Osaatko tehdä piksit ja ampua sillä?
Kommentit (8)
Mikä on piksi? Olen 66 ja ikinä kuullutkaan.
Ehkä tunnetumpi synonyymi on ritsat tai tritsat
Ritsan osaan! Uksi taivutettuja pikkunauloja kunnes tuli kielto liian vaarallisena. Sitten tehtiin vesiputkesta ja kumihanskan sormesta putki jolla pystyi lähettämään pihlajanmarjoja. Sekin kiellettiin kun ammuttiin ohi ajavia autoja.
Hyvät ajat mummolassa serkkujen kanssa kesällä.
N44
Vierailija kirjoitti:
No nyt alkoi minullakin sytyttää. Aina on puhuttu ritsasta asuinpaikkakunnallani.
Kyllä ja olen niillä ampunut kymmeniä ellei satoja räkätin poikasia. Kesäisin iltahämärissä kierrettiin kuusikon reunoja, olivat silloin kesyjä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa siis ritsa. Tietysti osaan, ja olen lapsena monta kertaa tehnyt ja ampunut. Parasta oli, kun oli jäänyt taloraksalta sähköjohdon pätkiä, niistä leikattiin ja taivutettiin "ammuksia". En enää muista, millä nimellä niitä U:n muotoisia kappaleita me nimitettiin.
-N50
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja olen niillä ampunut kymmeniä ellei satoja räkätin poikasia. Kesäisin iltahämärissä kierrettiin kuusikon reunoja, olivat silloin kesyjä.
Toivottavasti sinun oli yksi niistä ohiajavista autoista jonka sivulasi meni meidän ritsaleikeis rikki. Juoksimme karkuun, ei jääty kiinni.
Osasin aikoinaan ja osaan vieläkin.