Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette ihmisestä, joka syö välillä ihan mitä vain, ja toisinaan ei melkein mitään?

Vierailija
21.11.2025 |

Mitä ajattelette ihmisestä, jolla on välillä todella tiukka ruokavalio, melkein mitään ei voi syödä, ja sitten saattaa olla pitkiäkin aikoja, ettei ole mitään rajoituksia?

Mistä tällainen voi johtua? 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen ruokahalunsa on vaihteleva

Vierailija
2/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaverilla on ADHD ja on vähän tuollainen. Ollaan joko maailman tiukimmalla dieetillä ja käydään salilla joka päivä, tai sitten ei tee yhtään mitään. Sanoi siis itse, että hänen ADHD aiheuttaa tuota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää toisten syömisiä kyttäävät ihmiset. Töissäkin aina joku päivittelee etkösäsyömitäänkauheetamäenjaksais. Ei, en syö, olen syönyt ennen työvuoroa ja seuraavan kerran syön kun pääsen kotiin. 

Vierailija
4/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seuraile toisten syömisiä enkä jaksa pohtia toisten asioita. 

Vierailija
5/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällainen. En harrasta dieettejä enkä tarkkaile painoani. Joskus ei vaan tee mieli ruokaa ja pitää oikein muistuttaa itseään että syö jotain viimeistään illalla. Joskus sitä menee enemmän. 

Vierailija
6/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on fyysinen sairaus, joka on pitkiä aikoja (vuosia) oireeton. Silloin voin syödä mitä vain. Mutta oireisina kausina on pakko rajoittaa ruokavaliota, jotta toimintakyky pysyy edes kohtuullisena ja kivut kurissa.

Vierailija
7/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaverilla on ADHD ja on vähän tuollainen. Ollaan joko maailman tiukimmalla dieetillä ja käydään salilla joka päivä, tai sitten ei tee yhtään mitään. Sanoi siis itse, että hänen ADHD aiheuttaa tuota. 

Olen itsekin tällainen syöjä, voi olla pitkiä aikoja että kokkailen itselleni aina terveellistä kotiruokaa ja olen kuntoilumoodissa, sit joku päivä ruoanlaittointo lopahtaa ja saatan elää päivän aamiaisleivillä ja iltajugurtilla tai käydä hakemassa noutoruokaa jos nälkä tulee, kestän nälkää jostain syystä oudon hyvin ja nälän tunne ei haittaa eikä häiritse. Vasta sitten kun alkaa tulla sellaisia heikotuskohtauksia niin pakotan itseni syömään edes jotain vaikkei välttämättä ruokahalua ole. Ja olen siis epäillyt myös adhd ta itselläni tai ehkä pelkkä add.. mutten jaksa hakeutua lääkäriin taistelemaan ja pärjään näinkin elämässäni. 

Muutenkin olen toisinaan hyvin saamaton, vietän helposti päiviä jossain jumitilassa ja vaan katselen tekemättömiä hommia. Sit tulee joku deadline tai muu pakkotilanne ja saan ihan älyttömästi aikaiseksi hetkessä.. Rasittavaahan tämä välillä on, kiva olisi olla tasaisempi ihminen toiminnaltaan.

Vierailija
8/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mitään erityisen harvinaista. Monella ihmisellä on taipumus yrittää parantaa ruokavaliotaan ja kokeilla kaikkia juttuja. Erityisesti jos on ylipainoa tai terveysongelmia, joihin ruokavaliosta voisi olla mahdollisesti apua. Mutta käytännössä stressaavan arjen keskellä ei sitten välttämättä olekaan voimavaroja jaksaa suuta elämäntapamuutosta, ja sitten "repsahdetaan" siltä ketogeeniseltä / vegaaniselta / paleolta tms. mikä ruokavalio nyt on ollutkin kokeilussa. Mieliteot vanhoihin ruokiin on usein yltyneet koviksi kokeilun aikana. joten niitä saattaa sitten tulla ahmittua urakalla repsahduksen tapahduttua. 

Eli ei tuo tarvi mitään erityisen patologista syytä, miksi ihminen käyttäytyy noin. Yrittää vaan isompia elämäntapamuutoksia kuin mihin oikeasti voimavarat riittää.

Vierailija
9/9 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin tällainen syöjä, voi olla pitkiä aikoja että kokkailen itselleni aina terveellistä kotiruokaa ja olen kuntoilumoodissa, sit joku päivä ruoanlaittointo lopahtaa ja saatan elää päivän aamiaisleivillä ja iltajugurtilla tai käydä hakemassa noutoruokaa jos nälkä tulee, kestän nälkää jostain syystä oudon hyvin ja nälän tunne ei haittaa eikä häiritse. Vasta sitten kun alkaa tulla sellaisia heikotuskohtauksia niin pakotan itseni syömään edes jotain vaikkei välttämättä ruokahalua ole. Ja olen siis epäillyt myös adhd ta itselläni tai ehkä pelkkä add.. mutten jaksa hakeutua lääkäriin taistelemaan ja pärjään näinkin elämässäni. 

Ihan sama. Eikä tämä mun mielestä ole edes harvinaista. Varsinkin sinkuista, joiden ei ole pakko säännöllisesti tehdä ruokaa, aika moni on tällainen. Ei siihen edes mitään ADHD:ta tarvita. Itselläni ei ainakaan ole mitään siihen viittaavaa edes, ei siis ylivilkkautta, eikä tarkkaavaisuuden tai keskittymisen ongelmia. Olenpahan ollut vaan aina aika impulsiivinen luonne, ja toisaalta laiska mutta toisaalta perfektionisti, eli yritän aina perfektionismin vallassa kaikkia rankkoja self help ohjelmia joita en sitten jaksakaan ja menee toiseen ääripäähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme