat ne, joita käytetään vuosia. Ajattomat juhlavaatteet, takit, jotkut ulkoiluvaattet jne. Käyttöikään vaikuttaa tietysti laadun ja tyylin lisäksi vaatteen käytön määrä (juuri juhlavaatteet), mutta joku nahkatakki tai hyvälaatuinen trikoopaita voi kestää pitkäänkin tiheässä käytössä.

Lyhytikäisiä ovat huonolaatuiset vaattet, jotka menevät muodottomiksi ja nyppyisiksi jo muutaman pesun jälkeen. Joskus itse söhlii ja pilaa vaatteen esim. pysyvillä tahroilla tai repimällä johonkin naulaan. Tai vaattet, joita ei tule pidettyä syystä tai toisesta ja lopulta pannaan kiertoon kaappitilaa viemästä.

Yleensä tavallisia vaatteita katselee sen vuoden, pari ja sitten ne menevät mökille rymyvaatteiksi tai kiertoon. Siinä ajassa arkikäytössä olevat farkut alkavat pussittaa polvista, T-paidat viruvat ja haalistuvat jne. Takeissa kierto on hitaampaa.

Vierailija
9/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat talvisaappaat, villakangastakki, leninkejä, mustat avokkaat.

Lyhytikäisenä, ja kuten joku sanoikin alle vuoden käytössä olevia virheostoksia, on ollut jotain hätäostoksia, joita ei ole harkittu tarpeeksi.

Vierailija
10/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillain oli vaan vaikeuksia ymmärtää lukemaansa.

Vierailija
11/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlarintsikoissa, niin mikä se neljäs käyttötarkoitus voisi olla?

S80:

kertoja päivässä). Sillä juoksulenkillä ei pärjää pitsihempeilyrimtsikoilla, eikä olkaimettoman juhlamekon kanssa pidetä urheiluliivejä jne. En koskaan pidä (kotonakaan) samoja vaatteita kahtena päivänä peräkkäin.

Vierailija:

Vierailija
12/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallisuuksiin mennessään turhaa kertakulutusta, mutta perusvaatetusta tukeakseen ihan paikallaan. Pitkäikäiseen käyttöön taas sopii ja sopii odottaa klassiset mallit, villakangastakki, nahkatakki, juhlaleningit, jakkupuvut.

Vierailija
13/13 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla pitkäikäisimpiä on n. 10 vuotta vanha vaatehuoneen t-paita ja valkoinen paitapusero (ihmeellistä mutta totta, enkä edes ostaessa tiennyt kuinka hyvälaatuiset ostin), äidin vintage-hame joka lienee n. 30 vuotta vanha, käytössä myös mummon vanha vintage-talvitakki, ikää lähemmäs 50 vuotta. Yhdet saappaat ovat kestäneet hyvinä 10 vuotta, tosin olivat joitakin vuosia poissa käytöstä, nyt käytössä uudelleen (muoti kiertää ympyrää ;) ).

Normaalisti farkut kestää 3-5 vuotta, paidat, villatakit yms. 1-3 vuotta, hameet 3-5 vuotta, alupaidat (hihnapaidat yms.) n. 2-4 vuotta, mekot 3-6 vuotta... rintaliivit yleensä korkeintaan 3 vuotta ja alkkarit 2-3 vuotta.

Ja rintaliivien huoltovälit mulla: käytän helposti samoja monta kertaa ennen pesemistä. Yritän pestä samaan aikaan niihin kuuluvien aluhousujen kanssa että värit pysyy samana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan