Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet lastenkodeissa asuneet ovat aikuisina hmm hieman elämänkoululaisia?

Vierailija
21.11.2025 |

Lisäksi moni on ammatiltaan vain lähihoitaja tms. Kauheasti ei taida olla maistereita?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenkoti on yleensä sellainen säilytyspaikka. Ei niissä rohkaista eikä kannusteta.

Vierailija
2/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai yleensäkään lastensuojelun asiakkaina olleet sijoitetut. Ei elämämkoululaisuus liity ammattiin vaan käytökseen.

Tunnen lapsena vanhempansa menettäneen sijoitetun joka on niin elämäm koulu. Kuvittelee olevansa ainoa jolla on ollut rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on viety pois suvun piiristä. laitoshoito vaurioittaa ja traumatisoi.monia hyväksikäytetään laitoksessa tai sijaisperheessä.

suvun normaalein perhe olis parempi vaihtoehto ja se et sais pitää kivat naapurit ja kaverit. laitokset estää kaveruuden ja samoin sijaisperheet ei anna tavata esim.mummoa ja pappaa mikä on väärin ja rikos ihmisyyttä kohtaan.

Vierailija
4/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenkoti on yleensä sellainen säilytyspaikka. Ei niissä rohkaista eikä kannusteta.

Nykyään lastenkoteihin päätyy vain ongelmatapaukset jotka ei ole perhekuntoisia.

Vierailija
5/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimä. Sen osuudesta ei puhuta riittävästi, kun suomessa on illuusio, että kenestä vaan voi tulla mitä vaan. 

Moni ongelma on periytyvä. Siis psykopatia, Asperger, huono älykkyys, adhd jne. 

Vierailija
6/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lastenkodit ovat karseita paikkoja.

Vierailija
7/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska on viety pois suvun piiristä. laitoshoito vaurioittaa ja traumatisoi.monia hyväksikäytetään laitoksessa tai sijaisperheessä.

suvun normaalein perhe olis parempi vaihtoehto ja se et sais pitää kivat naapurit ja kaverit. laitokset estää kaveruuden ja samoin sijaisperheet ei anna tavata esim.mummoa ja pappaa mikä on väärin ja rikos ihmisyyttä kohtaan.

Höpönpöpön. Omat vanhempani olivat sijaisvanhempina ja kyllä nämä sijoiteut lapset tapasivat biosukulaisiaan.

Vierailija
8/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ilkeä aloitus näitä lapsia kohtaan. Ketään ei saisi tuomita lapsuutensa tai ammatin vuoksi. 

Vierailija
9/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on traumatisoituneita päihdetyyppejä olleet. Ja tytöt hyväksikäytettyjä.

Vierailija
10/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimä. Sen osuudesta ei puhuta riittävästi, kun suomessa on illuusio, että kenestä vaan voi tulla mitä vaan. 

Osin totta, mutta perimän huonot vaikutukset voisivat vähentyä jos kokisi esim. normaalin lapsuuden ja nuoruuden, saisi turvaa, tukea, positiivisia kokemuksia jne. 

Vierailija
11/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa ilkeä aloitus näitä lapsia kohtaan. Ketään ei saisi tuomita lapsuutensa tai ammatin vuoksi. 

En minä ainakaan koe että minulla olisi kauheasti yhteistä jollain entisellä lasuasiakkaalla joka rampannut sosiaalihuollossa laitokseen ja sukulaisperheisiin.

Vierailija
12/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan koe että minulla olisi kauheasti yhteistä jollain entisellä lasuasiakkaalla joka rampannut sosiaalihuollossa laitokseen ja sukulaisperheisiin.

Osa ei ole lasun kautta tulleita. Eikä otettu huostaan.

Vierailija
13/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osin totta, mutta perimän huonot vaikutukset voisivat vähentyä jos kokisi esim. normaalin lapsuuden ja nuoruuden, saisi turvaa, tukea, positiivisia kokemuksia jne. 

On myös omia valintoja. Lasuasiakkaat saa enemmän turvaa ja tukea kuin biovanhempien kanssa elävät lapset.

Vierailija
14/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut ja veljeni olisi vanhempani sisarus ottanut mutta ei käynyt sosiaalihuollolle. Kyllä laitos on eri asia kuin perhe. Kaiken lisäksi olin arka lapsi joka oli vanhemman takia laitoksessa missä muut laitoslaiset olivat sellaisia "hurjempia" nuoria joten vähän sai olla silmätikkuna sekä siellä että koulussa.

Veljeni on hyvässä ammatissa ja hänellä menee hyvin, tosin ei ollut laitoksessa yhtä kauan aikaa kuin minä. Mutta luulen että minun masennus ym. johtuu sekä suhteesta vanhempiini, koulukiusaamisesta että laitoselämästä.

Vierailija
15/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu, mutta varmaan se on sama ilmiö kuin että opettajien lapsista tulee useammin narkkareita kuin narkkareiden lapsista.

Vierailija
16/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ei ole lasun kautta tulleita. Eikä otettu huostaan.

Ketkä ei ole?

Vierailija
17/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole lapsen vika eikä myöskään ole millään tavalla aikuisen vika, että on vaurioitunut lapsuudessa. 

Vierailija
18/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovinpa olet varma, ettei oma lapsesi päädy lasun asiakkaaksi. Oot varmaan niitä joiden lapsi alkaa käyttää huumeita ja vanhempi ei huomaa mitään.

Vierailija
19/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa lastenkodeissa lapsia passataan ja annetaan heille kaikkea yhteuskunnan rahoilla, eivät opi siihen, että elämä vaatii itseltäänkin jotain. Lähipiirissäni on näitä ollut ja on  edelleen.

Vierailija
20/28 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se suku, ei  se katoa, vaikka lapsi on lastenkodissa. Viikonloput ollaan ryyppyporukoissa isovanhempien ja setien luona, viikot laitoksessa. Huostaanotetuille lapsille parasta olisi ero perheestä ja suvusta, koska kaikki kielteinen tulee sieltä, ei lapsi päädy lastenkotiin sattumalta. Kyllä sossu ensin yrittää löytää edes yhden normaalin sukulaisperheen, mutta kun niitä ei ole, niin laitos on parempi paikka kuin elämä insestimummon kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä