Maidoton dietti 2viikkoa, mitä leivän päälle :)
Aloitin eilen maidottoman dietin ja koska en ole kova maitotuotteita syömään muutenkaan niin ei pitäisi ottaa kovin koville kunnes tajusin, etten voi laittaa kahviin maitoa, salaattiin raejuustoa ja se pahin.... suklaa, argh miten voin elää ilman sitä ;-)
Tänä aamuna aloin miettimään, että mitä ihmettä laitan leivän päälle. Juustoa en käytä mutta leipä ilman " voita" on kuivaa.
Meidän 3kk neidillä taipeissa ihottumaan ja niin kovin kuiva iho, että neuvolassa kehoittivat olemaan ilman maitoa, neiti elää täysin äidinmaidolla.
Aurinkoista päivää ja kiitos kaikista vinkeistä millä maitotuotteita voi korvata!
Kommentit (11)
Hei, jostain koliikkioppaasta luin että voi on ainoa maitotuote, jossa maitoproteiinit muuttuvat niin, että sitä voi maidottomalla dieetillä käyttää.
Joo, tummansininen Keiju-margariini on maidotonta, sitä syödään täälläkin :)
Itse laitoin viimeksi kahvin sekaan Oatlyn kaurakermaa ja ihan ok oli maku. Oatlyltä ja GoGreeniltä löytyy hyviä kaurapohjaisia tuotteita. Itse en ole soijapohjaisia uskaltanut käyttää, koska soija on kuitenkin allergisoiva.
Ja suklaista mielestäni ainakin WienerNougat on maidoton. Ja tummista suklaista taitaa löytyä myös jotain maidotonta.
Tsemppiä dieettiin! Loppujen lopuksi se on aika helppoa, kun oppii, mitä saa syödä.
Ja ainakin isommista marketeista löytyy soijapohjaista sulatejuustoa. Myös soijapohjaista edamjuustoa on olemassa. Tai välimeren tyyliin oliiviöljyä ja halutessa merisuolaa tai yrttejä mukaan. Testaa myös oliivitapenade tai tomaatti-paprika---? jotain...löytyy markettien hyllyiltä oliivien ja aurinkokuivattujen tomaattien kanssa samoilta tietämiltä. Samoilla hyllyillä on joskus rucolapestoa tmv. jossa ei ole juustoa.
Tsemppiä dieettiin! Ainakin oppii lukemaan tuoteselosteita ;)
englantilaiseen tapaan paahtoleivällä.
Ainakin isommista k-marketeista löytyy juustohyllystä ihania tuotteita tuon goreenin ja outleyn lisäksi. Aivan ihania " juustoja" tyyliin mozzarella ja cheddar sekä palana että yksittäispakattuna. Itse olin ihan surkuna aluksi dieetillä, mutta ne löydettyäni koko perhe käytännön syistä dieettailee ja kaikki ruuat ovat menneet täydestä. Ruohonjuuresta (googleta, jos ei tuttu) löytyy karkkeja ja " suklaatakin" .
Margariinihyllyä tutkiessa löydät kyllä sieltä sellasen kasvisrasvaseoksen jossa lukee selkeästi MAIDOTON. Niitä on useita. Maidon sijasta voit juoda kaurajuomaa, riisimaitoa tai soijamaitoa, niitä voi käyttää myös leivonnassa, itse olen jo tuolla " margariinillä" ja kaurajuomalla toskapiirakkaa leiponut (suklaan korvikkeena ;o) Pakkohan sejotain hyvää on saada.
Ruokakerman tapaisia on myös, meiän kaupassa ainakin löytyy osiosta Erikoismaidot. Tofujätsiä, soijajugurtteja...
Tsemppiä maidottomaan dieettiin! Täällä sama menossa...
HANNELE
Voi ei todellakaan käy jos on maidolle allerginen. Meillä pienikin määrä voimariinia (kanat oli paistettu voimariinissa) sai aikaan kahden päivän huudot, joten kaksi viikkoa kannattaa täysin ehdotonta diettiä pitää yllä.
Sininen keiju tosiaan käy. ja siinä ei ole edes soijalesitiiniä, mitä monessa kasvirasvassa on.
Suklaata varmaan ei kannata syödä, mutta periaatteessa tummat suklaat ovat maidottomia. Niissä tosin on kaikissa soijalesitiiniä joka ei sitten soija-allergiselle käy.
Himoissaan ei kannata alkaa syömään sitten niitä soijatuotteita (tofua tms.) jos ne eivät ole aikaisemmin kuuluneet ruokavalioosi. Aika moni on allerginen myös soijalle joten kannattaa pitää ruokavalio mahd. yksin kertaisena ainakin tuo kaksi viikkoa ennen kuin saa oireet katoamaan.
Kauramaito käy parhaiten mielestäni kahviin, mutta se täytyy ensin kaataa kuppiin ja päälle kahvia tai laittaa vasta sitten kun kahvi on vähn jäähtynyt, koska muuten juoksettuu. KAurakermat on hyviä ja vaniljasoosi on ihan ehdotonta nannaa :)
hummus tai muut kikhernetahnat, Kallen tms. mätitahna (luulisin, että on maidoton), tomaattipyre-oliiviöljy-mausteseos
kiitos kaikille!
Eihän tässä ole mitään ongelmaa enää, tein listan ja lähetin miehen ja esikoisen ostoksille ja keitän ensimmäisenä kahvit kun kauppareissulta saapuvat.
eli " ota silmä käteen ja lue tuoteselosteet" :)
Miun makuun parasta teessä on tähän mennessä (1 kk maidottomalla ja nyt myös munattomalla dieetillä) ollut Alpro Soya Light -soijajuoma. Se ei maistu läheskään niin jauhoiselle kuten esim. kauramaito tai normaali Apro Soya. Kahvia en juo, niin en tiedä miten siinä maistuu.
Herkutteluun löytyy Alprolta myös vaniljan- ja suklaanmakuisia soijapohjaisia vanukkaita ja ainakin tuo suklaaversio on varsin maukas. Maidottomia jäätelöitäkin löytyy; Oatly on kaurapojainen ja siitä löytyy ainakin vanilja- ja mansikkaversiot. Tofuline on soijapohjainen ja siitä on vaniljaa, suklaata, toffeeta. Pirkalla löytyy kans oma tofujäätelösarja, jossa kuulemma appelsiiniversio on herkullinen. Sitä en valitettavasti itse ole vielä löytänyt kaupasta. Sitten on olemassa riisipohjainen Rys-jäätelö; olen löytänyt yhtä sorttia, vaniljaa suklaarippelillä ja hyvää oli sekin. :)
Brunbergillä on pari tummaa maidotonta suklaata: toinen " perus" tumma suklaa (100 g), aika tujun makuinen ja toinen sokeriton tumma suklaa (50 g), joka miusta maistuu paremmalta. Se on makeutettu maltitolilla. Samalta valimistajalta löytyy myös tumma riisisuklaa, joka on hyvän makuinen.
Alla linkki varmasti maidottomien ja munattomien herkkujen listaan. Ei tarvii kyllä kuivin suin olla. :):
http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=3426&mode=…
Mutta tosiaan kannattaa _aina_ lukea tuoteselosteet tarkkaan, sillä maitoproteiiniä voi olla aika monessa paikassa. Ks. alla oleva linkki aineista, joita kannattaa välttää.
http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/tieto/maitoallergia.htm
Muistaakseni tummansininen keiju on maidotonta. Sittenhän on kaura, riisi ja soija maitoja, ruokakermoja ja jugurtteja, en tosin suosittele ainakaan kahviin kauramaitoa, maistuu nimittäin kaurapuuron ja kahvin sekoitukselta :). Kauramaito on tosi hyvää ainakin leivontaan ja ruuanlaittoon, käytin myös kaura " ruokakermaa" joka kanssa ok ja kaura jäätelö ja kaura vaniljakastike myös hyviä, jos tekee mieli herkutella ;). Itse en soijan mausta tykännyt, mutta soijatuotteita löytyy paljon, kannattaa kokeilla.