Aurinkopaneelit kusetusta
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011609614.html
Pitihän se arvata. Paneelit eivät ikinä maksa itseään takaisin ja pahimmillaan rikkovat katon tai aiheuttavat tulipalon.
Samat puupäät jotka ostelevat sähköautoja haksahtivat tähän banneellikusetukseen.
Kommentit (13)
Älä meille muille valita jos et ole oppinut peruskoulussa laskemaan ja hankit paneelit.
Riippuu tapauksesta maksaako vai ei. Mulla 8000€ paketti olisi kuolettanut hintansa n. kolmessakymmenessä vuodessa kun kaupustelija laski rehellisesti. Ensin kehui että 8 - 10 vuotta olisi aika. Ysikymppisenä olisin saanut nauttia "maksetuista" paneeleista.
miten niin kusetusta? Nehän tuottavat sähköä. Mikä taas sen sähkön hinta on riippuu tietenkin paneelien hinnasta ja sääolosuhteista.
Itse saan kaiken käyttösähköni aurinkopaneeleista. Tosin asunkin pakettiautossa ja asun maassa jossa aurinko paistaa aika paljon enemmän kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
miten niin kusetusta? Nehän tuottavat sähköä. Mikä taas sen sähkön hinta on riippuu tietenkin paneelien hinnasta ja sääolosuhteista.
Hyötysuhde max 25% jos on aurinkoinen vuosi.
Tuo tarkoittaa sitä ett nyk 2000e/v sähkölaskut pienenee max 500e:lla. Hyvällä tuurilla 8000e paneelit kuoleentuu 16 vuodessa
Jotkut paneeleita myyvät helppoheikit lupailevat jopa kuuden (6) vuoden takaisinmaksuaikaa.
Huutista.
20 vuodessa säästää lopulta pari sataa ja kattoremppa vie sitten 20 tonnia.
Pitääkö kaikkeen aina uskoa ja rynnätä heti kauppaan ostamaa jotta voi kehua että mä olin ensimmäinen.
Sitä saa skeidaa kun ei ota asioista selvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyötysuhde max 25% jos on aurinkoinen vuosi.
Tuo tarkoittaa sitä ett nyk 2000e/v sähkölaskut pienenee max 500e:lla. Hyvällä tuurilla 8000e paneelit kuoleentuu 16 vuodessa
On meillä tuotto paljon enemmän kuin 25% kulutuksesta. Noin 50% koko vuodelta, ja ylimääräisen voi myydä. Aurinkopaneelit ja sähköauto on paras yhdistelmä. Bensan hintaan verrattuna kuoletus lyhenee nopeasti.
Vanhemmat nuukat miehet huvittaa kun kehuuvat miten säästää. 20000€ työnnetään paneeleihin ja vielä kehataan säästöstä puhua
Ja joka 7. vuosi kun menee invertteri (se kallein osa) niin takaisinmaksuaika 2X.
Uudesta aurinkovoimamuurista tulee 400 kilometriä pitkä ja 5 kilometriä leveä. Oikea Kiinan muuri on tuhansia kilometrejä pitkä.
Tavoitteena on tuottaa enimmillään sata gigawattia eli noin sadan modernin ydinvoimalan tuotannon verran sähköä. Valmistuttuaan muuri kattaa 2030-luvulla koko 22 miljoonan asukkaan Pekingin sähköntarpeen. Tähän mennessä valmiina on vajaat 10 prosenttia.
Miten sen suhteuttaa.
Hommaa pari sähköautoa pihaan seisomaan ja latailee niiden akkuja.